2007-04-04, 14:41
Medlem
Det var väst vilken debatt man drog igång

Tänkte bara meddela att det verkar bli en Renault Megané Årsmodell 2000.
38 härliga laxar får jag ge för den!
Citera
2007-04-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Det är vad du tycker. Vi tycker olika helt enkelt, jag tycker japanska bilar efter bara några få år ser rent av sunkiga ut tillskillnad mot sina tyska konkurrenter som håller sig fräscha läääääääääänge.

Sen är det också intressenat att du drar upp bilbesiktningens statstik. Har du hört uttrycket lögn, förbannad lögn och statistik? Statistik kan många gånger vara vilsledande. Bara för att exempelvis ABS givaren är av på en Audi så betyder det inte att en sunkig Micra har bättre kvalité. Statistik är som sagt, vilseledande många gånger, använd huvudet istället!

Fakta är vilseledande, tyck istället med andra ord.

Det förklarar din världsbild.
Citera
2007-04-04, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ärligt talat, hur många älder japanare ser du som inte är rostiga och ser allmänt sunkiga ut gentemot en europeisk bil av samma årgång? Vad är det som är kvalité med det? Japanska bilar är driftsäkra, men det gäller bara maskinellt resten är inte mycket och hänga i granen.

Ser du många 98-99r japanare som är rostiga och sunkiga? var bor du??
Nya japanar är bra om inte bättre när det gäller kvalitet på lång sikt numera. Ni små mopperaggare kan gå till moppeforumet!
Citera
2007-04-04, 15:01
Medlem
sekazzs avatar
Köp en Volvo 850/855 T5/T5R, helst kombi. Billiga importer från Italien.
Där har Du en bil!
Citera
2007-04-04, 15:09
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Fakta är vilseledande, tyck istället med andra ord.

Det förklarar din världsbild.

Fakta? Fakta är exemplet på det jag skrev hur vilseledan statistik kan vara.
Exempelvis en 6 cylindrig BMW 3 serie är tyngre i morotrummet än en Honda Accord. Det gör att exempelvis länkarmarna på en 3-serie lever kortare än på en Honda eftersom det är fler kilon dessa ska bära på i kombination med att oftast en som kör en sådan BMW är mer tungfotad än en som kör en Nissan Sunny eller Honda Civic, Accord whatever. Hårdare inbromsningar, mera vikt och bära på resulterar i att BMW ägaren får byta dessa oftare än en Honda ägare. Betyder det att det är bättre kvalité på Hondan än BMW bara för det? Som sagt, använd huvudet! Bilprovningens statisktik ska du ta med en nypa salt, det ingenting och bygga sina argument kring.
Citera
2007-04-04, 15:17
Medlem
Muskedunders avatar
http://www.jdpower.com/autos/used-car-ratings

Eller iofs. www.jdpower.com.
Funkar det som källa tror ni?

Både jdpower och TüV har ju statistiskt säkerställda urval, och omfattar väl de flesta problem och bilmodeller som diskuteras här. Om ni är ute efter att dra generella slutsatser dvs.
Citera
2007-04-04, 15:29
Bannlyst
Citat:
Fakta? Fakta är exemplet på det jag skrev hur vilseledan statistik kan vara.
Exempelvis en 6 cylindrig BMW 3 serie är tyngre i morotrummet än en Honda Accord. Det gör att exempelvis länkarmarna på en 3-serie lever kortare än på en Honda eftersom det är fler kilon dessa ska bära på i kombination med att oftast en som kör en sådan BMW är mer tungfotad än en som kör en Nissan Sunny eller Honda Civic, Accord whatever. Hårdare inbromsningar, mera vikt och bära på resulterar i att BMW ägaren får byta dessa oftare än en Honda ägare. Betyder det att det är bättre kvalité på Hondan än BMW bara för det? Som sagt, använd huvudet! Bilprovningens statisktik ska du ta med en nypa salt, det ingenting och bygga sina argument kring.

Är det ? En sexa Bmw(ordvits) Är en lätt motor du får jämföra viktfördelning istället! Är inte tex en framhjulsdriven bil tyngre fram än en bmw?
Du snackar skit fortsätt trimma din puch dakota
Citera
2007-04-04, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Köp en Volvo 850/855 T5/T5R, helst kombi. Billiga importer från Italien.
Där har Du en bil!

Helt klart! Bra komfort med underbara stolar. Bra prestanda snål för sin vikt/effekt. Igentligen inget negativt om bilen
Citera
2007-04-04, 15:40
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Är det ? En sexa Bmw(ordvits) Är en lätt motor du får jämföra viktfördelning istället! Är inte tex en framhjulsdriven bil tyngre fram än en bmw?
Du snackar skit fortsätt trimma din puch dakota

Citera
2007-04-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Prioriterar man komfort skall man gå på franska bilar eller Rover. Inte tyska bilar. Eller varför inte en jänkare, tex Buick med 3.8-literssexan?

Franska bilar alltså? Jag har suttit en hel del i en Citroen C5 och det är fan inte komfort. Måhända att fjädringen gungar skönt en liten stund, men är inte i närheten av några tyska kvalitetsmärken. Stolarna är under all kritik, plastigt och tunt. Urusel kvalitet, rutten sittkänsla. Armstöden är som baguetter, stoppade med bulligt skum på en plastpinne omgett av syntetplysch. Pedalerna behöver man trampa ner en halvmeter ner för att få lite fart i bilen. Allt är oanpassat och rörigt. Den är otymplig och klumpig. Komfort my ass. Kliar i hela kroppen bara jag tänker på att sitta bakom den ratten igen. Likadant Peugeot. Skräp alltihop.

Inte tyska bilar? Du verkar då aldrig ha suttit i en merca, bmw eller audi..
Citera
2007-04-05, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Känner att det är dags för en bil nu till sommaren, har kollat blocket och det som det lutar åt just nu är Audi A3 -98/99.
Dom ligger runt 50-60 tusen och är väl vad jag vet kvalité rakt igenom, eller?
Nån som har nåt annat tips?!
en http://www.blocket.se/vi/11440074.htm?ca=3_s kanske?
Citera
2007-04-05, 02:06
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
en http://www.blocket.se/vi/11440074.htm?ca=3_s kanske?

Mätaren var ju inte helt hundra enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in