Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-26, 17:03
Medlem
SLOBs avatar
Hej!

Behöver lite hjälp...

Jag behöver ansluta två datorer till ett nätverksuttag enligt den här setupen:
Två datorer, en med två nätverkskort körandes Windows XP, den andra med ett nätverkskort körandes Ubuntu.
Ett nätverksuttag som i andra änden (annat rum) ansluter till en DLINK-router dit flera andra enheter är anslutna för att dela på internetanslutningen.

Det jag vill kunna göra är alltså att ansluta Ubuntu-datorn till XP-datorns andra nätverkskort för att på så sätt få bägge datorerna anslutna till såväl hemnät som internet. I princip tror jag att jag vill att XP-datorn ska fungera som switch.

Jag vill ha separata lan-ips (ex 192.168.0.2 och 192.168.0.3) på de båda datorerna så de identifieras som två datorer av hemnätet.

Så här alltså:

PC1 (192.168.0.3, Ubuntu)-------PC2 (192.168.0.2,XP)-------->DLINK ROUTER---->Internet (WAN)

Hur gör jag detta?

/S
Citera
2007-03-26, 19:04
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Så här alltså:

PC1 (192.168.0.3, Ubuntu)-------PC2 (192.168.0.2,XP)-------->DLINK ROUTER---->Internet (WAN)

Hur gör jag detta?

/S

Koppla in kabeln från routern till nätverkskort1 på XP'n.
Koppla in kabeln mellan XP'n och Ubuntun.
Kör "Guiden Konfigurera Nätverk" och välj att du ansluter direkt till internet, och andra datorer i ditt nätverk ansluter igenom dig. Sen väljer du rätt nätverkskort i guiden också.

Då ser det ut så här:

Internet (WAN)------>DLINK ROUTER (192.168.0.1)---->PC1 (192.168.0.2,XP)---->PC2 (192.168.0.3, Ubuntu)

Verkar dock onödigt.
Citera
2007-03-26, 19:19
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n

Verkar dock onödigt.

Hur menar du? Och kommer datorer anslutna till routern åt Ubuntun med din lösning (och vice versa)?

/S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in