Jag kommer inte från Turkiet och ja, jag heter Nyström i efternamn. Jag har redan en gång erkännt att jag inte var medveten om C före E blir S regeln, men jag hävdar trots det att jag tror de flesta skulle uttala Cevin som Kevin.
Och det som är relevant för min del är huruvida min son kommer att drabbas negativt alternativt positivt av sitt namn, och jag kan inte på något sätt förstå hur han skulle bli mobbad eller bli illa behandlad pga denna stavning!
Memnok, åter igen, jag är onekligen inte lika bevandrad i wt kulturen som andra är, och för mig är inte Kevin med dess olika stavningar inte att associera med wt på något sätt! Tvärtom har de barn jag hört som hetat Kevin (hur de stavar framgår inte) kommit från välbärgade familjer med goda sociala och kulturella kunskaper!
Och till din kommentar
Citat:
Ursprungligen postat av memnok
"..Du kunde ju valt något som avvek från den rådande uppfattningen på något annat sätt.."
Vi valde inte Cevin med dess stavning
enbart för att sticka ut ur mängden. Vi tycker faktiskt om namnet
och dess stavning, fel eller inte! Om min son i framtiden känner att han tycker sitt namn är jobbigt på ett eller annat sätt så har jag full respekt för hans vilja och kommer gå med på ett namnbyte, så länge det nya namnet inte är något helt galet!
Och polemarchos, gotcha!