2007-03-25, 12:34
Medlem
Efter ominstallation av Windows XP har jag skippat alla optimeringsprogram och registerstädare, vilket har lett till att min dator går som ett spjut.
De enda ingreppen som jag har gjort, är att jag har stängt av onödiga tjänster, inaktiverat systemåterställningen, samt installerat ett program som automatiskt defragmenterar diskarna.
Är det fler än jag som har samma erfarenhet av de där optimerings- och registerstädningsprogrammen, nämligen att ju mer man använder dem, desto buggigare blir Windows?
Citera
2007-03-25, 13:00
Medlem
Zimlys avatar
Okej du har precis installerat om datorn, klart den går som ett spjut då...

Jag har använt ett optimerings program till registret i ett halvår och datorn funkar som ett spjut, Vad optimeringen gör är att den tar bort döda nycklar i registret, som i sin tur gör så att datorn behöver söka mindre när han ska hitta en reg nyckel.....

Klart det kan uppkomma fel när man använder optimerings program, det är därför man ska göra backup innan på registret.....
Citera
2007-03-25, 14:17
Medlem
Sigmaswes avatar
Jag håller med föregående post, klart att datorn går snabbt när den är nyformaterad. Vänta ett par månader så ska du se att den har segat ner sig en hel del. Då kan du testa att installera optimerings program, så kommer du att märka skillnaden. Har själv inte formaterat om datorn på ett par år och kör med Tweak It!, Diskkeeper och lite sånt, samtidigt som jag har en annan dator (likvärdig i prestanda) inköpt ungefär samtidigt, utan optimerings program som i princip är helt död.

Summa summarum, du kan inte jämföra en nyformaterad dator med eller utan optimering.
Citera
2007-03-25, 15:18
Medlem
Personligen tror jag att de där optimeringsprogrammen bara är en kvarleva från den tid då datorernas prestanda var en bråkdel av dagens.
Med en processor på 33 Mhz och 8 Mb RAM-minne,var det naturligtvis viktigt att det inte fanns några onödiga bromsklossar i systemet.
Men moderna datorer är så mycket kraftfullare, och de kan knappast ha någon känning av att det ligger lite extra nycklar i registret.
Så frågan är varför man ska använda ett program som i bästa fall inte skadar Windows?
Citera
2007-03-25, 15:48
Medlem
Sigmaswes avatar
Citat:
Men moderna datorer är så mycket kraftfullare, och de kan knappast ha någon känning av att det ligger lite extra nycklar i registret

Många bäckar små, som man brukar säga. Det segar ner en hel del om man har upp emot 500 felaktiga register nycklar, jag tycker att man börjar känna av det redan vid ~200. Det är klart att det var viktigare att optimera när datorerna var svagare, men du måste även ta med i beaktande att dagens program även kräver mer av datorerna än de gjorde för några år sedan, så känningarna blir ganska stora ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in