• 1
  • 2
2007-04-02, 01:35
Medlem
Detfårinteplatss avatar
När jag gick på dagis växte jag upp med blandbarn. Ingen av oss tänkte ju på det då. Under hela min skolgång har jag umgåtts med folk av blandad börd och kultur. Men (den onda) rasismen har kommit senare för mig. Mångkultur och etniska individer fick man aldrig lov att kritisera när man var liten.
Nu när jag har lämnat tonåren är det lättare för mig att klaga på cuttningen, och det är lättare att klaga på stöddiga turkar som beter sig som fan. I vuxenlivet ser man mindre PK-ism, även om vuxna ska stå för PK.
Det ser helt enkelt ut som om 70-talets värderingar har blivit förlegade.
Citera
2007-04-02, 08:43
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelo

Har en liten motfråga då denna tråd hamnade i filosofiforat; Tänk dig ett vitt barn som av någon anledning alltid varit sminkad med "brun utan sol-kräm", och därför aldrig sett sin hudfärd. Skulle detta barn föredra att leka med vita eller bruna barn? Är begreppet "jag är vit" inpräntat i huvudet redan när det föds eller kommer barnet uppmärksamma sin brun utan sol-hudfärg och tro sig vara brun?

Min personliga tro är att barnet inte utgår ifrån sig själv i första hand, utan ifrån dom det älskar och har lärt sig att sammankoppla med värme och kärlek, dvs föräldrar, syskon och övriga släktingar som det präglats på.

På samma sätt som gäss följer det första de ser när de kläcks.

Barn brukar inte börja fundera över sina egenheter och olikheter förrän det är lite äldre och redan är präglat. Det kräver ju en viss självmedvetenhet och reflektion som det riktigt lilla barnet inte har kapacitet till, att inse att det har en annan färg, saknar ben eller på annat sätt är annorlunda.
Däremot lär det sig på bara några timmar/dagar att känna igen sin/a vårdnadshavare.

Ett barn som växer upp i blandäktenskap borde därför inte föredra någon hudfärg, medan ett adoptivbarn med annan ras föredrar föräldrarnas färg.

Detta finns det tyvärr ingen forskning om, trots att det onekligen skulle kunna bidra till att sprida ljus över en hel del.
PK-uppfattningen som antagits för att den låter så fint ligger som en stor klump ivägen för all seriös forskning som skulle kunna hjälpa till att identifiera de mekanismer som är i omlopp.

Personligen finner jag annars miljörasismen mycket intressant.
Skillnaderna i hur man kan behandla folk beroende på om de befinner sig på svensk mark eller inte.
Rasismen som bekämpas av berörda myndigheter och organisationer tar således inte sitt avstamp i människans värde, utan i nationens gränser. Det är intressant...
Citera
2007-04-02, 14:23
Medlem
joelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Min personliga tro är att barnet inte utgår ifrån sig själv i första hand, utan ifrån dom det älskar och har lärt sig att sammankoppla med värme och kärlek, dvs föräldrar, syskon och övriga släktingar som det präglats på.

Det där låg helt utanför min tankesfär, hade helt bortsett från det som du säger. Verkar rätt logiskt också, när man får tänka på det en stund.

Citat:
Detta finns det tyvärr ingen forskning om, trots att det onekligen skulle kunna bidra till att sprida ljus över en hel del.

En kanske orelevant och underförstådd fråga, men; Vill du ha mer forskning i rasism och dess orsaker för att kunna bekämpa den?

Citat:
Rasismen som bekämpas av berörda myndigheter och organisationer tar således inte sitt avstamp i människans värde, utan i nationens gränser. Det är intressant...
Politiker är för det mesta ögontjänare, och positiva förändringar sker bara när media uppmärksammar ett problem. Felet, som jag sa tidigare, är väl att det rapporteras för lite om svenska företags illdåd på utomländsk mark. Givetvis finns informationen där, men så länge ingen klagar ser väl staten inte det som något värt att ödsla tid på. Och att kapitalet tjänar en hacka på att utnyttja folk och skövla skog är väl något sittande regering inte har något emot..
Citera
2007-04-02, 22:53
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelo

En kanske orelevant och underförstådd fråga, men; Vill du ha mer forskning i rasism och dess orsaker för att kunna bekämpa den?

Tänker mer på att om det nu ändå ska lagstiftas, slösas miljarder och inrättas tusentals instanser som ska hantera denna rasism, så är det ju bra om det är evidensbaserat och inte enbart ren idioti utifrån något aldrig existerande drömsamhälle som någon målat upp om hur det borde vara.

Forskningen kommer att fortsätta. Då borde det ju vara logiskt att börja i rätt ände och först ta reda på vad som orsakar rasism för att sedan försöka göra något åt den.
Nu är ju åtgärderna lika fruktbara som att försöka bota ett benbrott med plåster och en order om att den som känner smärta är en skamlig varelse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in