2007-03-28, 22:44
Medlem
Owes avatar
Hej !
Jag letar efter något program där man kan beräkna hållfasthet på olika konstruktioner, gärna likt ett CAD program. Någon som vet om det finns sådana
program eller moduler till något CAD program.
Citera
2007-03-28, 22:47
Medlem
Deannas avatar
Vi skickar dig vidare till ingenjörerna i Naturvetenskap, matematik och teknologi så får du säkert ett bra svar..
A&S -> NMT
/ Mod
Citera
2007-03-28, 23:35
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag vet att vi har ett sådant i skolan. Tror det heter Skanska Balkanalys eller något i den stilen. Ska kolla upp det imorgon. Ber att få återkomma.
Citera
2007-03-29, 07:38
Medlem
K-bobbs avatar
Det finns ett gäng program men frågan är väl vad du ska använda det till?
I byggbranchen så finns:
STAAD något som jänkarna använder, inte så känt i svea.
Strusoft; gamla Skanska software som Kalasjnikov åsyftar. Har beräkningsprogram för det mesta.
Tekla Software som är det 3D-ritprogram med beräkningsfunktion för stålkonstruktioner (nu tror jag att de har kompletterat upp det hela med amerikanska STAADs beräkningsfunktion för betong också).

Om du däremot ska beräkna någon liten plåtdetalj eller stålklump till ett fordon eller så så har jag inte en aning.
Citera
2007-03-29, 10:05
Medlem
Stockos avatar
COSMOSWorks är rätt välkänt: http://www.solidworks.com/pages/products/cosmos/cosmosworks.html
Citera
2007-03-29, 17:58
Medlem
Owes avatar
ok tackar för alla svaren
Citera
2007-03-29, 18:58
Medlem
mesopalmens avatar
Finita element, FEM brukar användas till hållfasthetsanalyser. CALFEM är ett sådant och är typ grattis/lätt att få tag på. Dock kräver det nog att man åtminstone är civilingenjörsstudent för att kunna använda det. Sen finns det många andra kommersiella FEM-program som t.ex Ansys, Abaqus och Femlab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in