hur gör man för at få bort kattpiss?
vårsa katter (någon/några av dom) tenderar att göra lina behov lite här och var. Bajset luktar förjävligt med det tar an ju bara upp, skurar ren, har p litte ättika och vädring sen är det rent.
Pisset däremot. hur får man bort det? Dels från golvet? Vi har tagit bort det med papperr, städat med såpa och mopp och sedan ättika. De började pissa där efter 1-3 veckor igen... Fungerar inte att sanera hemmet med ättika då jag mår väldfigt illa av det + att det finns ett barn här.
Så hur får man bort kattpiss från:
1. golv
2. madrasser
3. kläder som tål relativt höga tvättar
4. ylleplagg
5. barnvagn
är ingét alternativ. dels funkar det inte ekonomisdkt och dels kan man inte slänga ett golv.
om man bortser fr¨åån att dortsätter kissa där gällande madrasss tex? den är ju enkel att skyssa i fortsättningen. golvet och kläderna är det värre med
är ingét alternativ. dels funkar det inte ekonomisdkt och dels kan man inte slänga ett golv.
om man bortser fr¨åån att dortsätter kissa där gällande madrasss tex? den är ju enkel att skyssa i fortsättningen. golvet och kläderna är det värre med
Äääääh. Avliva kattäcklena och riv upp golvet... Eller så kan du väl använda klorin tror jag. Men då kan ju golvet bli missfärgat. Är nog bara det som hjälper tror jag.
Äääääh. Avliva kattäcklena och riv upp golvet... Eller så kan du väl använda klorin tror jag. Men då kan ju golvet bli missfärgat. Är nog bara det som hjälper tror jag.
Klorin fungerar bra, har aldrig varit med om att det missfärgat ett golv.
Jag sanerar kattpiss i jobbet ibland. Det jag tycker fungerar bäst heter BioFresh.
Det är en blandning av bakterier och enzymer som bryter ner luktämnena. Det skall helst få verka några dagar och skall då vara så fuktigt som möjligt. Beroende på materialet är ju detta lite svårt att fixa. (ex trägolv tål inte vatten så bra) Men ofta räcker det med att spraya på medlet och sedan ställa en hink/balja upponer ovanpå fläcken, så inte all fukt dunstar på en gång. Detta medel tar t.o.m bort lukten när det sugits in piss i betong.
Jag har fått bort kattpisslukt från golv genom att strö kalk på platsen och låtit ligga några veckor. Oftast är det ju utmed vägg eller i hörn och då går det ju bra att ha kalket liggande ett tag. Har även använt det på en barnvagn med framgång.
Det allra bästa är en produkt som heter Urine-off. Har själv en katt som får för sig att pissa på lite allehanda ställen, och får man inte bort ALLT går han dit och pissar igen. Urine-off fick bort det helt.
Undvik klorin, katterna gillar lukten och bra att använda till ställen där man vill att de _ska_ pissa, som kattlådan.
Citrondoftande rengöringsmedel är bra att använda efteråt, katter ogillar lukten och pissar inte gärna där. Du kan även lägga ut citronskal i avskräckande syfte.
Om katterna ofta pissar där de inte ska, är tips nr 1 att vara petnoga med att hålla lådorna rena. Katter avskyr äckliga lådor och räcker med att det varit snuskigt där en kortare period för att de inte ska vilja använda lådan fortsättningsvis. Då kan man ställa lådan där de går och pissar plus se till att hålla fräscht i fortsättningen.
Men du verkar ju ha kattpiss lite överallt... Hmmm.... Kan även vara nåt problem med urinvägarna. Om det inte blir bättre, kolla med veterinären.
Om dina katter pissar på andra ställen än där de ska så bör du låta en veterinär kolla upp dem. Den vanligaste orsaken till att de gör så är urinvägsinfektioner eller njurproblem. Annars kan det vara så att de känner sig otrygga eller att bostaden inte är stor nog åt dem alla tillsammans egentligen. Kan de gå ut? Finns det gott om gömställen eller andra platser där de kan gå undan? Annars gäller det också att vara preussisk med lådan. Byt all sand och skrubba den 1 gång i månaden!