2007-03-31, 02:48
Medlem
blohs avatar
Har haft min Macbook Pro i lite mer än ett dygn och kollade förut vad min tv presterade i HD-upplösning. Var därför och köpte alla kablar till tv'n jag behövde, samt en 3,5 mm -> optisk grej.

Att spela upp hd-material var inga som helst problem (inte för att jag trodde det, men man vet aldrig).
Dock lyckades jag inte få något digitalt ljud. Är det någon iställning som måste göras för att det ska funka ?

Jag har sett till så att materialet har 5.1 ljud, antingen DTS eller Dolby. Men jag fick bara ut vanligt sterio ljud, vilket inte är så himla roligt om man ser på t.ex. film.

Någon som har någon tanke runt detta ?
Citera
2007-04-03, 17:16
Medlem
Jag har samma dator och samma kabel men har inte testat att spela upp digitalt ljud. men vilket program kör du? måste släppa ut allt ljud och inte mixa om det, svårt att säga hur du ska göra för att jag inte vet vilket program du använder. men aktivera spidfen i ljud-inställningarna = allt ljud passerar orört!
Citera
2007-04-03, 18:44
Medlem
blohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krocken
Jag har samma dator och samma kabel men har inte testat att spela upp digitalt ljud. men vilket program kör du? måste släppa ut allt ljud och inte mixa om det, svårt att säga hur du ska göra för att jag inte vet vilket program du använder. men aktivera spidfen i ljud-inställningarna = allt ljud passerar orört!

Hm, jag använder VLC till video. Dock hittar jag ingen sådan inställning.. : /
Citera
2007-04-03, 23:43
Medlem
men då går du in i inställningar (VLC menyn till höger om "äpplet i vänstra hörnet") sedan har du det där, en ruta där du kan "aktivera S/PDIF om tillgängligt". bara att kryssa i den och köra. (förmodar jag) det är värt ett försök!

hoppas det funkar, du kan väl medela om hur det gick !
Citera
2007-04-03, 23:46
Medlem
blohs avatar
TACK ! Du är en ängel !

PUSS PUSS PUSS !

Edit: Ja, det funkade. : )
Citera
2007-04-03, 23:49
Medlem
nice då vet jag hur jag själv ska göra när jag själv ska anända det

Ha det så bra!