2007-03-31, 14:51
Medlem
Ponera att jag går i ett förortscentrum 21.00 en fredagkväll med en väska på ryggen, alternativt en påse i handen. Har då polisen rätt att kika i min väska i hopp om att hitta alkohol? Eller måste dom ha starkare bevis för att det verkligen är alkohol i väskan?
Citera
2007-03-31, 15:00
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wombardera
Ponera att jag går i ett förortscentrum 21.00 en fredagkväll med en väska på ryggen, alternativt en påse i handen. Har då polisen rätt att kika i min väska i hopp om att hitta alkohol? Eller måste dom ha starkare bevis för att det verkligen är alkohol i väskan?

Du är med andra ord inte myndig?
Citera
2007-03-31, 16:14
Medlem
Jo jag är myndig. Men det är vad jag har hört olagligt att inneha sprit om man är under 20 år.
Citera
2007-03-31, 17:02
Medlem
MaZtoRs avatar
Om de har misstankar så får de tita. vet inte om det bara gäller narkotika men i vilket fall kan ju polisen bara säga att han tror du har ett kila kokain i väskan. Inte mycket att göra åt saken. Men är du över 18 behöver du nog inte vara rädd för att polisen ska ta din dricka. När jag va 16 och min syrra köpte ut till mig så gick jag ofta omkring med ett flak öl på stan utan att någon polis bråkade.
Citera
2010-06-25, 00:23
Medlem
Gäller inte att de måste misstänka brott som kan ge mer än två års fängelse för att få söka igenom folk?
Citera
2010-06-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Gäller inte att de måste misstänka brott som kan ge mer än två års fängelse för att få söka igenom folk?

Då skulle en polis aldrig kunna söka igenom någon som snattat, vad tror du själv?
Citera
2010-06-25, 01:33
Medlem
zokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wombardera
om du har ett flak som är oöppnat så får dom inte ta det, men om det är öppnat så får dom hälla ut allt framför dig
Citera
2010-06-25, 01:43
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoke
om du har ett flak som är oöppnat så får dom inte ta det, men om det är öppnat så får dom hälla ut allt framför dig
På riktigt?
Citera
2010-06-25, 07:56
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
På riktigt?

Polisen får förverka all alkohol som den som är under 20år bär med sig, öppnat som oöppnat. Villkoret är att att värdet inte överstiger en tiondels prisbasbelopp, dvs ca 4000kr. Överstiger det 4000kr så tas spriten i beslag och så beslutar åklagare om att hälla ut det...
Citera
2010-06-25, 08:00
Medlem
Freddykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Polisen får förverka all alkohol som den som är under 20år bär med sig, öppnat som oöppnat. Villkoret är att att värdet inte överstiger en tiondels prisbasbelopp, dvs ca 4000kr. Överstiger det 4000kr så tas spriten i beslag och så beslutar åklagare om att hälla ut det...
Ähh det blir mer dricka när dom själva festar. Polarn som var 19 vid tillfället hade blandat GT i en 5 litersdunk som blev beslagtagen. Alltså hälldes inte ut.
Citera
2010-06-25, 08:25
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyking
Ähh det blir mer dricka när dom själva festar. Polarn som var 19 vid tillfället hade blandat GT i en 5 litersdunk som blev beslagtagen. Alltså hälldes inte ut.

Tro mig, det hälldes ut!
Citera
2010-06-25, 11:03
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iipod
Ts både du och jag vet att du är under 18.
Duktig idiot. Du bumpar alltså en över 3 år gammal tråd för att tala om för TS att du är säker på att han är under 18 år utan att ta hänsyn till det rent juridiska i TS' frågeställning?

Om nu TS fortfarande undrar sisåhär 3 år och 3 månader senare så är svaret detsamma som du finner på en liknande fråga ställd ungefär 3 månader senare på en annan sajt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in