2008-04-03, 08:34
Medlem
Stor marknad...

De scenarios som beskrivs som följder av den globala uppvärmningen är ju minst sagt "jobbiga".

Vi kommer alla (eller våra efterkommande) att påverkas på ett mycket påtagligt sätt, antingen genom de åtgärder som "det internationella samfundet" kommer överens om och faktiskt genomför, eller genom konsekvenserna av att åtgärder inte vidtas.

Så mycket bättre om påståendena om en av människan föranledd uppvärmning vore osanna, och i stället följden av en konspiration!

Inte alls svårt att förstå varför olika "forskare" som predikar konspirationen har en stor och tacksam lyssnarskara, även här på FB.
Att instämma i farhågorna kring uppvärmningen ger dig som forskare vare sig pengar eller upmärksamhet.
Att däremot ifrågasätta kan ge dig bådadera.
För många är valet enkelt...

Jag själv försöker verkligen ta del av och förstå det faktaunderlag som läggs fram av "bägge sidor".
Och: konspirationsförespråkarna övertygar inte mig .

Truth hurts!...

/T
Citera
2008-04-03, 11:41
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Att instämma i farhågorna kring uppvärmningen ger dig som forskare vare sig pengar eller upmärksamhet.
Skämtar du? Mängder av forskare bygger sina karriärer på detta! Om du forskar i något fält som ens ligger i närheten av detta så får du pengar om du kan göra en koppling till klimatförändringarna!

Ta och kolla upp hur mycket pengar som idag flödar in till klimatforskningen, och jämför sedan med hur det var för några decennier sedan.

AGW (antropogena klimatförändringar) är big business!
Citera
2008-04-03, 18:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Den representerar Keelings syn på saken. Keeling kan du inte påstå vara något annat än auktoritet på området. Om bilden för övrigt bär tidsstämpeln 2007 så blir det lite svårt att hävda att den skulle vara lastgammal.

De som sitter i IPCC sitter där för att tillfredsställa politikerna, vad de försöker hävda nu när Keeling själv inte är med längre och som helt plötsligt reviderar Keelings teorier tycker jag talar för sig själv. Att du inte ser detta gör ju att man undrar i vilken verklighet du hämtar dina fakta?

Med tidsstämpeln 2007 så är bilden gjord två år efter Keelings död. Vet du något om bakgrundfakta till den bilden? Jag misstänker starkt att det är koldioxidekvivalenter man pratar om eller att det är en gammal bild i ny tappning. Visst kan IPCC vara lite försiktiga i sina förutsägelser men att deras worst case scenario skulle dubbleras har jag svårt att tro.
IPCC reviderar Keelings teorier? De omfamnar ju dom men i och med att de har ett bredare vetenskapligt spektra är nog deras beräkningar av kvarvarande fossila bränslen och spådomar om ekonomisk utveckling aningen mer kompetenta.
Ändå kritiseras de oerhört av peak-oil fantasterna som hävdar att deras beräkningar på hur mycket olja/kol som finns tillgängligt är överdrivna.
Citera
2008-04-03, 19:27
Medlem
crisscrosss avatar
Hittade bakgrunden till "Keeling-bilden". Den kommer från den tredje IPCC-rapporten med deras "business-as-usual"-scenario där man räknar med att vi bara fortsätter att öka användningen av fossila bränslen med samma takt som nu och där det räknas med att reserverna är gigantiska.
Det är alltså en bild Keeling använt vid en föreläsning som han hämtat från IPCC, men dom är ju inte att lita på??
Citera
2008-04-03, 19:30
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Så tycker ni att vi skall vänta med våra åtgärder tills vi helt säkert vet. Saken är den desto längre vi väntar ju svårare blir det at hantera problemet.

Oavsett om IPCC har rätt eller ej så vet vi redan att förebyggande åtgärder kostar enormt mycket och ger nästan exakt ingen effekt på klimatet. Det är mycket effektivare att se till att ha god ekonomisk tillväxt så att vi kan anpassa oss till klimatförändringar oavsett vilka klimatförändringarna blir.

Citat:
Jag tror att många här är EMO. Jag pratade med min frisör om klimathotet hans första replik blev "jag behöver min bil". Det är just det tråden handlar om dvs att ni inbillare er att eran livstil är under hot. Därför angriper ni klimatförändringarna. Ni behöver nyansera er.

Nyansering är inte fel, men nu har vi en mediakår som inte verkar känna till begreppet ens. De flesta som bara följer detta i medierna tror ju att forskarna är överens, att temperaturen ökar på grund av människan och att koldioxid är den viktigaste växhusgasen.
Citera
2008-04-03, 20:45
Medlem
SLOBs avatar
Trådar sammanfogade

Bägge passar under "Klimathotet en lögn".

/S
mod
Citera
2008-04-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hittade bakgrunden till "Keeling-bilden". Den kommer från den tredje IPCC-rapporten med deras "business-as-usual"-scenario där man räknar med att vi bara fortsätter att öka användningen av fossila bränslen med samma takt som nu och där det räknas med att reserverna är gigantiska.
Det är alltså en bild Keeling använt vid en föreläsning som han hämtat från IPCC, men dom är ju inte att lita på??

Så du menar att Keeling skulle ha hämtat en av sina egna bilder från någon annan? Det enda jag har sagt till dig om Keeling är att han inte stödjer den nuvarande iden om ett PK-tak på 600-900 ppm, utan hans modell producerar slutresultatet om ett takvärde på 1500-1600 ppm när all känd fossil bränsle förbränns och restprodukten Co2 hamnar i atmosfären. I övrigt är det ju rätt intressant att IPCC tidigare haft denna bild men nu har en reviderad åsikt om 600-900 ppm enligt dig?

Jag vet vem jag litar på, nämligen den som trots ekonomiska motgångar och idoga försök till kväsande av hans åsikt framhåller det som hans forskning under en hel livstid entydigt producerat som resultat om och om igen och som ärlig person inte försöker dölja detta för mänskligheten utan framhåller sanningen. En sådan person litar jag mer på än en politiskt korrekt kör sammansatt av ekonomiska intressen. Vem skulle du lita på?

Låt oss för skojs skull säga att vi finner mer olja räknat från efter då Keeling gick bort 2005, vad händer då med dina 600-900 ppm respektive med Keelings 1500-1600 ppm ?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-04-03 kl. 23:37.
Citera
2008-04-03, 23:46
Bannlyst
Jag skulle helt klart lita på någon som påstår att vi är skyldiga till uppvärmning på samtliga planeter i hela solsystemet.

Mars:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1720024.ece
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6331

Mars, Jupiter, Triton
http://news.xinhuanet.com/english/2007-03/14/content_5845252.htm

Google hittar rapporterna ifrån NASA, ESA, Ryska Vetenskaps Akademin men även alla nyhetsartiklarna på ämnet.

Fast folk som tror på co2 och uppvärmning har en religiös uppfattning men fattar det inte själva.
Citera
2008-04-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Jag skulle helt klart lita på någon som påstår att vi är skyldiga till uppvärmning på samtliga planeter i hela solsystemet.

Mars:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1720024.ece
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6331

Mars, Jupiter, Triton
http://news.xinhuanet.com/english/2007-03/14/content_5845252.htm

Google hittar rapporterna ifrån NASA, ESA, Ryska Vetenskaps Akademin men även alla nyhetsartiklarna på ämnet.

Fast folk som tror på co2 och uppvärmning har en religiös uppfattning men fattar det inte själva.

Den här kommentaren på 2:a länken säger allt:

"This finding does not mean that rising CO2 levels aren't causing a temperature change around the globe and, like the article says, Mars may be changing temperatures due to changes in its orbit.

Golly, it's nice to see the discussion shift from 'global warming isn't happening' to 'it's happening but not due to human activity.' This is all part of accepting the truth, which will probably tell us that humans are causing the warming here on the planet. It's not proven, and these other possibilities are interesting and need to be explored, but the link between human activity, CO2 levels and temperature rise are pretty solid."
Citera
2008-04-04, 02:00
Medlem
Grumbledocks avatar
Jag har då inget emot några grader varmare på vintern och här uppe i norr lär vi inte heller drunkna så det är bara att bränna på CO2 FTW!
Troligast är att jorden är på väg in i en ny istid och att utsläppen till viss del påskyndat det hela men att på det stora hela så beror det på naturliga orsaker. Vi kan ju diskutera vidare när vi tinat upp på några hundra år ;P
Citera
2008-04-04, 10:07
Bannlyst
Citat:
Den här kommentaren på 2:a länken säger allt:

Jag undrar vad han tror de andra planeterna har för ursäkt för sin uppvärmning? Vad tror du de andra planeterna har för ursäkt för att inte passa in i absurda teorier?

Jag tror att Triton blir varmare för att du andas helt enkelt för mycket, du är helt enkelt inte miljövänlig.
Citera
2008-04-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Jag undrar vad han tror de andra planeterna har för ursäkt för sin uppvärmning? Vad tror du de andra planeterna har för ursäkt för att inte passa in i absurda teorier?

Jag tror att Triton blir varmare för att du andas helt enkelt för mycket, du är helt enkelt inte miljövänlig.

Låt mig gissa ... du kör en bmw som har rak sexa eller v8 och sörplar i sig 1.5 liter bensin bara du tittar på gaspedalen och måste göra detta för att överhuvud taget få någon ögonkontakt med brudarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in