2007-03-31, 11:37
Medlem
kniebolos avatar
Kanske fel forum då detta är en såväl naturvetenskaplig som filosofisk och antropologisk fråga.

Läste idag på text-TV att regeringen i Brasilien tänker sätta upp satellitlänkar som möjliggör internetuppkoppling till 150 st helt isolerade indianbyar i Amazonas. Syftet ska vara att indianerna ska kunna larma om de drabbas av katastrofer eller för att meddela myndigheter om olaglig avverkning av regnskogen.

Funderar på hur bra ide det egentligen är att förse människor som i princip lever på stenåldern med internet. Man undrar ju vilken inverkan detta kommer att ha på deras kultur med tanke på hur omvälvande internet varit för oss, som ju ändå genomlevt alla de kulturella utvecklingsstadier som förberett oss för detta.
Citera
2007-03-31, 13:07
Medlem
Balthazaer-s avatar
Lite porr har aldrig skadat
Citera
2007-03-31, 13:11
Medlem
micaeles avatar
Det är ett förtäckt sätt att sakta radera stammars kultur / livsstil och harmonisera tyckande, tänkande och agerande.
Citera
2007-03-31, 13:22
Medlem
BlackMetals avatar
Att det fortfarande finns folkstammar som lever så här tycker jag är något vi ska bevara och inte pracka på dom med dessa datorer som fått världen stillasittande
Citera
2007-03-31, 13:25
Medlem
Du talar om att de lever på stenåldern. Men de har så mycket mer kunskaper än oss om hur man nyttjar naturen, inte exploaterar den. Jag skulle säga att de faktiskt ligger före oss i utvecklingen. Jag ser inte vad som skulle vara bättre i vårat samhälle, i förhållande till deras.
Citera
2007-03-31, 13:28
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Du talar om att de lever på stenåldern. Men de har så mycket mer kunskaper än oss om hur man nyttjar naturen, inte exploaterar den. Jag skulle säga att de faktiskt ligger före oss i utvecklingen. Jag ser inte vad som skulle vara bättre i vårat samhälle, i förhållande till deras.

Jag lägger ingen värdering i ordet stenålder..konstaterar bara att dessa stammar såvitt jag vet inte lärt sig nyttja metaller.
Citera
2007-03-31, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
.konstaterar bara att dessa stammar såvitt jag vet inte lärt sig nyttja metaller.
Nej, och vad spelar det för roll? De behöver ju då inte uppenbarligen använda sig av metaller, eftersom de klarar sig bra utan de.
Citera
2007-03-31, 13:35
Medlem
kniebolos avatar
Men ...va i...tråden handlar alltså om vad det kan tänkas betyda för en sådan kultur att på 5 min kastas 10000 år in i framtiden...tror du att det kommer att "spela roll"
Citera
2007-03-31, 14:30
Medlem
wellermans avatar
Deras miljö förändras vare sig dom vill det eller inte. Internet skulle som sagt vara till för att larma vid katastrofer eller vid olaglig avverkning. Har en stark känsla av att detta är en trygghetsfaktor som dom själva gått med på. Sen är det inte upp till oss att bevara deras kultur. Inte tror jag att dom lever så för att vi västerlänningar ska ha något att vara ödmjuk mot. Om dom vill steg för steg ansluta sig till det moderna samhället så är det deras sak. Vi får dock se till att dom kan leva kvar så ostört som möjligt, och det är lite det som projektet är till för.
Citera
2007-03-31, 14:55
Medlem
Silverturks avatar
Citat:

Det är endast en personlig åsikt. Vad du tycker är viktigt i ett samhälles utveckling kanske inte går hem hos alla. "Vi" har byggt upp miljonstäder, lärt oss använda metaller, lärt oss flyga, vi har landat på månen, vi har Intel core 2 duo-processorer. Nog fan har vi kommit längre än dom!
Citera
2007-03-31, 16:02
Medlem
Quantilhos avatar
Det är ett utmärkt sätt att hjälpa dem framåt. Samtidigt som vi får en bättre möjlighet att motverka onödiga förluster av människoliv och illegal skogsavverkning. Det är elakt att låta folk leva kvar på stenåldern när man kan hjälpa dem framåt.
Citera
2007-03-31, 16:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Nja det där stämmer inte. En idealiserad mytbild om det lyckliga samhället. Stenåldersamhällena var inte på något sätt trevligare än dagens samhälle. Ofta bedrevs rovdrift och hänsynslös jakt. Man slog ofta ihjäl grannar utan att tveka. Inte sällan dukade samhällena under då födan tog slut eller vid klimatförändringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in