2007-03-27, 19:18
Medlem
wootens avatar
http://www.youtube.com/watch?v=n_H5ZIoZSBo&mode=related&search=

Hur varför?
Citera
2007-03-27, 19:47
Medlem
Står i beskrivningen hur
Citera
2007-03-27, 19:52
Medlem
SamBams avatar
Added March 17, 2007
From thePowerPlant
I put this Corona in the freezer for ... I put this Corona in the freezer for about three hours, took it out, and then banged it on the counter top. It's probably the coolest at home experiment to show off at party. Everyone that sees this thinks there's some sort of gel inside, but there isn't just the process of "super cooling". Leaving the bottled beverage in an environment that is colder than zero degrees centigrade the liquid molecules achieve a state of temperature than zero degrees centigrade. When the bottle is tapped against the counter stop it disturbs the molecules and causes an ice crystal to form. This causes a chain reaction to occur hence the freezing of the whole beer.

Try it yourself:
1. Get a bottled beverage. (non-diet soda, Martinelli's, Beer, etc.)
2. Put it vertical standing inside a freezer for three hours. (Making sure that the freezer does not shake because this could disturb the process!)
3. Take the beverage out and tap it against a hard surface.
4. Watch the magic happen before your eyes! (more)
Citera
2007-03-29, 00:37
Medlem
Y0dAs avatar
Är det inte risk att flaskan spricker när man gör tricket?
Citera
2007-03-29, 10:42
Medlem
Jag hade frågat min kemilärare, och då sa hon att det finns någon sorts molekyl i just öl, som gör att vattenmolekylerna inte kan binda till varandra och bli is i frysen, alltså blir den underkyld men fortfarande flytande. I och med att man sen "slår" flaskan, så flyttas dessa "molekyler", som gör att vattenmolekylerna kan bindas till varandra och bli is (Den är fortfarande då underkyld)

Hon sa något liknande.
Citera
2007-03-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Jag hade frågat min kemilärare, och då sa hon att det finns någon sorts molekyl i just öl, som gör att vattenmolekylerna inte kan binda till varandra och bli is i frysen, alltså blir den underkyld men fortfarande flytande. I och med att man sen "slår" flaskan, så flyttas dessa "molekyler", som gör att vattenmolekylerna kan bindas till varandra och bli is (Den är fortfarande då underkyld)

Hon sa något liknande.

om jag minns rätt har jag även sett det här experimentet med bottle water
Citera
2007-03-30, 14:13
Bannlyst
Det är alltså bara att lägga en oöppnad ölflaska i frysen i några timmar?.
Sen ta fram den försiktigt så den inte skakas. och sen slå den o bordet?
Citera
2007-03-30, 18:08
Medlem
wääuus avatar
Jag var med om detta med tre flaskor ramlösa i en alldeles för kall kyl (förmodlingen strax under 0grader C) detta fenomenet inträffade dock när vi öppnade flaskorna, och isen spred sig uppifrån och smälte sedan förvånansvärt fort.
Citera
2007-03-31, 09:09
Medlem
wootens avatar
Vad beror det på att det blir så?
Citera
2007-03-31, 10:38
Medlem
Yppsilons avatar
Thermofysik Ideala gaslagen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
Citera
2007-04-04, 11:51
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Öl och mineralvatten är antaligen för rent för att forma is utan någon form av påverkarn utifrån. Det saknas helt enkelt orenheter för isen att börja formas runt.
Citera
2007-04-14, 17:25
Medlem
CapoCriminis avatar
Ett litet tips till alla funderare: Det har med trycket i öl-flaskan att göra. När man slår den i bordet lättas trycket. Voila.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in