2007-03-27, 10:56
Medlem
barreths avatar
Hej!

Har en windows 2003-server hemma med allas datorer kopplade till, två vista-burkar och en xp-burk.
Tog hem en gammal 98-maskin från jobbet häromdagen som jag ska köra ett litet helt i situationen ointressant program på. Jag vill inte koppla in 98-maskinen i domänen utan den får ligga utanför.
Jag har delat ut en mapp på servern vilken alla har fulla rättigheter (dvs även anv utanför domänen) till både på sharen och i NTFS.
Men när jag försöker gå in på mappen från 98-maskinen. Genom att ange sökvägen så promptar den efter ett lösenord, förstår inte vad för lösenord den vill ha och varför.
Droppade ur domänen från en av XP-burkarna, fungerade utmärkt att mappa in på den där. Promtades då inte om något lösenord.

ps. tänkte posta den tråden under fildelning lite på skämt, men villa ha ett seriöst svar, så lät bli att ställa fråga oseriöst
Citera
2007-03-27, 11:44
Medlem
sparv3ns avatar
Administratörslösenordet till win2k3serverburken?

Även administratör användarnamnet.

Prova med det.
Citera
2007-03-27, 20:22
Medlem
barreths avatar
självklart har jag provat de lösen ord som det uppenbarligen kan vara, har bara ett admin konto på servern.
Dessutom går det inte att ange ett anv.namn utan bara ett lösenord, och detta gäller alltså bara när jag försöker komma åt mappen från en 98-maskin, funkar fint från xp eller vista, testade med 2000ing idag också, nada problem.

Det värsta är att jag vet att jag varit med om samma problem med en 98 maskin som ska komma åt en mapp på ett NT-baserat OS, men det var pesslängesen och minns inte hur eller om jag löste det.

Några andra tips?
Citera
2007-03-27, 22:01
Medlem
Rizados avatar
oj du. Hmm, mellan 98 och 2000 (möjligtvis nt) har man bytt system så först å främst får du sätta igång netbios om det går. Sen så är ju lösenordskryptering inte kompatibelt mellan dem har jag för mig. Tror det står om detta i samba dokumentationen. Vad man kan göra åt det har jag ingen riktig koll på dock.
Citera
2007-03-27, 22:27
Medlem
barreths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
oj du. Hmm, mellan 98 och 2000 (möjligtvis nt) har man bytt system så först å främst får du sätta igång netbios om det går. Sen så är ju lösenordskryptering inte kompatibelt mellan dem har jag för mig. Tror det står om detta i samba dokumentationen. Vad man kan göra åt det har jag ingen riktig koll på dock.
hm, har fan inte tänkt på att aktivera Netbiosprotokollet, ska testa om det hjälper, även om jag är tveksam.
Citera
2007-03-28, 00:11
Medlem
...

http://groups.google.se/group/micros...a0a66b174394fe

är väl typ det som har sagts redan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem