2007-03-26, 17:43
Medlem
Caps_Locks avatar
Har hört så mycket om att Windows skulle ha problem att stå och surra dygnet runt. Jag förstår inte detta problem, då min dator har Windows Xp Pro som OS och inte har vart avstängd sedan 2006. För ett halvår sedan startades den om, en snabb reboot bara, efter att jag installerat ett program.

Jag har absolut inte märkt av några problem med att operativsystemet blir segare eller liknande, och eftersom det är såpass många som hävdar att "en dator med Windows som OS kan inte vara igång dygnet runt" så undrar jag om det bara är ett skällsord för Microsoft eller om det kanske stämmer på de tidigare versionerna av windows?
Citera
2007-03-26, 17:47
Medlem
mr.arnes avatar
Beror på hårdvaran och drivrutiner.
Windowsservrar på godkänd hårdvara kan vara igång länge.
Som hemmaanvändare är min erfarenhet att Windows blir segare med tiden, ja. Men att ha burken påslagen dygnet runt har aldrig varit något problem. Det där med att Windows blir instabilare ju äldre din installation är beror antagligen på att du under tidens gång installerar och avinstallerar program.
Tyvärr funkar Windows så.
Citera
2007-03-26, 17:52
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Beror på hårdvaran och drivrutiner.
Windowsservrar på godkänd hårdvara kan vara igång länge.
AMD athlon 64 2,4 GHz
250 GB hårddisk
1024 GB ramminne...
ingen värstingdator direkt.
Citera
2007-03-26, 18:02
Bannlyst
Det beror också på hur många skitsaker du har installerade..
Installera om allt, installera det du ska använda samt nödvändiga saker (AV, FW om du är på internet).
Citera
2007-03-26, 18:12
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
AMD athlon 64 2,4 GHz
250 GB hårddisk
1024 GB ramminne...
ingen värstingdator direkt.
Jag menade inte hur snabb din hårdvara är, utan hur väl den funkar med Windows.
Citera
2007-03-26, 18:27
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuXOD
Det beror också på hur många skitsaker du har installerade..
Installera om allt, installera det du ska använda samt nödvändiga saker (AV, FW om du är på internet).
Du har nog missuppfattat tråden. Jag har inga som helst problem med detta, utan undrar om folk som uttrycker detta kan motivera sitt uttryck
Citera
2007-03-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
eftersom det är såpass många som hävdar att "en dator med Windows som OS kan inte vara igång dygnet runt" så undrar jag om det bara är ett skällsord för Microsoft eller om det kanske stämmer på de tidigare versionerna av windows?

Det stämmer absolut på äldre versioner av Windows, och då menar jag de Windowsversioner som inte var baserade på NT (t.ex. Windows 95/98/ME). Windows av modernare snitt, dvs 2000 och XP, har betydligt bättre stabilitet. Jag har själv bara haft ett mycket litet antal krascher i XP som inte direkt kunnat härledas till hårdvaran.

I och med att jag kör både Windows och Linux på samma dator är det enkelt att se om ett problem är specifikt för ett visst OS eller om det är OS-oberoende. Finns problemen i både Windows och Linux så är de OS-oberoende, annars är de OS-beroende.

De allra flesta krascher jag har haft i Windows har berott på hårdvara, t.ex:
  • Uppgraderade från Geforce 2 till Geforce 6 utan att uppgradera nätaggregatet. Datorn blev stabil igen när jag skaffade ett nytt kraftigare aggregat.
  • Lade till en minnesmodul, vilket moderkortet inte klarade av i full hastighet. Fick sänka ett snäpp för att datorn återigen skulle bli stabil.
Citera
2007-03-26, 23:52
Medlem
jag tycker windows xp är relativt stabilt ändå men om man belastar systemet mycket så har det en tendens att rasa efter ett par dygn. om man inte använder ie och inte belastar mycker kommer det fungera normalt länge.

windows 9x däremot självdör bara man låter det stå igång en vecka eller så...

windows NT4.0 är något bättre men inte mycket behöver omstart då och då det me
Citera
2007-03-27, 10:42
Medlem
barreths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyEmperor
windows 9x däremot självdör bara man låter det stå igång en vecka eller så...
Skulle vara intressant å höra vad du baserar detta på?

--edit--
ps.
Har en gammal 95burk i min serverhall, 95:an är en polares, vet inte varför han har den, något med skolan att göra, han slutade iof högskolan för fem och ett halvt år sedan nu, och det var under första året han ställde dit den. Rörde nyss på musen för att få bort skärmsläckaren, det ser ut att rulla fiiint faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in