2007-03-31, 22:50
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemo
Inte bara det, jag har för mig att ett argument för varför man inte får förstöra pengar är att staten på så viss inte har någon översikt över pengaflödet, det vill säga, de tror att mer pengar är i omlopp än vad det egentligen är.

Det är väl också så att motsvarande belopp i sedlar finns i motsvarande belopp i guld också, i teorin.
Citera
2007-04-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I USA är den amerikanska flaggan helig och man sjunger varje morgon och hissar flaggan och sånt och om man skändar deras flagga, tex bränner den, så blir man bestraffad för det.

Fråga: Vad finns det för lagar gällande den svenska flaggan?

Blir man bestraffad om man skändar den, tex bränner den eller så?

Om inte, varför blir man inte det?

För att återgå till frågeställaren.

Läs här --> http://civilliberty.about.com/od/fre...lagburning.htm
Citera
2007-04-01, 02:10
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrok
Helt rätt, förrutom delen att skriva på flaggan.

http://lagen.nu/1982:269
Så det är alltså olagligt att skriva "Sverige" på flaggan under t.ex. en hockey match?
Citera
2007-04-01, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Det ända sättet att göra av med en svensk flagga är att elda upp den. Eftersom den aldrig ska röra marken.

Ahh nu kommer jag ihåg vad min gammla scoutledare sa ..."Om flaggan vidrör marken så skall den brännas upp"
Citera
2007-04-01, 07:28
Medlem
Fredroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Så det är alltså olagligt att skriva "Sverige" på flaggan under t.ex. en hockey match?

Ja det är olagligt, men jag har aldrig hört om någon som blivit fälld för det. Tror knappast att polis och åklagare prioriterar att sätta dit någon för det brottet.
Citera
2007-04-01, 10:40
Medlem
Astral-Warriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrok
Helt rätt, förrutom delen att skriva på flaggan.

http://lagen.nu/1982:269

Det är dock inte brottsligt. Den lagen innehåller inga straffrättsliga sanktioner.
Citera
2007-04-01, 10:44
Medlem
Alltså, är det ingen här som sett 'Presidenten och miss Wade'.

Det är inte olagligt på något sätt att bränna flaggor, inte ens i USA. Det är en del av demokrati, att man har rätt att bränna flaggan.
Citera
2011-07-13, 17:14
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astral-Warrior
Det är dock inte brottsligt. Den lagen innehåller inga straffrättsliga sanktioner.

Vad är en lag om den inte är behäftad med ett straff? Eller handlar det bara om en bestämmelse vad som räknas som en svensk flagga? Och när skulle i sådana fall detta få någon konsekvens? Nä, nu är jag bara förvirrad.
Citera
2011-07-13, 20:10
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Vad är en lag om den inte är behäftad med ett straff? Eller handlar det bara om en bestämmelse vad som räknas som en svensk flagga? Och när skulle i sådana fall detta få någon konsekvens? Nä, nu är jag bara förvirrad.

Det finns mängder med lagar som inte innehåller straffbestämmelser, utan som bara syftar till att beskriva hur något ska fungera. Socialförsäkringsbalken, exempelvis, består till mycket stor del av en uppräkning och beskrivning av olika typer av sociala förmåner med procentsatser och tidsperioder hit och dit.

Angående flaggbränning är detta inte olagligt per definition, men kan många gånger vara att anse som förargelseväckande beteende. Se exempelvis RH 37:84.
Citera
2012-09-21, 09:24
Medlem
Man bör bränna, inte slänga, en smutsig eller uttjänt flagga.
Att riva den i trasor, och t.ex. använda dem till bilvård, är också olämpligt.
Även USA förespråkar bränning av uttjänta fanor.
Alltså. Nej, det är inte olaglit att bränna den svenska flaggan.
Citera
2012-09-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I USA är den amerikanska flaggan helig och man sjunger varje morgon och hissar flaggan och sånt och om man skändar deras flagga, tex bränner den, så blir man bestraffad för det.

Fråga: Vad finns det för lagar gällande den svenska flaggan?

Blir man bestraffad om man skändar den, tex bränner den eller så?

Om inte, varför blir man inte det?
Man bör bränna, inte slänga, en smutsig eller uttjänt flagga.
Att riva den i trasor, och t.ex. använda dem till bilvård, är också olämpligt.
Även USA bränner sina uttjänta fanor.
Alltså. I Sverige förespråkas bränning som destruktionsmetod.
Citera
2012-12-19, 19:58
Medlem
ExcitableBoys avatar
Att skända eller förstöra den svenska flaggan kan idag bedömas som skadegörelse eller förargelseväckande beteende, men i de flesta fall skulle nog “gärningsmannen” gå helt fri. För förargelseväckande beteende krävs bl.a. att beteendet riktas mot allmänheten och att döma för skadegörelse kan bara bli aktuellt om flaggan tillhör någon annan än “skändaren”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in