2007-03-25, 22:46
Medlem
Tja! Jag och en polare har hållt på ett tag med vårt nätverk nu och vi har kört fast.

Vi har två datorer en switch och i den ena datorn är det två nätverkskort.
Den datorn med två nätverkskort ska dela internet via det andra nätverkskortet och sedan genom switchen och ut tilld atorn med ett nätverkskort.

Vi undrar om vi måste ha fast ip någonstans och om vi behöver använda en korsad kabel istället för switch? Vi får ett felmeddelande när vi försöker dela anslutningen som är något i stil med att en ip-adress redan finns registrerad hos en annan dator eller något liknande. Datorn med ett nätverkskort kan inte heller pinga datorn med två. Fast det kan den med två kort göra på den med 1.

Någon kunnig som har en minut över?
Vore tacksam!
Citera
2007-03-25, 23:14
Medlem
-I VÄNTAN PÅ NÅGON SOM ALLTSÅ KAN:

...tror jag????????? Att man kopplar in de båda datorerna -via deras (Ethernet)nätverks(anslutnings)kort- med så kallad nätverkskabel (alltså Ethernetkabel) och Internetanslutningen med liknande så kallad nätverkskabel (alltså Ethernetkabel), till switchen. ..å så bara kör???????
-Ja, alltså jag kan ha helt fel!!!!!!!

Grejen är att båda datorerna tar emot inkommande Internet datapaket. ..tror jag????????
Citera
2007-03-25, 23:54
Moderator
tobess avatar
Alltså -

På datorn med 2 nätverkskort:

Det nätkortet som du har kopplat mot internet, så ställer du in som vanligt (antagligen DHCP - eller vilka inställningar du nu har från din ISP)

Det andra nätkortet så ska ha ip-adressen 192.168.0.1

Välj sedan att dela ut anslutningen på det nätkort som har tillgång till internet.

På andra datorn:

Ställ in IP adressen till 192.168.0.x
DNS Server 192.168.0.1
Gateway 192.168.0.1

Angående switchen, så funkar både med och utan. Använder ni inte en switch så använd en korsad kabel, använder ni switchen använd vanliga.
Citera
2007-03-25, 23:57
Medlem
-ALLTSÅ!

..va´re då nått fel med mitt tisp här ovan???
Citera
2007-03-26, 07:56
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-ALLTSÅ!

..va´re då nått fel med mitt tisp här ovan???

Ja. En switch routar inte. Om det inte är en Cisco Catalyst 8510 eller liknande, och det är högst otroligt att en privatperson använder.
Citera
2007-03-26, 10:20
Medlem
TACK FÖR REDOGÖRELSEN, FASCIST:EN.

Jag har ju generalfel med mitt tips här ovan, som signaturen Staef, klart definierar att: hon vill att de båda datorerna skall vara direktkopplade med varandra. ..av någon anledning?
Där mitt tips handlar om att använda switch:en som nod för dem båda.
…men annars är väl inte mitt tips så galet, med förhållandet en styck internetanslutning/en ip-adress; som en switch bara kan klara.
Och man kan väl inte heller köra två internetanslutningar med tobes´ lösning?
Och, som sagt, tillgången switch:en här, kan inte ”rout:a”.

Sen är frågan vilken av de båda inställningsarbetena som är enklast. Å så ju att tobes´ tips onödigör behovet av switch:en.
Citera
2007-03-26, 10:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
TACK FÖR REDOGÖRELSEN, FASCIST:EN.

Jag har ju generalfel med mitt tips här ovan, som signaturen Staef, klart definierar att: hon vill att de båda datorerna skall vara direktkopplade med varandra. ..av någon anledning?
Där mitt tips handlar om att använda switch:en som nod för dem båda.
…men annars är väl inte mitt tips så galet, med förhållandet en styck internetanslutning/en ip-adress; som en switch bara kan klara.
Och man kan väl inte heller köra två internetanslutningar med tobes´ lösning?
Och, som sagt, tillgången switch:en här, kan inte ”rout:a”.

Sen är frågan vilken av de båda inställningsarbetena som är enklast. Å så ju att tobes´ tips onödigör behovet av switch:en.

Han vill koppla ihop datorerna eftersom den ena ska agera router och dela ut internetanslutningen. Vilket är precis det jag förklarade hur han ska göra. Det handlar likt förbannat om att en internetanslutning delad på två datorer - inte två internetanslutningar.

Och ditt tips är forsättningsvis helt galet, eftersom en switch inte är en router. Och ja, om det bara handlar om två datorer så är switchen helt onödig, men om de nu en gång har en switch så kan de lika gärna använda den eftersom de enkelt kan plugga i en dator till vid behov då.
Citera
2007-03-26, 10:58
Medlem
JA JUST DET!

…oj oj va´ vi lär oss här på Flashback. Att alltså det kännetecknade för en router är, att routern kan skilja på inkommande Internets datapakets adressat -utan att paketet har någon särskild adress till den datorn inom LAN:et som är adressaten; i ett LAN med bara en ip-adress.

Genom det kluriga, att routern läser av utgående Internets datapakets avsändare till paketens adresseringar, som lagras i routen.
Till att när det inkommer ett datapaket från en viss avsändare, jämför routern denne avsändaren med lagrade uppgifter om de utsända datapaketens adresseringar och dessa adresseringars avsändare inom LAN:et.
Sådan särskiljning som en switch inte klarar av.

Och alltså en sådan särskiljningen kan man också fixa till i en av klientdatorerna i ett LAN. Med hjälp av två nätverksanslutningskort i datorn. …eller är det fortfarande galet?
Citera
2007-03-26, 11:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Och alltså en sådan särskiljningen kan man också fixa till i en av klientdatorerna i ett LAN. Med hjälp av två nätverksanslutningskort i datorn. …eller är det fortfarande galet?

En dator med två nätverkskort, som delar ut internetanslutningen agerar router/gateway - ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in