2007-04-02, 00:55
Bannlyst
Är det inte vissa som tämjt på gränserna lite mycket nu ?
I reglerna står det klart och tydlugt att hets mot folkgrupp INTE accepteras
Sedan såg jag vad Gayman skrev till någon snubbe i religionforumet

Citat:
Vem frågade efter din okunniga åsikt, din jävla efterblivna arab?

Islam är mänsklighetens största hatideologi. Dessutom är nation of islam bra polare med ortodoxa anti
sionistiska judar.

Din jävla efterblivna arab ???
Jag menar någonstans måste gränsen dras och jag tror nog herr Gayman gjort det ett par gånger för mycket.
2007-04-02, 00:57
Medlem
Fyllekalass avatar
Isåfall är det nog upp till en moderator att avgöra det!

Och istället för att starta en tråd om möget, kunde du lika bra ha rapporterat hans inlägg..
2007-04-02, 00:57
Medlem
WoWbaggers avatar
Välkommen till FB.
2007-04-02, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brobyggare
Är det inte vissa som tämjt på gränserna lite mycket nu ?
I reglerna står det klart och tydlugt att hets mot folkgrupp INTE accepteras
Sedan såg jag vad Gayman skrev till någon snubbe i religionforumet

Din jävla efterblivna arab ???
Jag menar någonstans måste gränsen dras och jag tror nog herr Gayman gjort det ett par gånger för mycket.
Jag anser inte att det är hets mot folkgrupp att hävda att araber är efterblivna. Efterbliven är en beteckning som man ger en person eller folkgrupp som hamnat på efterkälken utvecklingsmässigt. Jag tror inte att jag skapar löpsedlar om jag påstår att oerhört stor andel av folken och länderna i Mellanöstern hamnat på efterkälken rent utvecklingsmässigt i jämförelse med exempelvis Europa, USA och vissa delar av Asien. Mellanöstern med alla sina stamkrig, inbördeskrig och terrordåd är per definition underutvecklat inom de flesta områden. Mellanöstern bebos till stor del av araber och perser. Att då sätta likhetstecken mellan arab och efterbliven (d.v.s. under-/outvecklad) är enligt mitt sätt att se saken en korrekt bedömning.

// Roger P.
2007-04-02, 01:23
Medlem
LadyTieras avatar
Han kallade någon för efterbliven arab, han kallade inte araber efterblivna.

Stor skillnad.
2007-04-02, 01:24
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag anser inte att det är hets mot folkgrupp att hävda att araber är efterblivna. Efterbliven är en beteckning som man ger en person eller folkgrupp som hamnat på efterkälken utvecklingsmässigt. Jag tror inte att jag skapar löpsedlar om jag påstår att oerhört stor andel av folken och länderna i Mellanöstern hamnat på efterkälken rent utvecklingsmässigt i jämförelse med exempelvis Europa, USA och vissa delar av Asien. Mellanöstern med alla sina stamkrig, inbördeskrig och terrordåd är per definition underutvecklat inom de flesta områden. Mellanöstern bebos till stor del av araber och perser. Att då sätta likhetstecken mellan arab och efterbliven (d.v.s. under-/outvecklad) är enligt mitt sätt att se saken en korrekt bedömning.

// Roger P.

Du vet väl att hela Mellanöstern ser inte ut som palestinier kastar sten mot israeliska soldater. Dra till Dubai eller Kuwait så får du se själv.

Här har du några smakprov:
http://www.pbase.com/bmcmorrow/dubaiaerials&page=all
2007-04-02, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Du vet väl att hela Mellanöster ser inte ut som palestinier kastar sten mot israeliska soldater. Dra till Dubai eller Kuwait så får du se själv.

Här har du några smakprov:
http://www.pbase.com/bmcmorrow/dubaiaerials&page=all
Jag visste att någon skulle komma och dra upp Dubai som exempel. Dubai är inte representativt för områdets utveckling lika lite som Värmdö är representativt för Sverige i allmänhet.

// Roger P.
2007-04-02, 01:27
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Han kallade någon för efterbliven arab, han kallade inte araber efterblivna.

Stor skillnad.

Så personliga påhopp är okej?
2007-04-02, 01:28
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Så personliga påhopp är okej?
Ja, innom rimliga gränser, vi försöker ha ett högt tak för sådant innom debatterna, men topic här handlar om HMF och det var det inte.
2007-04-02, 01:31
Medlem
LadyTieras avatar
Detta är regeln om hmf:

Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp är förbjudet
I Sverige finns en lag som förbjuder "hets mot folkgrupp". Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för den om man uttalar eller sprider hot eller missaktning för en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationell t eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Lagen är ett kraftfullt ingrepp i den svenska åsikts- och yttrandefriheten, och har systematiskt används sedan slutet av 90-talet för att hindra vissa diskussioner att äga rum. Var därför noga med hur du formulerar dig när du diskuterar dessa ämnen.

Användaren ni tar upp som exempel bryter inte mot hmf, inte heller bryter han mot regeln om hmf, han är inte ens nära.

detta är regeln om personangrepp:

Citat:
1.07. Grova personangrepp och trakasserier är förbjudet
Grova personangrepp som syftar till att nedvärdera och få sin meddebattör att må dåligt är förbjudet, liksom trakasserier och mobbing. Att skicka suspekta förslag via PM, där man exempelvis säger sig vilja ha sex med användaren, är inte acceptabelt. Lika lite är förtäckta hot eller andra trakasserier acceptabelt.
Personangrepp bör undvikas, men är inte nödvändigtvis förbjudet. Att kalla någon för idiot, dumskalle eller imbecill framställer möjligen den som skriver som en dålig debattör, men det är tillåtet a tt ha ett grovt språk (oavsett man är användare eller moderator). Upprepade personangrepp kan resultera i en tillsägelse.
De inlägg som bara innehåller personangrepp och inte tillför den övriga debatten något raderas. Målsättningen är ett vettigt debattklimat, men utan risk för att tilldelas en varning ifall man höjer rösten vid något tillfälle.

Inte heller där bryter användaren mot regeln
2007-04-02, 01:32
Medlem
rooys avatar
Är det inte lite märkligt att en användare som har varit registrerad i en dryg månad tar sig ton på detta sättet? Jag vet inte vad du har för forumerfarenheter, men detta är Flashback och här måste man tåla lite om man vill vara med och leka.
2007-04-02, 01:34
Medlem
LadyTieras avatar
Som sagt, så nu låser jag denna tråd, önskar ni diskutera hmf regeln så använd sökfunktionen så hittar ni diskussioner att både läsa och fortsätta på.

Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in