Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
eftersom det är såpass många som hävdar att "en dator med Windows som OS kan inte vara igång dygnet runt" så undrar jag om det bara är ett skällsord för Microsoft eller om det kanske stämmer på de tidigare versionerna av windows?
Det stämmer absolut på äldre versioner av Windows, och då menar jag de Windowsversioner som inte var baserade på NT (t.ex. Windows 95/98/ME). Windows av modernare snitt, dvs 2000 och XP, har betydligt bättre stabilitet. Jag har själv bara haft ett mycket litet antal krascher i XP som inte direkt kunnat härledas till hårdvaran.
I och med att jag kör både Windows och Linux på samma dator är det enkelt att se om ett problem är specifikt för ett visst OS eller om det är OS-oberoende. Finns problemen i både Windows och Linux så är de OS-oberoende, annars är de OS-beroende.
De allra flesta krascher jag har haft i Windows har berott på hårdvara, t.ex:
- Uppgraderade från Geforce 2 till Geforce 6 utan att uppgradera nätaggregatet. Datorn blev stabil igen när jag skaffade ett nytt kraftigare aggregat.
- Lade till en minnesmodul, vilket moderkortet inte klarade av i full hastighet. Fick sänka ett snäpp för att datorn återigen skulle bli stabil.