2007-04-04, 10:32
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Äh, jag tycker att du har fel. Japanska bilar är topp, komforten är fullt jämförbar med tyskar, och kvaliteten är långt mycketbättre. Är väl i så fall "känslan" som saknas men jag har svårt att ser hur tyskarna kan förmedla speciellt mycket känsla de heller, jämfört med italienska och brittiska bilar.

Ärligt talat, hur många älder japanare ser du som inte är rostiga och ser allmänt sunkiga ut gentemot en europeisk bil av samma årgång? Vad är det som är kvalité med det? Japanska bilar är driftsäkra, men det gäller bara maskinellt resten är inte mycket och hänga i granen.
Citera
2007-04-04, 10:32
Medlem
core_s avatar
Citat:
Äh, jag tycker att du har fel. Japanska bilar är topp, komforten är fullt jämförbar med tyskar, och kvaliteten är långt mycketbättre. Är väl i så fall "känslan" som saknas men jag har svårt att ser hur tyskarna kan förmedla speciellt mycket känsla de heller, jämfört med italienska och brittiska bilar.

Hur kan man ens tänka tanken att jämföra komforten i en japs med en tysk? I princip alla japanska ekipage jag har provat har man suttit sätet och inte i.
Det är långt ifrån komfort.
Maskinellt må dom vara bra, men allt annat är ju piss och skit.
Citera
2007-04-04, 10:33
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hur kan man ens tänka tanken att jämföra komforten i en japs med en tysk? I princip alla japanska ekipage jag har provat har man suttit sätet och inte i.

Mycket bra inlägg.
Citera
2007-04-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_

Det beror ju på att tyska bilar är mycket dyrare, du kan ju inte jämföra en Corolla eller Camry med en 5-serie eller E-klass. Plocka fram en lite justare japanare, exempelvis en Lexus ("världens tystaste bil"), så får ni se att komforten är på topp.
Citera
2007-04-04, 10:43
Medlem
core_s avatar
Citat:
Det beror ju på att tyska bilar är mycket dyrare, du kan ju inte jämföra en Corolla eller Camry med en 5-serie eller E-klass. Plocka fram en lite justare japanare, exempelvis en Lexus ("världens tystaste bil"), så får ni se att komforten är på topp.

Jag jämför med valfri Audi, där jag finner mig ha en mycket bra komfort.

Lexus har jag provat, och den provsittningen blev inte långvarig
Citera
2007-04-04, 11:03
Medlem
Som vanligt när barn i 15-20-årsåldern tjafsar om bilar så har de ingen aning eftersom de inte hunnit skaffa sig erfarenhet ännu...jaja ni växer väl upp ni med.

Audi, VW och Skoda är samma grejor. Samma underleverantörer, samma komponenter. Viss skillnad i tjockleken i inredningen. Samma plattformar vilket betyder samma (usla) komfort.

Japanerna är överlägsna i alla kvalitetsundersökningar vilket även cheferna för Europas bilindustrier öppet medger. Deras utmaning ligger i att närma sig japanerna i kvalitet. Att deras marknadsföring säger annat är ju självklart, men det är liksom det marknadsföring går ut på.

Vill du ha en komfortabel bil med bra känsla och skaplig kvalitet så kika på Rover 75. En bil befriande fri från "sport" och "fjant" men som har något som en tysk bil måste upp i S-klasse/7-serie/A8 för att få, nämligen komfort, tystnad och en fjädring som faktiskt fungerar även på sämre vägar. Bra kvalitet enligt de undersökningar som gjorts dessutom - till skillnad från VAG-bilarna som brukar ligga i botten tillsammans med Opel och Ford.

Den som misstrivs i en Lexus LS400 har inte provat kan jag säga...

Prioriterar man komfort skall man gå på franska bilar eller Rover. Inte tyska bilar. Eller varför inte en jänkare, tex Buick med 3.8-literssexan?
Citera
2007-04-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Som vanligt när barn i 15-20-årsåldern tjafsar om bilar så har de ingen aning eftersom de inte hunnit skaffa sig erfarenhet ännu...jaja ni växer väl upp ni med.

Audi, VW och Skoda är samma grejor. Samma underleverantörer, samma komponenter. Viss skillnad i tjockleken i inredningen. Samma plattformar vilket betyder samma (usla) komfort.

Japanerna är överlägsna i alla kvalitetsundersökningar vilket även cheferna för Europas bilindustrier öppet medger. Deras utmaning ligger i att närma sig japanerna i kvalitet. Att deras marknadsföring säger annat är ju självklart, men det är liksom det marknadsföring går ut på.

Vill du ha en komfortabel bil med bra känsla och skaplig kvalitet så kika på Rover 75. En bil befriande fri från "sport" och "fjant" men som har något som en tysk bil måste upp i S-klasse/7-serie/A8 för att få, nämligen komfort, tystnad och en fjädring som faktiskt fungerar även på sämre vägar. Bra kvalitet enligt de undersökningar som gjorts dessutom - till skillnad från VAG-bilarna som brukar ligga i botten tillsammans med Opel och Ford.

Prioriterar man komfort skall man gå på franska bilar eller Rover. Inte tyska bilar. Eller varför inte en jänkare, tex Buick med 3.8-literssexan?

Mycket vettigt skrivet.
Citera
2007-04-04, 12:01
Medlem
Muskedunders avatar
Kolla felstatistiken som Tüv lämnade ut i februari.
http://automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=45523

Något för er som betvivlat Opels styrka, kvalité!

Sorry 11204. Opel är inte att underskatta längre...
Citera
2007-04-04, 12:36
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Känner att det är dags för en bil nu till sommaren, har kollat blocket och det som det lutar åt just nu är Audi A3 -98/99.
Dom ligger runt 50-60 tusen och är väl vad jag vet kvalité rakt igenom, eller?
Nån som har nåt annat tips?!

Personligen har jag ägt:

Saab 9000 x 2 - 89-91
Golf II -87
Opel Astra Kombi -96
Opel Kadett - 87
Opel Vectra - 91
BMW 524 TD - 89
BMW 318iS (E36)- 92
Peugeot 206 -99(nuvarande)
Citroen C2 -04 (nuvarande)

Franska bilar är skit det har jag konstaterat. Vad sägs om att färgen börjat lossna på växelspaken efter knappt 3000mil på Citroen eller att drivknutarna håller på att paja på båda sidor på peugeuten efter 5600mil?!

Jag tycker att du ska köpa Audi, VW eller BMW.

Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Och varför då inte köra en kombination av det ni efterfrågar, och således köpa en Alfa, i den prisklassen får du en t.ex 155:a eller 166:a av 98-00:ans årsmodell.

Jag har ett stort problem med just Alfa..de är så fruktansvärt fula.
Citera
2007-04-04, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slippy

Jag har ett stort problem med just Alfa..de är så fruktansvärt fula.

Härligt att höra! Bra att alla har olika smak annars vore det tråkigt om alla åkte omkring i liknande bilar!

Fast efter att ha sett vilka bilar du tidigare kört, så måste jag säga att din smak verkade riktigt rutten! (ur mitt perspektiv sett).
Fast å andra sidan så var det kanske inte utseendet som avgjorde ditt bilval?
Citera
2007-04-04, 12:52
Medlem
STHLM_RudeBoys avatar
Varför inte en Audi A4? Jag har en Audi A4 2.8 Quattro som vinterbil. Rolig och snygg bil med inte allt för höga ägandekostnader.
Citera
2007-04-04, 13:10
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204

Källa på det tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in