Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2013-09-27, 21:17
Medlem
Renewables avatar
En tjock soppa som är en sidorätt i Mellanöstern, speciellt till torrare rätter:

2 medelstora gula lökar.
2 dl gröna linser
1 grönsaksbuljong
Olivolja
Svartpeppar och kummin (efter smak).

Fräs löken, häll i vatten och alla andra ingredienser och koka tills linserna är mosiga. Soppan bör inte vara rinnig, mängden vatten justeras därefter.

Servera med bröd. Vill man ha lite känsla över det hela så skopar man upp den tjocka soppan med pitabröd och äter med händerna.
Citera
2013-09-28, 23:42
Medlem
Dahl.

Gul lök
Vitlöksklyftor (2-3)
Riven ingefära (1 matsked)
Fräses tillsammans med ett par tsk Garam Masala och curry eller chilipasta.

Häll i ca. 2dl. sköljda röda (eller gröna linser), låt fräsa med ett par min.

Häll i 1 burk tomatkross och 1 burk cocosmjölk, peppra och salta litet, rör om. Låt småputtra i 20-30 min. Rör om då och då, späd eventuellt med vatten.

Mot slutet brukar jag ha i 1dl. grädde eller craime fraiche samt 1 msk stark senap. Blomkåls eller broccolibuketter funkar bra, kanske små ostkuber. Ätes tillsammans med ris eller bröd eller en sallad.
Ca.6 portioner blir det. Frys in resten i portionsformar, 3+1 minut i micron eller på låg värme i en kastrull - perfekt 'tv-dinner'.

Skoj att fler upptäcker linser. Det är svårt att hitta mer 'pang för pengarna' med avseende på fibrer, protein, vitaminer, spårämnen och mineraler. Receptet ovan kostar mindre än en Billys panpizza per portion. Linser 'is da shit' och sorgligt underskattat.

Vänligen.
Citera
2013-09-29, 18:37
Medlem
No_fears avatar
Härlig tråd.

Har också ett dhalrecept att dela med mig av, i dom flesta dhalrecept ska man i med kryddorna när linserna är färdigkokade men jag gillar att koka allt ihop med linserna. Och det roliga med dhalrecept är att man kan göra precis hur som helst och testa kryddor och varianter av linser i det oändliga =)

Men här kommer en variant jag gillar:

2 dl röda linser
1 gul lök (finhackat)
2 st vitlöksklyftor (finhackat)
1 bit ingefära 2-3 cm (finhackat)
2 st morötter skurna i ca 2 cm bitar
grönsaksbuljong (antingen tärning och 4 dl vatten eller egengjord ca 4 dl)
Nån nypa socker
Matolja (raps använder jag)

Kryddor:
Kumminfrön
Korianderfrön
Senapsfrön
Torkad chili (mängd efter hur starkt man vill ha, jag brukar nöja mig med rätt så lite då jag inte vill ha en brinnande het dhal)

Rosta kumminfrön och korianderfrön och mortla dom sen tillsammans med torkade chilin, rosta senapsfrön och när dom börja "knäppa" och sprätta iväg i med en skvätt olja och sen i med gul lök, brukar dra ner på plattan en del här och bara se till att dom får en fin färg, en bit efter gula löken i med ingefäran, vitlök och morötter, fräs allt tills gula löken börjar se lite genomskinlig ut, i med buljongen/vattnet och sen i med linserna och kryddorna samt nån nypa socker.
På med lock och låt den bubbla på låg värme tills den är klar (ca 20-30 min med röda linser) rör om mellan varven så allt blandas ihop, den ska vara som en tjock gröt när den är klar (går att göra i förväg och sen bara värma på den försiktigt när den väl ska ätas)

Morötter är nåt jag själv har börjar med i dhalen och jag tycker den passar riktigt bra, vill man ha mer styrka eller bara mer chili så passar det även med grön chili som man finhackar och lägger i tillsammans med kryddorna och låter dom koka med.

Går att äta bara med ris och naanbröd(eller nåt i den stilen) till om man vill köra det enkelt och billigt, men har man även en indisk kött/kycklingrätt plus nån enklare grönsaksrätt, raita (indisk yoghurtröra) och en god chutney till så har man en fest som heter duga
Citera
2018-10-11, 18:07
Medlem
En väldigt bump men.
Vad smakar gröna/röda linser och vad påminner det om i konsistens?
Citera
2018-10-11, 18:54
Medlem
Buffymyloves avatar
Här är ännu några recept på linsrätter som jag överlevde på under min studenttid Linser är underskattat!
Linssoppa:
2-3 dl gröna linser
ca 1 liter veg.buljong
1 burk tomatkryss
1 stor gul lök
valfri mängd vitlök
2 morötter
lagerblad
s o p
någon örtkrydda
tabasco efter smak
spagetti bruten i bitar alt minipasta för soppa

koka linserna semi-mjuka i vatten, häll av.

fräs lök och hackade morötter i olja. Häll i linserna.
I med buljongen och krydda. bryt ner spagetti i mindre bitar och koka klart till pastan är al dente.
Servera med riven ost.

Pyttipanna med linser
potatis
lök
morötter
svamp
ev majs
gröna linser

Här kan man leka lite mellan ration mellan ingredienserna. Hacka rotfrukterna i slika stora kuber. Hacka Löken. koka under tiden linserna i saltat vatten semimjuka.
Hacka champinjoner eller annan svamp i lagom stora bitar.

Häll olja och smör i en panna. Stek rotfrukter och lök på medelstark värme, ska ej brännas. Det kan ta en stund beroende på storleken på kuberna. Rör om ofta. i med svampen efter en stund och stek lite till, till svampen är klar. I med linser och ev majs eller ärter om du vill ha det. krydda på med vad du gillar. jag brukar ha lite soja, s o p, herbamare etc

ätes med stekt ägg och ketchup
Citera
2018-10-11, 21:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presa-C
En väldigt bump men.

Är inte det lättaste att beskriva hur något smakar, de smakar helt enkelt som linser.
Inte speciellt mycket, lite jordigt och nötigt.

Konsistensmässigt påminner de om t.ex kikärtor och kidneybörnor. Ett tunnare skal med ett grötigt innehåll
Citera
2018-10-16, 20:59
Medlem
Citat:
En väldigt bump men.

Linser har man väl egentligen inte för smakens skull, utan som proteinkälla istället för kött - och det suger åt sig smak bra, så det kan varieras på många olika sätt. Perfekt i grytor och soppor, kokar snabbt och ger maten krämighet.

Röda och gula linser blir mjuka snabbt medan gröna behåller sig lite "knapriga". Gröna brukar väl oftare användas i sallader av olika slag, då röda och gula bara hade blivit mos.
Citera
2018-10-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Linser har man väl egentligen inte för smakens skull, utan som proteinkälla istället för kött - och det suger åt sig smak bra, så det kan varieras på många olika sätt. Perfekt i grytor och soppor, kokar snabbt och ger maten krämighet.

Röda och gula linser blir mjuka snabbt medan gröna behåller sig lite "knapriga". Gröna brukar väl oftare användas i sallader av olika slag, då röda och gula bara hade blivit mos.

Okej tack för svaret. Läste att en del brukar ha det för att dryga ut köttfärssås m.m
"Göms" smaken och konsisten ifall man gör det?
Citera
2018-10-17, 17:44
Medlem
Och vad är en bra första rätt att prova med linser för en som är lite tveksam till att prova nya saker?
Citera
2018-10-17, 19:45
Medlem
Citat:
Och vad är en bra första rätt att prova med linser för en som är lite tveksam till att prova nya saker?

Daal är en ganska enkel och god indisk rätt serverad till ris. Linssoppa med morötter är enkelt och gott. Linsbolognese med spagetti.

https://www.ica.se/recept/daal-pa-roda-linser-720326/
https://www.ica.se/recept/linssoppa-med-tomat-541439/
https://www.ica.se/recept/spagetti-med-linsbolognese-721334/

Denna mexikanska gryta är en av mina favoriträtter:
Citat:
Mexikansk chiligryta
4–5 portioner
Chili:

1 liten grön chilipeppar
1 gul lök
½ msk olivolja
3 vitlöksklyftor, krossade
1 msk chilipulver
½ msk oregano
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
9 dl vatten
1 grönsaksbuljongärning
2 dl torkade puylinser (alt. gröna linser)
800 g krossade tomater
400 g kidneybönor
400 g svarta bönor
salt och peppar, efter smak
2 tsk kakao
2 msk limejuice
Citera
2018-10-23, 17:08
Medlem
Linser verkar ju ha fått lite av ett upswing på senare tid. Har blivit vanligare i snacks form också. Tycker själv till exempel att linskakor är ett godare alternativ till riskakor.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in