Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Om man med farligt område menar störst chans att råka ut för våld eller rån så tycker jag inte förorterna är så farliga. Mer fredag/lördags kvällarna runt tex. medborgarplatsen, fridhemsplan, city eller kanske slussen.
Rena medeltidsstämningen där på helgnätterna alltså!
Fast då har jag bara stockholm som utgångspunkt iof.
Enligt stockholmspolisen är det allra farligaste området, dvs. där risken att utsättas för våld är störst, området kring Centralstationen, särskilt Vasagatan, och då naturligtvis nattetid. Jag har själv varit strandsatt där en natt och det var ingen rolig upplevelse, kan jag säga...
Som redan påpekats i tråden, förekommer det en hel del kriminalitet i vissa förorter, men det mesta våldet i våra städer utspelas säkerligen i stadskärnorna, t.ex. kring Centralen och Medborgarplatsen i Stockholm och Avenyn i Göteborg. Där rör sig många människor vilket också drar till sig det värsta buset från ytterområdena; kriminaliteten koncentreras.
Polisen borde gå stenhårt fram mot buset - jag vill se mycket fler poliser och nolltolerans mot dräggfasoner. Medborgarna måste kunna känna sig trygga på gator och torg.