• 2
  • 3
2007-03-26, 23:51
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Min stekpanna i gjutjärn är minst 40 år gammal. Vet ju nu inte hur densamma framlevt sitt liv innan den kom i min ägo. Men de senaste 20 åren, så har densamma fått utstå tvagning medelst diskmedel...; hm, inte undra på att det går åt sådana mängder margarin när jag steker i den+ att visst håcken rostar den.

Men med vad skall man "olja in" den, då?

_____
Jo! En sak till, angående just gjutjärn: Om en stekpanna i gjutjärn(dock inte min)börjar smula sönder i botten= på utsidan, vad beror då detta på? Stekpannan ifråga går helt enkelt sönder= börjar lossna i (små-)bitar.
Är det då kanske, som jag då tror, fråga om en stekpanna i gjutjärn av nyare/ modernare snitt...? För detta är då det enda jag vet om denna "utbrända"(??)stekpanna i gjutjärn, att densamma är av "nyare modell/ snitt"...

Det som smulas sönder är sot som byggts på med åren. Det är bara att slipa bort med rondellslipen. Jag kör mina gjutjärnspannor i diskmaskinen med jämna mellanrum utan problem. Det gäller bara att ta ut dem och olja in dem innan de börjar rosta.
Citera
2007-03-26, 23:53
Medlem
sisususis avatar
Teflonpannor körs naturligtvis i diskmaskin.
Citera
2007-03-27, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Två då? En för fisk och en för kyckling och kött.

Det tål att tänkas på!

Citat:
Ursprungligen postat av sisususi

Det som smulas sönder är sot som byggts på med åren. Det är bara att slipa bort med rondellslipen. Jag kör mina gjutjärnspannor i diskmaskinen med jämna mellanrum utan problem. Det gäller bara att ta ut dem och olja in dem innan de börjar rosta.

Vad är fördelen med en gjutjärnspanna jämfört med en teflonpanna egentligen?
Citera
2007-03-27, 09:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Vad är fördelen med en gjutjärnspanna jämfört med en teflonpanna egentligen?
  • Tål högre temperatur (kan således stoppas i ugnen)
  • Inte lika ömtålig i beläggningen
  • Lämnar en finare skorpa på viss stekt/brynt mat
  • Äger ofta pga tjockleken på botten en jämnare värmefördelning
  • "Säkrare" i samband med gasspisar. Det är lätt att sabba en teflonpanna på gasspis om man inte ser upp
  • Rätt skött så har en gjutjärnspanna en nästan obegränsad livslängd
  • Blir bara bättre och bättre med tiden. Tvärtom med teflonpanna

~Paul~
Citera
2007-05-05, 01:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Nu under deff-tider äter man ju lite extra fisk. Problemet för mig är att min stackars teflonpanna luktar som fan efter att ha stekt lax i den. Jag har försökt att koka lite vatten i pannan efteråt för att få bort lukten men det sitter i en del fortfarande. Finns det något knep för att bli av med lukten eller är det något jag får leva med?

Jag diskar givetvis ur den som vanligt, med vatten och diskborste.

Prova att göra så här: Diska ur pannan och ställ den på spisen med några millimeter vatten och en ordentlig dos salt (en matsked eller nåt). Koka ur allt vatten tills endast en saltskorpa återstår. Skölj ur saltet. Klart.

Jag har gjort så här de senaste gångerna jag stekt makrill, lax etc. och jag tycker det verkar funka bra. Nån annan som provat nåt liknande?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in