2007-04-05, 18:10
Medlem
sassafrass avatar
^ lägg ner. bli inte sne för att folk kallar skit för skit. för ärligt talat, det är precis vad innehållet på respektive persons blogg är. om de dessutom är "välutbildade" borde de skämmas. och oss emellan, om man är säker på sig själv och det man gör behöver man inte köra ner "jag är välutbildad/har många högskolepoäng"-argumentet i folks halsar för att bli tagen på allvar.
Citera
2007-04-06, 00:31
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlös
månne är det så att Olivias vänner rycker ut till försvar nu och spammar tråden med meningslösheter. jag tror att vi inte kommer att få läsa så värst fler inlägg av dig i fortsättningen och allra mints i andra ämnen än nollan olivia som sålt sig ( villigt) till kvällspressen

Intressant det där, ola, att vi som inte håller med i den gängse uppfattningen om kvällspress här på flashback per automatik definieras som antingen vänner till en enskild journalist eller som (sju resor värre) journalister.
Men visst, jag är journalist. Och ja, jag vet vem Olivia är (med det inte sagt att vi är vänner). Men det är helt irrelevant.
Jag vänder mig mot att du/ni/många dömer ut en person så fullständigt. Hon, jag och många med oss, måste jobba i stort sett varje dag för att överleva. Ska det vara så svårt att förstå?
Några sköter exenterpressen på en fabrik, någon annan tar hand om dig på sjukhuset. Ytterligare några andra skriver i tidning, pratar i radio eller syns i tv.
Gemensamt är att vi gör det för att vi MÅSTE, alternativt för att vi tycker det är kul. Hade du tyckt att skolan var roligare hade du förmodligen kommit längre än till en imbecill tillvaro framför datorn där du ägnar dagarna åt att vara bitter, avundsjuk och en jobbig jävel.
Fan, Ola och ni andra. Sluta ta er själva på så stort allvar och gå ut och skaffa er ett liv...eller jobb...
glad påsk! för bövelen.[/quote]

Nej det är mycket relevant för diskussionen om du känner olivia eller är hennes arbetskamrat.
relevansen består i att du har en yrkesmässig eller personlig relation till den tallanglösa lilla neurotikern olivia, därmed färgas ditt redan dåliga omdöme än mer av omdömeslöshet och en oförmåga att se att hennes bloggande av tex bostadsproblem och hårfärgning är skitdålig journalistik, en människa som påstås ha tagit XX antal högskolepoäng, men förmår inte mer än så att utrycka de mest banala i sin blogg är en skam för kåren, men å andra sidan kan jag inte dra mig tillminnes någon intressant journalist. nu skriver jag väldigt enkelt och det gör jag av den anledningen av att jag uppfattar dig som korkad kvällstidningsjournalist och då måste man vara mer än tydlig för att det ska gå in i träckpresse-skallen, ty trångt är det, inte bara om saligheten men också om utrymet i denna skalle. Sen lär du nog inte vara journalsit så länge till då ditt vick på träckpressen gått ut, då är det tillbaka till att vända burgare på donken eller lyfta bidrag samt lyssna till Olivias små berättelser om alla fester som hon bjudits till.

Sen låter det fördjävligt att du och Olivia måste jobba för uppehälet, joba, precis som ni var riktiga arbetare, usch och fy, hur kunde det gå så i livet?

sen om du är en rikgtig journalist så kan jag igen bara gratuelra, kvällspressen gör sverige dummare och du är en del av sjukdomsbilden och inte en del av lösningen.
Citera
2007-04-06, 04:58
Medlem
Hyndanns avatar
Intressant det här med att så fort man ger någon kritik så kallas man för avundsjuk. Det är bara ett så urbota dumt argument för något/någon i vilken debattsituation som helst. Det verkar som om alla förespråkare för dessa två nöjesreportrar har just avundsjuka som huvudargument.

Jag är definitivt ingen journalist och anser fortfarande att vara nöjesjournalist, med de låga krav som verkas ställas på dessa töser, måste vara något av det mest onödiga och tramsigaste arbete man kan utföra.

Paketera sugrör på Samhall är tom ett mycket mer ett riktigt jobb i mina ögon.
Citera
2007-04-06, 08:35
Medlem
Som ni förstår av mina kassa svar så har jag ingen aning om hur man citerar så där snyggt som ni andra. Ha tålamod med mig.
Förlåt, jag gick för långt när jag tryckte ned mit välutbildade-argument i halsen på er. Jag ber uppriktigt om ursäkt.
Jag trodde på allvar att vi kunde ha en diskussion, en konstruktiv sådan, om journalisters bloggar. Inte ett ensidigt åsiktssprutande där andra uppfattningar möts med hat och bitterhet.
Kändisjournalistik, precis som bloggar, är inget som imponerar på mig. Jag har lika lite intresse av att läsa vad nån kille i Fittja tycker om livet som att läsa kändisbloggar på någon av kvällstidningarna.
Men andra människor har det och det är deras intresse som leder till att tidningen köps! Sättet som Olivia skriver på i bloggen skiljer sig markant från hennes stil i Klick!
Nu drar jag söderut. Hej.
Citera
2007-04-06, 12:43
Medlem
Jag gillar inte heller sån där skit men frågan är om inte jag också skulle tacka ja till ett sånt där jobb om jag fick erbjudandet? Kan ju väga tungt senare - jobb på stor tidning vettö. Det som skrivs är skit men det är ju nån som sitter och säger åt henne hur det ska vara också, så hon kan säkert vara en vettig människa ändå, privat. Men även vettiga människor bidrar till förfallet sålänge de är i behov av pengar, vilket typ alla är.
Citera
2007-04-06, 13:13
Medlem
sassafrass avatar
alla begriper väl att det är trevligt (för bloggaren i fråga) att tjäna en massa deg på att skriva dravel. men varför ska detta beundras?

och om människan i fråga är så kunnig, seriös, välutbildad och duktig som antytts av lyxlös, hur kan de/hon ställa upp på dylika gig? rimligen borde det finnas vettigare sätt att tjäna pengar på för människor med de kvalifikationerna.

visst, live and let live, men det här jävla bloggandet överallt är så otroligt svagt. varför tror folk att man är intresserade av deras vardagsbestyr?
Citera
2007-04-06, 22:37
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
alla begriper väl att det är trevligt (för bloggaren i fråga) att tjäna en massa deg på att skriva dravel. men varför ska detta beundras?

och om människan i fråga är så kunnig, seriös, välutbildad och duktig som antytts av lyxlös, hur kan de/hon ställa upp på dylika gig? rimligen borde det finnas vettigare sätt att tjäna pengar på för människor med de kvalifikationerna.

visst, live and let live, men det här jävla bloggandet överallt är så otroligt svagt. varför tror folk att man är intresserade av deras vardagsbestyr?

Så sant, så sant, att läsa om olivias oroande över sin lägenhet och hennes funderingar kring att gå till frissan är totalt meningslöst. fullständigt. Speglar bara en torftighet och intellektuell fattigdom att inte kunna prestera något mer än bara det mest banala och ointressanta. har man inget att säga i en så pass offentlig blogg, ja då ska man banne mig tänka till en extra gång innan man sätter sig ner och skriver. eller kanske det är så att olivia inte har mer att komma med? att det tar slut där?

ja förmodligen är det så, ett bra exempel på svensk kvällstdiningsjournalistik av idag
Citera
2007-04-08, 10:59
Medlem
Sassafras & apanola II!!
Tackar gud för era inlägg.. började sjunka ner i mörkret övertygad om att det är mig det är fel på då folk fortsätter försvara detta bloggande i journalistikens namn..

Återigen fortsätter du "lyxlös" att motargumentera i avundsjukans och bitterhetens namn..
Att vara avundsjuk på en fjolla som Olivia hade varit att idiotförklara mig själv och ett liv behöver jag inte skaffa mig för det har jag och det innehåller mycket mer än ett ältande kring hårfärger..
Det en del av oss försöker få fram i denna debatt är avsaknaden av yrkesstolthet och hur detta skändar resten av journalistkåren som inte utgår från sig själv när de arbetar.
Citera
2007-04-08, 12:12
Medlem
Som sagt, det är viktigt att komma ihåg att varje person har ett val. Vill man vara en del av problem eller av lösningen. Må låta som en klyscha men sant är det. Man kan välja att göra nåt annat än att blogga för kvällspressen. Det är ju inte direkt så, att hennes farsa kickade ut henne på gatan med det babymjuka arslet före och det enda som återstod att göra var att gripa dyngspaden och börja blogga? Hon har ju sökt sig till den världen medvetet. Väljer man att göra det, är man precis som en Hummer-körande miljöbov som spyr ut avgaser och förstör miljön.

För övrigt håller jag med om avundsjukeargumentet. Det har gått inflation i det där. Nu kan man fan inte kritisera nån (särskilt nån rik typ) utan att bli stämplad som avundsjuk. En annan grej som ofta förekommer, är att folk med dumma åsikter och inga medel att försvara sagda åsikter, avslutar diskussioner med "...så tycker JAG! Jag får tycka så!"...som att det då skulle vara slutsnackat. Så enkelt kommer man inte undan. Det finns bra och dåliga åsikter - de dåliga försöker vrida det till nåt slags fråga om RÄTTIGHETER. Som att man har "rätt" att tycka si-eller-så och därmed skulle slippa försvara sig. Bah!
Citera
2007-04-09, 14:53
Medlem
Hyndanns avatar
Ok nu när vi har konstaterat att Olivia är en välutbildad kvinna så undrar jag hur det är ställt med Bella, någon som vet om även hon slösar bort sin talang på samma vis?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in