Jag har kört melatonin lite över ett år nu och sover otroligt bra på dem. Kör 2mg tabletter från polen, beställada från Ebay. Jag bryter av de på mitten så tar bara 1mg varje kväll
Någon som har upplevt biverkningar av långvarigt bruk?
Själv känner jag inge förutom att jag känner att jag blir beroende av dem för att kunna somna snabbt på natten, däckar på 5min med dessa och kanske 30 min utan
Jag har kört melatonin lite över ett år nu och sover otroligt bra på dem. Kör 2mg tabletter från polen, beställada från Ebay. Jag bryter av de på mitten så tar bara 1mg varje kväll
Någon som har upplevt biverkningar av långvarigt bruk?
Själv känner jag inge förutom att jag känner att jag blir beroende av dem för att kunna somna snabbt på natten, däckar på 5min med dessa och kanske 30 min utan
Nu har Läkemedelsverket vaknat.
Vänder sig till läkare och skriver i läkartidningen: (Aftonbladet d.d. Varnar för melatonin – förbjuder vissa medel.)
Melatonin ska inte ges alls till friska barn och ungdomar.
Nya slutsatser.
Och nu säger man som det är. Man VET inget.
Man gissar och säger att man inget vet. 😏
Man tjatar om evidensbasering, men det är en dröm (våt).
Jag har efter åratals användning egen erfarenhet och lagt ut den här i tråden. Tillsammans med andras värdefulla dito. Så vi har samlat en kunskapsbank här.
Bla annat detta. Räcker med 0,5 mg. Jag Köper 1 mg, finns inte mindre.
Jag vaknar efter cirka 4 timmar, klarvaken. Tar ibland en dos till.
MEN sen nästan ett år tillbaka tröttnat på beroendet/vanan/ovanan.
Avgiftat mig.
Sover nu rätt bra, men vakna perioder ibland. Men det är helt OK. Värt det.
Slipper en del konstiga drömmar som en del får av medlet.
Att ösa ut detta till barn som man gör nu i Sverige är klart ansvarslöst. Man vet inte vad man håller på med.
Senast redigerad av Jof 2025-03-27 kl. 00:52.
” alltför lättvindigt”
Vem avgör det? Ett läkarkollegie som tycker att det räcker att tipsa om att ha det mörkt och svalt i sovrummet eller den sömnlöse som provat allt och ändå inte kan sova? Att gå utan att någonsin få sova ordentligt har förödande effekter för hälsan och välmåendet vet vi redan.
Skulle ett ”riktigt” sömnmedel vara lämpligare än ett kroppseget hormon?
Jag förstår mig inte på det här. Och så det där att det bara är barn med ADHD som anses behöva få det på recept. Vad är det för märklig särbehandling?
Men visst är det bra att man verkar vilja beforska långtidseffekterna, det är positivt. Förhoppningsvis leder det till att det släpps friare, t ex så att det går att köpa i olika doseringar i hälsokostaffärerna som i många andra länder i EU.