2007-03-25, 12:09
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Hej!

Har en dator stående i min garderob som sedan en vecka ungefär fungerar som web/filserver. Problemet är bara att datorn används egentligen extremt lite, så jag skulle vilja att den stängde av åtminstone en av hårddiskarna och lite sånt. Så mina frågor är:

1) Hur gör jag? Helst via konsolen, men i värsta fall kan jag släpa fram en skärm också. Kan tilläggas att jag kör Kubuntu (dåligt serverval jag vet, men jag har mina anledningar).

2) Innebär detta några problem för datorns funktion som server? Visst att första-accessen blir lite långsammare, men det kan jag leva med.
Citera
2007-03-25, 12:19
Medlem
phreakdentas avatar
Kolla upp "hdparm", läsa hur det fungerar genom att köra man hdparm
Citera
2007-03-25, 12:56
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Kolla upp "hdparm", läsa hur det fungerar genom att köra man hdparm

Precis vad jag letade efter - tack! Fanns ju massvis med skojigt att pilla med där.
Frågan är bara: hur gör jag för att spara inställningarna längre än till nästa avstängning? Eller krävs det att jag lägger allt i startup-filerna för att uppnå det? Aktiverade -k -växeln, men den verkar ju bara gälla reboot.

En relaterad fråga är även om det finns nåt sätt att köra liknande saker med processorn?
Citera
2007-03-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
En relaterad fråga är även om det finns nåt sätt att köra liknande saker med processorn?

Nu kör jag iofs Fedora Core och inte (K)Ubuntu, men där finns iaf daemonen cpuspeed, och den klockar upp och ned processorn allt efter behov. I normalfallet kör processorn på sin lägsta hastighet, men klockas snabbt upp när så behövs. Detta kräver en processor som kan variera sin klockfrekvens, t.ex. AMD Athlon 64, Intel Pentium M samt Core-serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in