2007-03-29, 00:41
Medlem
Min kompis fick nyss ett ep-anfall som varade i 25 sekunder.
Nu efteråt har man lite svårt att få kontakt med han när han ligger och vilar.
han är frånvarande och säger bara "va?" oförstående hela tiden..

Är det nåt jag bör oroa mig för? ska jag ringa ambulans?

Kan tilläga att han är van tramadol ätare och åt bara 600mg ikväll och 150mg imorse.. han brukar ta doser till 1000-1500mg.

Svara så snabbt som möjligt är ni snälla..

Edit: en till fråga.. är det vanligt att man blir trött efter ett ep-anfall? Innan detta hände satt han vid datorn och prata på som vanligt.
Citera
2007-03-29, 00:45
Bannlyst
Att han är trött efteråt är kanske inte så ovanligt med tanke på att han har haft ett epilepsianfall. Var det en kraftig attack? Hackade han mycket med tänderna och skakade osv? Har han haft ep-anfall tidigare? Vad har han tagit? Epilepse anfall kan vara dödliga, men jag måste veta mera detaljer.
Citera
2007-03-29, 00:46
Medlem
LadyTieras avatar
Jag vet att det är en vanlig biverkning och att det händer folk är du orolig ring sjukvårdspplysningen eller 112

får du igen kontakt med honom alls just nu?
Citera
2007-03-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahi
Att han är trött efteråt är kanske inte så ovanligt med tanke på att han har haft ett epilepsianfall. Var det en kraftig attack? Hackade han mycket med tänderna och skakade osv? Har han haft ep-anfall tidigare? Vad har han tagit? Epilepse anfall kan vara dödliga, men jag måste veta mera detaljer.

han hackade inte med tänderna.. han låg och gapade.
Han har inte haft ett anfall innan.. iaf inte vad jag vet. Han hade tagit 600mg tramadol + 150mg imorse.
Citera
2007-03-29, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anna_fr

Kan tilläga att han är van tramadol ätare och åt bara 600mg ikväll och 150mg imorse.. han brukar ta doser till 1000-1500mg.

Edit: en till fråga.. är det vanligt att man blir trött efter ett ep-anfall? Innan detta hände satt han vid datorn och prata på som vanligt.

Ring ambulansen.
Citera
2007-03-29, 00:48
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
han hackade inte med tänderna.. han låg och gapade.
Han har inte haft ett anfall innan.. iaf inte vad jag vet. Han hade tagit 600mg tramadol + 150mg imorse.
hellre säker än död, är du orolig nog att posta här och inte får kontakt så ring och få hjälp.
Citera
2007-03-29, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Jag vet att det är en vanlig biverkning och att det händer folk är du orolig ring sjukvårdspplysningen eller 112

Jag kan säga att det finns i princip ingenting som sjukhuset kan göra såhär i efterhand. Allt de gör är att anmäla till polisen ang. drogerna och att de rekommenderar han att sluta för att förhindra ev. flera ep-anfall. Epilepsi anfall är bara farliga under själva anfallet
Citera
2007-03-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera

Jo jag får kontakt med han.. han svarar på enkla frågor lite halvt..
När man frågar han hur han mår säger han bara kort: "bra".

Men han är lite frånvarande och förstår inte vissa saker utan säger bara "va?"
Citera
2007-03-29, 00:50
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahi
Jag kan säga att det finns i princip ingenting som sjukhuset kan göra såhär i efterhand. Allt de gör är att anmäla till polisen ang. drogerna och att de rekommenderar han att sluta för att förhindra ev. flera ep-anfall. Epilepsi anfall är bara farliga under själva anfallet
Jo men samtidigt har vi inte hela historien och han är inte så kontaktbar, kan ha tagit mer och folk är oroliga.
Citera
2007-03-29, 00:51
Bannlyst
Jag har en morbror som började få ep-anfall pga. alkoholen. Jag säger så här. Han måste sluta med droger! Det kommer att hända igen annars. Är du väldigt orolig eller om det ser ut att hända igen så ska du omedelbart ringa 112.

EDIT: Tänk på att rensa lägenheten hans från droger om ni ringer 112.
Citera
2007-03-29, 00:52
Medlem
LadyTieras avatar
Är du helt säker på att det är det enda han har tagit? ingen alkohol med? har han kräkts? slog han i huvudet? hur började anfallet?
Citera
2007-03-29, 00:54
Medlem
fiskespös avatar
Citat:

Det är normalt att vara frånvarande efter ett epanfall. Också normalt att han är trött efteråt och han kommer förmodligen sova några timmar. Han kan också få väldigt ont i huvudet så ge han några värktabletter.

Du behöver inte vara orolig allt du skriver är normalt vid ett epanfall och som någon annan sa så är det bara farligt under själva anfallet. Men jag vet inte hur drogerna påverkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in