Härlig tråd.
Har också ett dhalrecept att dela med mig av, i dom flesta dhalrecept ska man i med kryddorna när linserna är färdigkokade men jag gillar att koka allt ihop med linserna. Och det roliga med dhalrecept är att man kan göra precis hur som helst och testa kryddor och varianter av linser i det oändliga =)
Men här kommer en variant jag gillar:
2 dl röda linser
1 gul lök (finhackat)
2 st vitlöksklyftor (finhackat)
1 bit ingefära 2-3 cm (finhackat)
2 st morötter skurna i ca 2 cm bitar
grönsaksbuljong (antingen tärning och 4 dl vatten eller egengjord ca 4 dl)
Nån nypa socker
Matolja (raps använder jag)
Kryddor:
Kumminfrön
Korianderfrön
Senapsfrön
Torkad chili (mängd efter hur starkt man vill ha, jag brukar nöja mig med rätt så lite då jag inte vill ha en brinnande het dhal)
Rosta kumminfrön och korianderfrön och mortla dom sen tillsammans med torkade chilin, rosta senapsfrön och när dom börja "knäppa" och sprätta iväg i med en skvätt olja och sen i med gul lök, brukar dra ner på plattan en del här och bara se till att dom får en fin färg, en bit efter gula löken i med ingefäran, vitlök och morötter, fräs allt tills gula löken börjar se lite genomskinlig ut, i med buljongen/vattnet och sen i med linserna och kryddorna samt nån nypa socker.
På med lock och låt den bubbla på låg värme tills den är klar (ca 20-30 min med röda linser) rör om mellan varven så allt blandas ihop, den ska vara som en tjock gröt när den är klar (går att göra i förväg och sen bara värma på den försiktigt när den väl ska ätas)
Morötter är nåt jag själv har börjar med i dhalen och jag tycker den passar riktigt bra, vill man ha mer styrka eller bara mer chili så passar det även med grön chili som man finhackar och lägger i tillsammans med kryddorna och låter dom koka med.
Går att äta bara med ris och naanbröd(eller nåt i den stilen) till om man vill köra det enkelt och billigt, men har man även en indisk kött/kycklingrätt plus nån enklare grönsaksrätt, raita (indisk yoghurtröra) och en god chutney till så har man en fest som heter duga