2007-03-25, 01:46
Medlem
Krafses avatar
Ja, som rubriken lyder, jag har funderat mycket på detta, har speglar verkligen någon "metallisk" färg? Det enda man ser är ju det som speglar sig i den, hur kan man då se den metalliska färgen? Samma sak med kromade saker...

Kanske en lite dum fråga egentligen men tänk efter noga nu, ser man verkligen färgen? Eller blir det en slags illusion...
Citera
2007-03-25, 01:51
Bannlyst
Speglar är, liksom allt ofärgat glas, blanka. Blank är en färg. När man köper den kallas den dock klarlack.
Citera
2007-03-25, 01:55
Medlem
På tal om speglar...

Hörde på ett avsnitt av Så Funkar Det där en lyssnare skickat in en fråga i stil med "Vad händer om man sätter två jättestora skivor med spegelglas mot varandra (så "spegelsidorna" möter varandra) och sen tittar genom glaset, vad ser man då"? De ringde runt till folk men fick aldrig riktigt nåt svar, nån här som vet?
Citera
2007-03-25, 01:57
Medlem
Krafses avatar
Nja, vet inte men det intrycket jag får av att titta i en spegel är att man luras på nåt sätt och tror att den har en färg, nämligen blank/metall, men jag vet att om man polerar upp t.ex aluminium, (som är ljusgrå) då försvinner metallens riktiga färg helt och hållet och speglar då sig som en vanlig spegel, färgen poleras bort och kvar blir spegelbilden som visar helt andra färger än ljusgrått...alltså, det är svårt att förklara men jag antar att de flesta har tänkt på det nån gång...

Edit, såg att du hann före där^^, förstår inte frågan riktigt...
Citera
2007-03-25, 01:58
Medlem
evolutes avatar
Speglar är "vita". Vit färg reflekterar allt (nästan) inkommande ljus, eller det reflekterar åtminstone lika mycket av alla våglängder. Den enda betydande skillnaden mellan en vitmålad yta och en spegel är att den vitmålade ytan sprider ljuset i alla möjliga riktningar medan spegeln sprider ljuset i en bestämd riktning som bestäms av infallsvinkeln (infallsvinkeln är lika med utfallsvinkeln).
Citera
2007-03-25, 03:00
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
På tal om speglar...

Hörde på ett avsnitt av Så Funkar Det där en lyssnare skickat in en fråga i stil med "Vad händer om man sätter två jättestora skivor med spegelglas mot varandra (så "spegelsidorna" möter varandra) och sen tittar genom glaset, vad ser man då"? De ringde runt till folk men fick aldrig riktigt nåt svar, nån här som vet?

Jag har också tänkte på det. Säg att man bygger en kub av spegelglas som man ser genom från baksidan. Vad ser man om man kollar in i kuben?
Citera
2007-03-25, 03:00
Medlem
Krafses avatar
Trodde det var krom...
Citera
2007-03-25, 03:03
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Jag har också tänkte på det. Säg att man bygger en kub av spegelglas som man ser genom från baksidan. Vad ser man om man kollar in i kuben?
Hmm, bra fråga, men då måste det väl vara ljust i kuben då blir det ju samma som ljuset, eller är jag helt ute och snurrar?
Citera
2007-03-25, 04:31
Medlem
Permafrosts avatar
Kan man ta ett fotografi av en spegel och sedan spegla sig i fotografiet?
Citera
2007-03-25, 04:38
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permafrost
Kan man ta ett fotografi av en spegel och sedan spegla sig i fotografiet?
Ja, sjalvklart.

Ar det nagon som vet vad som skapar illusionen av att en spegel ar gra? Lustigt ar det.
Citera
2007-03-25, 04:51
Medlem
Krafses avatar
Ja visst! Det är exakt det jag menar helt sjukt är det ju...varför?????
Citera
2007-03-25, 06:40
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_mirror
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem