2007-03-28, 18:24
Medlem
Jo11es avatar
Funderar på att läsa till högskoleingenjör på chalmers till hösten, läser nu till högskoletekniker men kommer troligen att byta som sagt. Läser fysik b och energiteknik för tillfället och skulle kunna byta energiteknik mot matte e men frågan är om det är "nödvändigt".

Har man stor nytta av matte e när man ska göra mattekurserna som ingår i ingejörsutbildningen eller är det bara en massa onödigt flumm?
Citera
2007-03-28, 18:52
Medlem
MaE är väl viktigare om man tänker ge sig in på civiling. matte, men det är ändå inte bortkastad tid även "bara" för ingenjörs matematik. Ju mer vana vid konstig matematik man har ju bättre är det.
Citera
2007-03-28, 20:11
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Japp! Väl värt mödan! Läser själv till högskoleingenjör.

De i min klass som inte hade matte E bakom sig hade väldiga problem med att hänga med i matten i början. Man går igenom all matte från A till E på ungefär tre veckor och har man inte läst E blir det svettigt värre. Av de som inte hade maE i bagadet var det bara någon enstaka som klarade första mattetentan.
Citera
2007-03-28, 23:42
Medlem
Sartres avatar
jo11e: du kommer lära dig en hel del om differentialekvationer (Mkt användbart i ALLT ingenjörsarbete) och en hel del om komplexa tal (ska du satsa på elektro eller mekatronik så bör du kunna detta också).

Men ifall du inte orkar/behöver bättre betyg så skit i kursen.
Citera
2007-03-29, 10:25
Medlem
Nänujävlars avatar
Självklart är det värt besväret. När man läser matte på den nivån handlar det egentligen inte om att lära sig lösa differentialekvationer etc, det handlar om att träna upp sitt logiska tänkande och lära sig lösa problem genom att dela upp dem i mindre problem och/eller att angripa dem från olika håll.

Så kontentan är att du blir faktiskt lite intelligentare och en allmänt bättre problemlösare genom att läsa Matematik E. Det lär behövas för dina framtida studier.
Citera
2007-03-29, 11:34
Medlem
brcks avatar
Jag tycker att du ska läsa den. Den är inte allt för svår utan den känns mest liten påbyggnad av Matte D. Rätt kul med något helt nytt i matematiken, och eftersom att det är något helt nytt så är nivån inte heller så hög - tycker jag iallafall. Ju mer matte, destå bättre förberedd är du inför högskolan. Kraven i matte e höjs en del och du vänjer dig vid en högre nivå.
Citera
2007-03-29, 12:06
Medlem
JoKs avatar
Jag tror snarare det handlar om att hålla "mattehjärnan" igång. Börjar man på högskolan och inte har läst matte på ett par år blir man rätt trögstartad. Som någon annan skrev handlar det inte så mycket om det man lär sig utan mer om det logiska tänkandet.

Jag har själv läst MaE och högskoleingenjör och hade inga större problem med matten på högskolan. Om någon skulle ge mig samma uppgift 5 år senare skulle det inte gå något vidare.

Har du lätt för matte tycker jag absolut du ska gå kursen.
Citera
2007-03-29, 12:32
Medlem
Jo11es avatar
Ok, inte helt onödigt med andra ord.

Men det får nog bli så att jag läser energiteknik resten av terminen istället.
Ska nog ta och beställa matteboken till första mattekursen på chalmers i alla fall (algebra?).

Innehåller den boken någon repitetion i början eller är det hopplöst att börja med den utan att ha gått på några föreläsningar?
Citera
2007-03-29, 12:33
Medlem
Sartres avatar
brck: Matte E är ingen förberedelse för högre studier, egentligen är det ett förbannat stort glapp mellan gymnasiematematiken som är mer beräkningsinriktad och matematiken på högskolan är mer analytiskt inriktad...
Citera
2007-03-29, 14:23
Medlem
brcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
brck: Matte E är ingen förberedelse för högre studier, egentligen är det ett förbannat stort glapp mellan gymnasiematematiken som är mer beräkningsinriktad och matematiken på högskolan är mer analytiskt inriktad...

Ajdå. Hur kan man förbereda sig?
Citera
2007-03-29, 14:26
Medlem
JoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck
Ajdå. Hur kan man förbereda sig?
Ta det lugnt, hålla sig vaken och inte supa för mycket under insparken.
Citera
2007-03-29, 16:26
Medlem
Kan bara instämma med de som rekommenderar Ma E innan högskoleingenjörsstudier. Helt ovärdeligt att ha gymnasiematten fräsch när man kommer till högskola, gör livet mycket lättare. Har man Ma E så slipper man även stöta på vissa saker för första gången på högskolan, utan man känner igen dem sen tidigare.
Men visst sjutton finns det ett glapp mellan gymnasie- och högskolematten som någon sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in