2022-02-01, 20:28
Medlem
FarangDingDongs avatar
På gymnasiet i trean -79 åkte klassen in till stan för att se på film. Vår hatade Svensklärarinna var en riktig sextioåtta komplett med hennafärgat hår batikkläder och attiraljer från Peru. Något som verkligen inte gick hem bland oss Saltiskids.

Vi brukade göra det mesta föra att jävlas med henne då hon älskade att diskutera vänsterextremistisk smörja på lektionerna. Nåväl filmen hon valt ut var Vilgot Sjömans Tabu. Hon kan inte ha läst på mycket om den innan och vi elever hade förståss inte en susning av vad som väntade.

Efter filmen stapplade vi alla ut knäpptysta och kritvita i ansiktet inklusive batikhäxan till lärarinna. Inte ett ord om filmen nämdes någonsin mer av henne på de återstående lektionerna i gymnasiet. Den omfattande analysen och diskussionen hon älskade uteblev fullständigt. Vi elever var tacksamma för det.

Den filmen måste väl vara totalförbjuden idag eller iallafall kraftigt nedklippt om den finns att få tag på?

Kanske någon på forumet vet bättre.
Citera
2022-02-01, 20:54
Medlem
Ska du med och dra en braja, Micke?

Jag vill se om detta guldkorn så in i bomben, som jag antar att skolelever på högstadiet fick se i början av 80-talet för att diskutera kring droger, men var sjutton ska man hitta det? Jag hittade det på en VHS-kopia i mitt gymnasium, men det var några år sedan. Minns bara att den var fruktansvärt rolig och man vile knarka när man sett den. Lite som en enklare version på amerikanska Reefer Madness från 50-talet.

"-Tell me, did he survive?"
"-Yes, but that's no excuse for hit-and-run-driving!"
Citera
2022-09-12, 22:33
Avstängd
Adelaides avatar
Låt Isbjörnarna Dansa såg vi i 4:an tror jag. Den kan säkert kvala in i "PK-film"-facket. En film som hyllar Elvis Presley-lyssnande arbetarfolk.

Tusen Gånger Starkare såg vi också. Skitfilm.

Fucking Åmål fick vi också se. Det var för ca 15 år sen, innan HBTQ riktigt hade slagit igenom och homosexuella fortfarande fick lite snea blickar efter sig. Minns att klassens reaktioner var "ewww" haha.

Ett Öga Rött såg vi på gymnasiet. Därefter skulle vi diskutera invandrarnas situation i samhället. Vardagsrasism osv.
Senast redigerad av Adelaide 2022-09-12 kl. 22:52.
Citera
2022-09-21, 18:16
Medlem
Vet inte om dessa platsar in men..

På sunnaskolan i Karlskrona fick vi ofta se filmerna G - som i Gemenskap samt Stockholmsnatt.

Första gången vi såg G-Som i gemenskap var polisen där efter och pratade om droger och sådant (Speciellt hasch) Jag var med i "Tuffa gänget" men använde inte droger. Jag snattade i stället. Åkte aldrig dit men ändå.

När vi kollade på Stockholmsnatt var både Paolo Roberto och regissören där och pratade lite efter filmen. Dessutom fick man någon fräck mössa av Televerket där det stod "Stoppa Sabbet"
Citera
2022-09-23, 16:58
Medlem
Nilsbofinks avatar
Enda pk film vi såg som jag kommer ihåg var Vinterviken. Starkaste minnet var att alla skrattade när huvudkaraktären fick skäll för han var tänd på den vita kvinnliga huvudkaraktären
Citera
2022-09-26, 00:04
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Vi var tvungna att se filmen "Turist" i skolan. Som filmälskare har jag alltid hatat Ruben Östlund och hans skitfilmer. Förstår fortfarande inte varför vi var tvungna att se hans jävla kassa film, om vi var tvungna så varför inte Play? Den spelades ändå in i vårt område.
Citera
2022-09-26, 10:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Vi var tvungna att se filmen "Turist" i skolan. Som filmälskare har jag alltid hatat Ruben Östlund och hans skitfilmer. Förstår fortfarande inte varför vi var tvungna att se hans jävla kassa film, om vi var tvungna så varför inte Play? Den spelades ändå in i vårt område.

Ja varför fick ni inte se Play?
Citera
2022-09-26, 10:34
Medlem
lemmy124s avatar
Fick se Caligula under naturkunskapen i gymnasiet. Asså när jag tänker tillbaks undrar jag ens om det var lagligt. Egentligen är det nog inte alls PK fast ändå lite.
Citera
2022-09-26, 10:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ska du med och dra en braja, Micke?

Jag vill se om detta guldkorn så in i bomben, som jag antar att skolelever på högstadiet fick se i början av 80-talet för att diskutera kring droger, men var sjutton ska man hitta det? Jag hittade det på en VHS-kopia i mitt gymnasium, men det var några år sedan. Minns bara att den var fruktansvärt rolig och man vile knarka när man sett den. Lite som en enklare version på amerikanska Reefer Madness från 50-talet.

"-Tell me, did he survive?"
"-Yes, but that's no excuse for hit-and-run-driving!"
Haha, ja den var verkligen ett guldkorn.
Verkar vara väldigt svår att få tag i.
Citera
2022-09-26, 11:24
Medlem
SlappTjackBalles avatar
30 November är väl typ den ända jag minns att vi såg. Fick lite omvänd effekt så massa elever gick runt och haila. Sen lyssnades det på Ultima Thule i skolkorridorerna.
Citera
2022-09-26, 20:47
Medlem
sebastian_s avatar
Save the last dance. Vit dansande tjej som flyttar till ett svart område och får en svart pojkvän ( suprise suprise). Jag minns att alla avskydde filmen. Inte för pkismen även om många såg igenom den redan då, utan för att det var en usel och fjantig dansfilm. Som alla pk tricks så gav det en bara avsmak för pkismen. Just det, vi såg även billy elliot. En film om en halvt utvecklingsstörd kille som vill dansa balett. Också en helt fruktansvärd film som gav avsmak.
Senast redigerad av sebastian_ 2022-09-26 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in