Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-31, 16:38
Medlem
Micke666s avatar
Jag skulle behöva hjälp fortast möjligt.
Jag försöker o formatera C, men min cd-rom vill inte starta upp när jag startar om datorn så inget fungerar utan datorn startar bara om som vanligt.
Datorn måste blåsas rent då den går så jäkla segt, tar ca 10 min bara o starta upp en sida när jag ska surfa.

Please, help me.

Måste man ändra nåt i BIOS?
Hur kommer man in i BIOS?

Tack i förhand.
Citera
2007-03-31, 17:04
Medlem
F1 för att komma in i BIOS.
Man behöver ändra "Boot Sequence". CD-ROM ska då vara först på listan.
Citera
2007-03-31, 18:06
Medlem
-FÖR HELVETE!!!!!

Du signaturen Micke666 här ovan, -rör! -rör! -rör! INTE BIOS-minnet.
...sånt klara du inte ....tror jag. Med att du sedan, inte ens kan koka en kopp kaffe med hjälp av datorn.
-Och vad menar du med rubriken "Format C"? -Och vad står bokstaven "o" för?
..jo visst, en egen beteckning för ordet "att". Och att formatera om hårddisken ...vet du vad sådant innebär: att rubbet av lagrade filer försvinner, att allt nödvändigt måste lagras på igen. Och vad sägs om att först defragmentera HDD:en?

CD-ROM som inte vill starat ...mjaaa, alltså det är cd-rom-LÄSAREN som skall starta. Sen förstår jag inte varför inte läsaren startar? Min startar ju, eller går att starta igång, när jag har en skiva inlagd.
Citera
2007-03-31, 18:07
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
F1 för att komma in i BIOS.
Man behöver ändra "Boot Sequence". CD-ROM ska då vara först på listan.

Haha det är inte samma på alla BIOS fattar du väl?

OnT: Det står när du startar datorn i början push "key" to enter bios / setup brukar det stå. Du ska sätta CD-rom till first boot inne i biosen, kika runt lite i bios när du kommer in så förstår du själv hur du ska göra.
Citera
2007-03-31, 18:08
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-FÖR HELVETE!!!!!

Du signaturen Micke666 här ovan, -rör! -rör! -rör! INTE BIOS-minnet.
...sånt klara du inte ....tror jag. Med att du sedan, inte ens kan koka en kopp kaffe med hjälp av datorn.
-Och vad menar du med rubriken "Format C"? -Och vad står bokstaven "o" för?
..jo visst, en egen beteckning för ordet "att". Och att formatera om hårddisken ...vet du vad sådant innebär: att rubbet av lagrade filer försvinner, att allt nödvändigt måste lagras på igen. Och vad sägs om att först defragmentera HDD:en?

CD-ROM som inte vill starat ...mjaaa, alltså det är cd-rom-LÄSAREN som skall starta. Sen förstår jag inte varför inte läsaren startar? Min startar ju, eller går att starta igång, när jag har en skiva inlagd.

Åh herregud.
Citera
2007-03-31, 18:37
Medlem
µTorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Haha det är inte samma på alla BIOS fattar du väl?

OnT: Det står när du startar datorn i början push "key" to enter bios / setup brukar det stå. Du ska sätta CD-rom till first boot inne i biosen, kika runt lite i bios när du kommer in så förstår du själv hur du ska göra.

Japp, annars brukar det finnas möjlighet att komma in i boot menu på de flesta moderkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in