2007-03-29, 14:55
Medlem
Jag hade för mig att man automatiskt hade ledigt på röda dagar, men nu fick jag reda på att jag ska arbeta som vanligt nästa vecka när det är röd dag. Ska det vara så här?
Citera
2007-03-29, 14:57
Medlem
Flärps avatar
Det beror väl på vad du har för avtal?
Citera
2007-03-29, 14:57
Medlem
zappzapps avatar
ja avtal och vad det är förarbete spelar ju in.
är det kontorsarbete är man för det mesta ledig på röda dagar medans vård och liknande jobbar även då, dock med kraftigt obtillägg.
Citera
2007-03-29, 14:59
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Det beror väl på vad du har för avtal?
Eller schema.

Var arbetar du?
I en butik som har öppet på röda dagar?
Citera
2007-03-29, 15:02
Medlem
Kör lastbil, ska följa transports kollektivavtal.
Citera
2007-04-01, 14:00
Medlem
jag har aldrig bläddrat i transports avtal men det är inte helt omöjligt att du måste arbeta röda dagar... Det kan vara så att din lokala fackligaorganisation har förhandlat om detta också... Får du några tillägg om du kör på röd dag?

Men att folk jobbar på röda dagar är inte ovanligt.. De flesta butikerna har ju öppet på söndagar tex... Kan det vara så att du kör ut varor åt butiker??
Citera
2007-04-02, 01:01
Medlem
Kör ut olja, har hört med kollegerna nu och det ska vara så. Men jag får helg-ob så man ska väl inte klaga...
Citera
2007-04-02, 14:46
Moderator
Semesters avatar
En liknande fråga, vilken OB får man i restaurangfacket på påskafton?
Citera
2007-04-02, 14:49
Medlem
0771-57 58 59 ring och fråga
Citera
2007-04-02, 15:07
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
En liknande fråga, vilken OB får man i restaurangfacket på påskafton?

Samma som vilken lördag som helst. Enda dagarna det är positivt att jobba restaurang rent OB-mässigt är röda dagar då det är OB2 (höga OB-ersättningen) hela dagen.

Nu har jag inte procenten i huvudet, var två år sedan jag slutade jobba i restaurangbranschen. Men generellt är det ju grundlön mellan 06-18, OB1 från 18-23(23?) och OB2 mellan 23-06. På lördagar har jag för mig att OB2 börjar redan kl. 20 och på söndagar är det OB2 fram till 06 på måndag morgon.

Dag innan helgdag räknas som lördag och röda dagar som söndagar. Enligt avtalet får man inget extra oavsett om det är jul, påsk nyår eller annan högtid. Dock har jag alltid fått dubbel lön på nyår, men det är också enda helgdagen och det var på grund av att det var företagets policy.

Rätta mig gärna om jag har fel...
Citera
2007-04-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag hade för mig att man automatiskt hade ledigt på röda dagar, men nu fick jag reda på att jag ska arbeta som vanligt nästa vecka när det är röd dag. Ska det vara så här?

Välkommen till verkligheten.
Citera
2007-04-02, 19:30
Medlem
ojz0rs avatar
Jag jobbar som industrielektriker på en underhållsavdelning på en industri så vi måste jobba på tex påsk och mellandagar med tanke på att det är stopp där då.
Men detta är inget man gråter över, extra pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in