• 1
  • 2
2007-04-03, 22:05
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola007
Någon kunnig som vet om det här är ett bra datorköp?

Hej!

Jag ska köpa ny dator och har fått det här förslaget av en butik,
jag kan inte så mycket om sånt här, är detta ett bra köp??
Dom sakerna som det står ”kundens eget” på är delar som jag flyttar över från min gamla dator för att få ett billigare pris,
(Dom i butiken bygger datorn).
Det jag använder datorn till är att surfa på nätet, skriva i Word, Bildredigering i photoshop, inget mer avancerat spel en Harpan.
Program som kommer vara installerade på datorn är 2-3 bildredigeringsprogram, och några små program typ jokersystemet, anti virus, Bamse.
Det viktigaste är att photoshop fungerar bra och att datorn klarar av att ha många bilder inlagda utan att gå sönder.
Är processorn bra?
Snällt om nån vill skriva vad ni tycker om detta köp?

CPU: Core 2 Duo E6400
CPU-fläkt: Boxad fläkt
Moderkort: Asrock 4COREDUAL-VS DDR, DDR2
RAM-minne: kundens eget (2st 1024 Mb DDR)
AGP/TV-kort: kundens eget (Radeon 9600XT Power Color)
Inbyggnadslåda: Miditower, svart/silver, 420 W nätagg, ATX
Hårddisk S-ATA: SAMSUNG 250GB SATAII NCQ 7200RPM 8MB
I/O enhet: 1xparallell / 1xseriell / 6xUSB 2.0
DVD-RW brännare: SAMSUNG DVD+-RW LS 18X BULK BLACK NERO
Ljudkort: Integrerat 7.1 surroundljudkort på moderkortet
Operativsystem: WIN XP HOME, SP2B, SWE, W/UPG OEM
Nätverk: Integrerat nätvekskort 10/100
Kortläsare: Integrerat i fronten
Pris: 6500 kr
På tok för dyrt!
Det här får du för 6900:- hos Dell och det klarar gott och väl dina behov.
Bygger du ihop något på Komplett så kommer du sannolikt undan ännu billigare

Dimension E520:
Core 2 Duo E4300
2 x 1024MB 533 MHz minne
320 GB hårddisk
DVD-brännare
Radeon® X1300
Inbyggt 13-i-1-mediakortläsare

Foto Allt-I-Ett Skrivare 926
Dell™ Quietkey USB-tangentbord
Dell optisk USB-mus

Vista Home Premium
Microsoft® Works 8.0

Hämt- och returservice 1 år
Citera
2007-04-03, 22:22
Wee jag hittade min gamle tråd, kanske kan va till hjälp?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=390875
Citera
2007-04-04, 10:08
Medlem
dom flesta tycker att det verkar för dyrt, men om vi säger så här att jag vill ha kvar mina ram minnen pga att jag precis har köpt dom, det är två st 1 gb DDR minnen, grafikkortet behåller jag för att jag inte skall spela på datorn. Kortet är inte mer än typ 1-2 år gammalt.
skärm och all kringutrustnign har jag.
Det jag behöver är då alltså :

Moderkort med plats för både DDR och DDR2 minnen för att jag skall kunna uppgrader senare. den skall även ha AGP och PCI-E.

En bra processor, helst en core 2 duo
Ett chassi + nätagg
En hårddisk på typ 250 gb
DVD Brännare
Windows Xp (vill inte ha vista)
Kortläsare

Vad kan ni rekommendera för delar som passar bra ihop?

Mvh
Citera
2007-04-04, 10:22
Medlem
skinners avatar
Citat:
dom flesta tycker att det verkar för dyrt, men om vi säger så här att jag vill ha kvar mina ram minnen pga att jag precis har köpt dom, det är två st 1 gb DDR minnen, grafikkortet behåller jag för att jag inte skall spela på datorn. Kortet är inte mer än typ 1-2 år gammalt.
skärm och all kringutrustnign har jag.
Det jag behöver är då alltså :

Moderkort med plats för både DDR och DDR2 minnen för att jag skall kunna uppgrader senare. den skall även ha AGP och PCI-E.

En bra processor, helst en core 2 duo
Ett chassi + nätagg
En hårddisk på typ 250 gb
DVD Brännare
Windows Xp (vill inte ha vista)
Kortläsare

Vad kan ni rekommendera för delar som passar bra ihop?

Mvh

"även ha AGP och PCI-E", menar du att du vill ha PCI-E för grafikkort samt en AGP slot? Mig veterligen finns inga kort som har detta...
Citera
2007-04-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner
"även ha AGP och PCI-E", menar du att du vill ha PCI-E för grafikkort samt en AGP slot? Mig veterligen finns inga kort som har detta...

Jodå det finns bla det moderkort som jag har funderat på, men det måste väl finnas fler
Citera
2007-04-04, 23:25
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Jodå det finns bla det moderkort som jag har funderat på, men det måste väl finnas fler

Äähh, Asrock moderkortet i ditt exempel är det absolut inget fel på. Dom allra flesta som gnäller på Asrock gör det antingen för att det är ett budgetmärke eller för att det inte är överklocksvänligt eller någon annan "fjortisanledning". Har byggt flera datorer med Asrock moderkort och det har fungerat alldeles utmärkt.

Precis som alla andra redan sagt så låter det lite väl dyrt. Paketet nedan är så gott som eaxkt likadant. La till och med en kortläsare eftersom lådan i ditt exempel verkade ha en sån.

Citat:
Ursprungligen postat av webhallen.com
Asrock - Socket LGA775 - ATX VIA PT880 Ultra (4COREDUAL-VSTA) - DDR2 / SATA / LAN / HD Audio / PCI-E - HV st à 639kr
Compucase Miditower ATX 6C28BS-UG - Svart/Silver (ej PSU) - HV st à 299kr
Intel Core 2 Duo E6400 "Conroe" 2.13GHz / 1066MHz / 2MB (Boxed) - HV st à 2295kr
Nec AD-7173 Intern IDE DVD±RW 18x Dual Layer Labelflash RAM - Svart (Bulk) - HV st à 329kr
Seagate 250GB SATA II Barracuda 7200.10 (8MB Cache / SATA II) - HV st à 679kr
XION PowerSupply (PSU) 500W V. 2.20 - HV st à 429kr
Apacer Intern 3.5'' 15-In-1 Card Reader - HV st à 99kr
Totalt. 4769kr

Sen tycker jag precis som någon annan innan mig skrev att för det som du ska använda datorn till så är det lite onödigt att lägga för mycket pengar. T.ex. så kan du utan vidare välja:

Citat:
Ursprungligen postat av webhallen
]Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" 2x1.8GHz / 800MHz / 2MB (Boxed) - HV st à 1699kr

istället för ett totalpris på 4173kr. Och det systemet lär räcka och bli över för dina BEHOV.

Det är väl egentligen upp till dig om du prompt vill betala för windows men samma kompis som monterar datorn kan säkerligen installera en "billigare version" av windows. För någon kompis som kan montera det där lär du nog ha.

/#LOUDmouth#
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in