• 1
  • 2
2007-04-03, 14:33
Medlem
Etanols avatar
Tyckte mig ha läst någonstans, vet ej om det praktiserats eller ej, att man kan ha en roterande "pinne" mitt i skyskrapan. Den här vill ju stå upp och kan därför absorbera krafter betydligt bättre än en stilla konstruktion.

Fräsigt och smart faktiskt.

Någon som vet mer?
Citera
2007-04-03, 22:06
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
är inte heller ovanligt med motvikter längst upp för att minimera "vobblandet"

en variant är en stor vikt som får hänga fritt i en vajer, sen finns det en aktiv variant med en vikt som påverkas hydraliskt och kan då va betydligt mindre.
Den metoden används inte i första hand för att häva svajning p.g.a vinden även om det sker. Den största anledningen är att stå emot jordbävningar. Konstruktionen är så dyr och komplicerad att andra metoder föredras för att motverka vind.

Mycket uppnås genom att man formar skyskrapan optimalt. Den bästa formen är en kona och därefter pyramidform. Skarpa hörn skapar turbulens av nåt slag. En bieffekt som har märkts efter uppförandet Taipei 101 och Petronas Towers är att flera små skarpa hörn, "tänder", bryter ner starka vindar.
Citera
2007-04-03, 22:16
Medlem
Pendeltågs avatar
Intressant. Hur fungerar det rent teknisk? Någon som har bilder att visa som illustrerar.
Citera
2007-04-03, 22:19
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Mycket uppnås genom att man formar skyskrapan optimalt. Den bästa formen är en kona och därefter pyramidform. Skarpa hörn skapar turbulens av nåt slag. En bieffekt som har märkts efter uppförandet Taipei 101 och Petronas Towers är att flera små skarpa hörn, "tänder", bryter ner starka vindar.

Jag har för mig att jag läst, att Kista Science Tower utformades mycket medvetet utifrån att kunna klara starka vindar så bra som möjligt.
Citera
2007-04-03, 22:31
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag har för mig att jag läst, att Kista Science Tower utformades mycket medvetet utifrån att kunna klara starka vindar så bra som möjligt.
Det verkar konstigt, tycker jag, för formen borde vara dålig i vinden. Skulle vara kul att testa lite olika former i vindtunnel.
Citera
2007-04-03, 23:02
Medlem
Smaskenss avatar
Citat:
Skyskrapor har en viss förmåga att svaja, ja, men inte så mycket som fem meter. Många skyskrapor är dock försedda med radio-/TV-master högst upp och dessa kan säkert svaja betydligt mer än själva byggnaden. Världens kanske mest kända skyskrapa, den 381 m höga Empire State Building, har en "svajmån" på ca. 0,6 cm åt varje håll, dvs. 1,2 cm mellan ändlägena.

Enligt amerikansk lag får byggnader svaja maximalt 1/500 av sin höjd, vilket för gamla World Trade Centers 412 m höga torn hade gjort max. 0,82 m.
Så här står det om skyskrapors svajande i en Science World-artikel:

Mycket intressant. Jag trodde att alla höga skyskrapor svajade ett par meter men det är alltså en myt...? Det är ju bara något man alltid hört. Extra intressant det där om Empire State Building som ska ha en svajmån på 6 millimeter. Jag har hört att den byggnaden har en fritt hängande betongpendel inuti för att jämna ut svängningar. Helt felaktigt? Det låter som det inte borde behövas för ynka 6 millimeter.
Citera
2007-04-03, 23:31
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Mycket intressant. Jag trodde att alla höga skyskrapor svajade ett par meter men det är alltså en myt...? Det är ju bara något man alltid hört. Extra intressant det där om Empire State Building som ska ha en svajmån på 6 millimeter. Jag har hört att den byggnaden har en fritt hängande betongpendel inuti för att jämna ut svängningar. Helt felaktigt? Det låter som det inte borde behövas för ynka 6 millimeter.

Ja, det är lite överraskande faktiskt - jag har också många gånger hört om skyskrapor som svajar flera meter åt vardera håll. Empire State Building med sina 6 millimeters svajmån är dock en ovanligt stabil skyskrapa, vilket kanske har att göra med att den är konstruerad på annat sätt än moderna skyskrapor (den stod klar för närapå 80 år sedan).
Citera
2007-04-03, 23:58
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Det verkar konstigt, tycker jag, för formen borde vara dålig i vinden. Skulle vara kul att testa lite olika former i vindtunnel.

Nu fångar ju inte bilden jag länkade till Kista Science Towers konstruktion särskilt bra. Om du inte sett byggnaden, kan jag berätta att den alltså inte bara är en skokartong ställd på höjden, utan "en tornbyggnad utan baksidor, utformad som ett prisma eller en kristall" (som arkitektfirman White själva uttrycker det). Det gick inte att direktlänka till sidan med bilder som bättre visar byggnadens konstruktion, men följ min länk till White, sedan 'Projekt' -> 'Kontor och industri' -> 'Kista Science Tower'. Har försökt hitta något där det står om byggnadens förmåga att klara vind, men tyvärr förgäves.

(Lite rolig kuriosa jag däremot fann, är att man från Science Towers topp kan se såväl Globen som Uppsala domkyrka.)
Citera
2007-05-04, 23:41
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Kista tornet är ju skapat som en triangel, vilket gör att byggnadsverket står stadigt mot kraftiga vindar. Jfr med Asterix om optimalt formade torn, där hörnen är chamfer alltså avfasasade knutar/hörn vilket gör att vindtrycket minskar.
Det bästa vore ju att ha skyskrapor med hål överallt som en hålkaka, för att motverka vindpåverkan men det lär väl knappast bli aktuellt. Dock kommer ju freedom tower ha en komplex konstruktion, med stora luftiga ytor emellan byggnadskropparna (där förhoppningsvis flyplan kan gena...).
Citera
2007-05-05, 07:23
Bannlyst
Citat:
Empire State Building med sina 6 millimeters svajmån är dock en ovanligt stabil skyskrapa, vilket kanske har att göra med att den är konstruerad på annat sätt än moderna skyskrapor (den stod klar för närapå 80 år sedan).

Exakt. Empire State Building är utformat som ett tredimensionellt rutnät med fyra meters spann i horisontalplanet. Det innebär att den bärande konstruktionen blir homogen, alltså lika stark och stabil åt alla håll. Den klarade av att ett flygplan krachade in i det utan några strukturella skador. Att bygga med så mycket överkapacitet är naturligtvis dyrt, och nuförtiden gör man inte det på samma sätt. Jag skulle tro att ESB är en av världens mest stabila skyskrapor än idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in