2007-03-29, 16:09
Medlem
Foqnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
[...]

Ja, ja. Jag funderar på hur föräldrarna tänkte som gav sina döttrar namnen "Herr" respektive "Pappa"

http://susning.nu/Lista_%F6ver_ovanliga_f%F6rnamn

Och hur kan sådant godkännas??

Den där listan är nog långt ifrån korrekt...
2007-03-29, 16:13
Medlem
cephs avatar
Cevin = Sevin
Cewin = Sewin (låter riiiktigt illa)
Kewin...

Varför inte kort och gott Kevin?! Sen är jag inget fan av att svenska föräldrar ger deras barn utländska namn. Tycker det är störande när man ska träffa någon Stephen som visar sig vara nån helyllesvensk. Vilseledande!
I vissa fal kan man väl komma undan med namn som Saga och så, men jag tycker man borde hålla sig till vanliga svenska namn ändå. Finns ju flera hundra att välja mellan, förstår inte varför man ska behöva glida in på Cosmos och Amadeus och Månstråle.
2007-03-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foqnax
Den där listan är nog långt ifrån korrekt...
Jag har testat några av namnen mot Statistiska centralbyråns egen sida:

http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

Listan verkar stämma så vitt jag kan se. Det kan förstås ha kommit till några under 2007 som ännu inte är med i statistiken men annars så ...
2007-03-29, 16:38
Bannlyst
Jag kommer inte från Turkiet och ja, jag heter Nyström i efternamn. Jag har redan en gång erkännt att jag inte var medveten om C före E blir S regeln, men jag hävdar trots det att jag tror de flesta skulle uttala Cevin som Kevin.

Och det som är relevant för min del är huruvida min son kommer att drabbas negativt alternativt positivt av sitt namn, och jag kan inte på något sätt förstå hur han skulle bli mobbad eller bli illa behandlad pga denna stavning!

Memnok, åter igen, jag är onekligen inte lika bevandrad i wt kulturen som andra är, och för mig är inte Kevin med dess olika stavningar inte att associera med wt på något sätt! Tvärtom har de barn jag hört som hetat Kevin (hur de stavar framgår inte) kommit från välbärgade familjer med goda sociala och kulturella kunskaper!

Och till din kommentar
Citat:
Ursprungligen postat av memnok
"..Du kunde ju valt något som avvek från den rådande uppfattningen på något annat sätt.."
Vi valde inte Cevin med dess stavning enbart för att sticka ut ur mängden. Vi tycker faktiskt om namnet och dess stavning, fel eller inte! Om min son i framtiden känner att han tycker sitt namn är jobbigt på ett eller annat sätt så har jag full respekt för hans vilja och kommer gå med på ett namnbyte, så länge det nya namnet inte är något helt galet!

Och polemarchos, gotcha!
2007-03-29, 17:12
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Det är möjligt att du anser att Godwins Lag omedelbart ger en förlust.
Och det kanske är en oskriven lag i ditt internetanvändade. I det liv jag lever, både online och offline, så är det vettigt att använda liknelser som man förstår och kan fatta meningen med liknelsen. Om jag sedan använder Tysklands rasbiologiska gränser under 30-talet eller USAs agerande i Vietnamnkriget är totalt irrelevant. Det gör inte mitt inlägg i debatten mindre värt än någon annans. Att försöka påtvinga folk denna lag, Godwins, är som att erkänna att man inte kan besegra den som använt en liknelse som har anknytning till 30-talets Tyskland utan man måste tysta den personen med en fiktiv "lag".
Jag vet att detta är OT, men ändå.

Ok... Värst vad sur du blev. Och att tysta dig var det ju verkligen inte fråga om, jag bara hänvisade till en regel angående diskussioner på internet. Lite som om två personer diskuterar i verkliga livet, och en av dem börjar använda sig av personliga påhopp istället för att diskutera den andras ståndpunkter. Då hade i alla fall jag (åtminstone för mig själv) ansett att den andra är vinnare av argumentationen. Att det finns en nedtecknad "netiquetteregel" angående detta är väl bara trevligt. Du behöver inte ta det så seriöst om du inte vill...
2007-03-29, 17:51
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall
Jag vet att detta är OT, men ändå.

Ok... Värst vad sur du blev. Och att tysta dig var det ju verkligen inte fråga om, jag bara hänvisade till en regel angående diskussioner på internet. Lite som om två personer diskuterar i verkliga livet, och en av dem börjar använda sig av personliga påhopp istället för att diskutera den andras ståndpunkter. Då hade i alla fall jag (åtminstone för mig själv) ansett att den andra är vinnare av argumentationen. Att det finns en nedtecknad "netiquetteregel" angående detta är väl bara trevligt. Du behöver inte ta det så seriöst om du inte vill...

Blev inte det minsta sur! Dock blev jag mest fundersam till huruvida en liknelse kan bli mindre värd bara för att man använder ett välkänt fenomen som många personer, i princip samtliga personer som passerat svensk grundskola, kan relatera till?
2007-03-29, 23:51
Medlem
Bunnys avatar
Fan va skojig tråd detta var!

Jag hörde i veckan av en kompis att han snackat med några som hette Bröst i efternamn, dom hade döpt sina döttrar till Mina och Fina

För övrigt, man verkar ju kunna heta Kevin å stava med C.....kan man heta Cebastian? Cara (Sara)? Ceb (Zeb)?

Å ett tillägg...jag har satt på en tjej som heter Horney i efternamn, det ni
2007-03-30, 02:55
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Jag hörde i veckan av en kompis att han snackat med några som hette Bröst i efternamn, dom hade döpt sina döttrar till Mina och Fina

För övrigt, man verkar ju kunna heta Kevin å stava med C.....kan man heta Cebastian? Cara (Sara)? Ceb (Zeb)?

Cebastian, Ceb... ok, ser fult ut men uttalsmässigt så fungerar det. Cara fungerar däremot inte som Sara. Det handlar som sagt om hårda och mjuka vokaler.

Själv skulle jag då inte döpa mina barn till något "unikt" eller trendigt. Det är ett barn det handlar om och inte någon accesoar. Barnet ska växa upp och eftersom alla har fördomar bör man tänka efter både en och två gånger.
Om jag vore exempelvis arbetsgivare idag så skulle jag vara mer försiktig med en sökande med tex. y-namn. Samma sak skulle i framtiden gälla Kevin (och för att inte tala om Cevin), Nicole, Liam, Vanessa osv. osv.

Är man medveten om att dessa fördomar finns (och det bör man vara) så tycker jag inte man ska använda sitt barn som redskap till kampen mot fördomar. Det är inte ädelt på något vis. Det är sjukt. Barnets bästa och dess förutsättningar ska alltid sättas först, oavsett om man tycker att samhället borde ha ett mer öppet perspektiv.
2007-03-30, 02:58
Medlem
karma chamelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

jag har suttit ach skrattat at det dar i minst fem min nu, jag borde nog sova..
2007-03-30, 03:03
Medlem
Tuesdays avatar
Det finns en del med efternamnet Bröst, varav flera bor i Jokkmokk. Jag träffade en gång ett syskonpar (barn) som heter Ida och Igor. Pojken var äldst.

Idag och Igår för de som inte hajjar.
2007-03-30, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Det är ett barn det handlar om och inte någon accesoar
Det är ett namn det handlar om, inte en svastika tatuering i pannan!

Jag tror det är väldigt orealistiskt att tro att en arbetsgivare skulle bry sig om vad vissa människor tyckte om namnet Kevin (med dess stavningsvarianter) för 20+ år sedan!
2007-03-30, 15:05
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyström
Det är ett namn det handlar om, inte en svastika tatuering i pannan!

Jag tror det är väldigt orealistiskt att tro att en arbetsgivare skulle bry sig om vad vissa människor tyckte om namnet Kevin (med dess stavningsvarianter) för 20+ år sedan!
Om jag var arbetsgivare så skulle jag aldrig anställa en Kevin eller Cevin, inte en chans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in