2007-04-01, 02:05
Medlem
Play_The_Games avatar
nu är det tid att jaga upp sin kondition och förbränna lite fett och jag har 2 alternativ
löpa eller cykla
nu vill jag veta vad som är bäst av dom här 2 ur kondition och förbrännings synpunkt?
vad går jag ner mest av att göra?
vad ökar jag min kondition mest av att göra?

alltså, vad har cykling för inverkan på konditionen och fettförbränningen och vad har löpning för inverkan på konditionen och fettförbränningen?

några övriga tips ni har om cykling och/eller löpning, skriv gärna ner dom
blir bara glad

tack på förhand
Citera
2007-04-01, 13:31
Medlem
sicnexs avatar
Vilket tycker du är roligast?
Tror man får störst utbyte av det man föredrar själv, om inte annat är det ju lättare att ta sig för något man tycker är skoj utan att få negativa ååh-måste-jag tankar.

Dock är ju cykling 'mer vilsamt' så man måste ha ett längre pass för att uppnå samma effekt som ett kortare löppass. Tror jag såg nån tabell som påvisade ett 1/3 förhållande, men det skall jag låta vara osagt.

Själv föredrar jag inlines
Citera
2007-04-01, 19:52
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Dock är ju cykling 'mer vilsamt' så man måste ha ett längre pass för att uppnå samma effekt som ett kortare löppass. Tror jag såg nån tabell som påvisade ett 1/3 förhållande, men det skall jag låta vara osagt.

Själv föredrar jag inlines

Yes, cykel är ju lättare att vila på och blir ju ofta lite längre sträckor.

Säger bara tempo, cykla på som en idiot och feta backar så lär du inte behöva cykla speciellt långt
Citera
2007-04-01, 20:05
Medlem
Som redan sagts: Det effektivaste är ofta det du tycker är roligast. Eller varför inte variera? Cykla/löp varannan gång
Citera
2007-04-01, 20:19
Medlem
tapirs avatar
Spring, spring, spring! Lär dig att älska det, lär dig att njuta av det precis som sex! Likheterna är många!
Citera
2007-04-01, 21:13
Medlem
brobbans avatar
Löpning förbränner mer jämfört med cykling på alla arbetsnivåer.

Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.
Citera
2007-04-01, 21:17
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Löpning förbränner mer jämfört med cykling på alla arbetsnivåer.

Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.
Joförfan det är självklart. Ända fördelen med cykling är att det går snabbare att förflytta sig långa sträckor på fyllan.

Man ska inte glömma att även skelettet "tränas" när man springer, vilket inte är fallet när man cyklar.
Citera
2007-04-01, 23:16
Medlem
Malchicks avatar
Enligt Sjukvårdsrådgivningen:
Citat:
Energiförbrukning

För att inte gå upp i vikt måste man göra av med lika mycket energi som man får i sig genom maten. En stor del av energin går åt till att hålla kroppstemperaturen och för att hjärta, hjärna och andra organ ska fungera. Aktiverar man kroppens muskler går det åt mer energi. Så här mycket energi förbrukas vid olika aktiviteter:

* Sitta på en stol, titta på tv 1,5 kcal/min = 45 kcal/30 min
* Rask promenad 7 km/tim 7 kcal/min = 210 kcal/30 min
* Jogging 10 km/tim 11 kcal/min = 330 kcal/30 min
* Dansa foxtrot 4-5 kcal/min = 135 kcal/30 min
* Cykla 22 km/tim 10 kcal/min = 300 kcal/30 min
* Lätt motionsgymnastik 7 kcal/min = 210-240 kcal/30 min
* Simning 5-11 kcal/min = 150-330 kcal/30 min
* Trädgårdsarbete 5-8 kcal/min = 150-240 kcal/30 min

Skiljer således inte särskilt mycket mellan cykling och jogging. I varje fall inte vad gäller energiförbrukning. Brukar själv inte bry mig om fettförbränning specifikt.

Varför i hela världen skulle inte cykling "träna" skelett? Visserligen är det skonsammare än löpning och man slipper stötar, men muskelfästen och annat i benen aktiveras ju ändå.

Absolut viktigast. Gör det som du tycker är roligast eller det som du tycker är minst tråkigt.
Citera
2007-04-01, 23:26
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Enligt Sjukvårdsrådgivningen:

Skiljer således inte särskilt mycket mellan cykling och jogging. I varje fall inte vad gäller energiförbrukning. Brukar själv inte bry mig om fettförbränning specifikt.

Varför i hela världen skulle inte cykling "träna" skelett? Visserligen är det skonsammare än löpning och man slipper stötar, men muskelfästen och annat i benen aktiveras ju ändå.

Absolut viktigast. Gör det som du tycker är roligast eller det som du tycker är minst tråkigt.
Det förstår du väl själv varför det inte "tränar" skelettet?

När du springer så belastas skelettet hela tiden utav stötarna när du springer.

Om du cyklar så försvinner det, inte fan stärks skelettet utav att sitta med röven på en sadel.
Så ska man stärka skelettet nämnvärt så är det ut och springa som gäller.
Citera
2007-04-01, 23:29
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Det förstår du väl själv varför det inte "tränar" skelettet?

När du springer så belastas skelettet hela tiden utav stötarna när du springer.

Om du cyklar så försvinner det, inte fan stärks skelettet utav att sitta med röven på en sadel.
Så ska man stärka skelettet nämnvärt så är det ut och springa som gäller.

Jag har för mig att skelettillväxt stimuleras av muskeltillväxt (eller något i den stilen), vilket man definitivt får av cykling. Jag låter dock diskussionen vara vilande från min sida. Arne P lär nog ha koll på just den här frågan i alla fall.
Citera
2007-04-01, 23:36
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Jag har för mig att skelettillväxt stimuleras av muskeltillväxt (eller något i den stilen), vilket man definitivt får av cykling. Jag låter dock diskussionen vara vilande från min sida. Arne P lär nog ha koll på just den här frågan i alla fall.
Styrketräning är t.ex utmärkt för att stärka skelettet.

Men cykling är absolut inte det, dels för att det endast tränar benen (Och i mindre mån än t.ex styrketräning, svårt att bygga muskler genom att cykla) men också för att skelettet inte utsätts för de belastningar som det gör när man te.x springer eller joggar.
Citera
2007-04-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Styrketräning är t.ex utmärkt för att stärka skelettet.

Men cykling är absolut inte det, dels för att det endast tränar benen (Och i mindre mån än t.ex styrketräning, svårt att bygga muskler genom att cykla) men också för att skelettet inte utsätts för de belastningar som det gör när man te.x springer eller joggar.

Cykling tränar mer än endast benen.. Cyklar själv mtb och i princip tränas hela kroppen mer eller mindre.. Kör ett riktigt pass så får du se..
Hur det bygger upp skelettet eller ej låter jag vara osagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in