2007-03-27, 22:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Fast Kevin...vad fan. Det enda jag tänker på är Kevin Costner och WT-kärringar med vargar på tröjan och 18-åriga småbarnsföräldrar med små "kevins" som skriker och har sig. Internationella namn som är fina, icke-WT och går bra i Sverige kan väl vara namn som William, Albin, Julia och Sara.
Peter, Karl, Oscar, Tomas, Anna, Emma och David borde väl också funka?
2007-03-27, 22:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Då ber jag dig precisera exakt vad WT betyder. Vad innebär det att vara WT? Är det WT att ge sina barn andra namn än uråldriga svenska namn? Är det WT att ge sina barn namn som har utländskt ursprung? Finns det empirisk forskning som styrker dina teser? Finns det publicerad forskning som styrker dina fördomar?
Eller kan det vara som så att Snövit har enorma fördomar som bland annat manifesterar sig i användandet av ett fördomsfullt uttryck, ett uttryck skapat för att förtrycka vissa personer?

Är det som så att jag ska klassas som WT enkom för att jag har ett namn som är av utländsk härkomst? Förvisso så börjades mitt namn användas i Sverige under 1300-talet och har burits av kungar, men dock så är det ett utländskt namn. Dessutom har mitt namn ett anglikansk stavning.

WT är som så mycket anant här i samhället folks subjektiva bedömning. Det finns massa trådar här som difinierar olika användares syn på vad som är WT läs dem. Man kan jämföra fenomenet med tex Brat, vad är en Brat enligt vem?

En del anser att WT enbart är trailor trash från USA medans andra har en annan uppfattning.

Gör dig inte dummare än vad du är.
2007-03-27, 22:53
Medlem
Citat:
Då ber jag dig precisera exakt vad WT betyder. Vad innebär det att vara WT? Är det WT att ge sina barn andra namn än uråldriga svenska namn? Är det WT att ge sina barn namn som har utländskt ursprung? Finns det empirisk forskning som styrker dina teser? Finns det publicerad forskning som styrker dina fördomar?
Eller kan det vara som så att Snövit har enorma fördomar som bland annat manifesterar sig i användandet av ett fördomsfullt uttryck, ett uttryck skapat för att förtrycka vissa personer?

Är det som så att jag ska klassas som WT enkom för att jag har ett namn som är av utländsk härkomst? Förvisso så börjades mitt namn användas i Sverige under 1300-talet och har burits av kungar, men dock så är det ett utländskt namn. Dessutom har mitt namn ett anglikansk stavning.

Nu svarar jag också

White Trash för mig handlar mer om livsstil än om ekonomi. Att försöka vara någon man inte är. Att göra sig till för att verka modern. Ansvarslöshet. Primitivt tänkande, att inte kunna resonera logiskt eller tänka klart utan att styras av sina inskränkta åsikter. Sådant är White trash för mig.Ett bra exempel kan till exempel vara den 18-åriga modern som hoppade av gymnasiet och nu slasar runt med en Melissa på stans fik och gnäller över att borgarna "gör de rika rikare".
2007-03-27, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurffröken
Ni Kanske så ut som sådane som bruker kalle sin son Cevin med utalet Kevin???. Kansje hadde ni bare tur?? Kansje Läkaren/sjukskjöterskan själv tilhör gruppen som kaller sine barn Kevin med C...Vad vet jag????

Men det finns mange personer her i landet som vet at Cevin skal utales Sevin...dere oppdager nok dette själv. Men da er det för sent
Hur ser man på en person hur denne uttalar sitt barns namn?
Sen vill jag bara poängtera att det aldrig har hänt att någon uttalat Cevin som Sevin, under alla dessa sjukhusbesök. Det handlar inte om en sjuksköterska eller en läkare, utan en ganska stor skara människor.

Tack polemarchos för ditt inlägg! Jag började känna mig lite ensam!

En tanke bara, hur skulle lille Dick känna sig när barnen börjar med engelska undervisningen? Finns en hel del Dick(s) i vårt land, och mig veterligen finns inga paraleller mellan mobbing och namn uttal!

Men precis som polemarchos skriver så instämmer även jag att de som mot förmodan skulle mobba min lille Cevin för att han stavar sitt namn med C är barn med precis lika fördomsfulla åsikter som ni har!

Citat:
Ursprungligen postat av lord helmet
Fast Kevin...vad fan. Det enda jag tänker på är Kevin Costner och WT-kärringar med vargar på tröjan och 18-åriga småbarnsföräldrar med små "kevins" som skriker och har sig. Internationella namn som är fina, icke-WT och går bra i Sverige kan väl vara namn som William, Albin, Julia och Sara.
18-åriga småbarnsföräldrar med små "kevins" som skriker och har sig? Vart bor du egentligen? Är det i något trailerpark område dessa små kloner för oväsen? Det finns en Kevin och sen min Cevin i det område jag bor i, och totalt så bor det väl cirka 250 barn fördelat på cirka 150 hus. Så speciellt vanligt är det inte, inte här i alla fall! Men sen bor jag inte i ett WT område heller så där kanske förklaringen finns!

Nu är ju självklart smaken som baken, men Albin är nog ett av de sista namnen jag skulle ge till min son! William däremot är mycket fint!
2007-03-27, 23:00
Medlem
"18-åriga småbarnsföräldrar med små "kevins" som skriker och har sig? Vart bor du egentligen? Är det i något trailerpark område dessa små kloner för oväsen? Det finns en Kevin och sen min Cevin i det område jag bor i, och totalt så bor det väl cirka 250 barn fördelat på cirka 150 hus. Så speciellt vanligt är det inte, inte här i alla fall! Men sen bor jag inte i ett WT område heller så där kanske förklaringen finns!"

Jag bor i en stad i mellansverige Dessa små Kevins ser jag inte i mitt område men på stan och när jag hälsar på kompisar i andra områden.

"KÄÄÄVIIIN", hörde jag senast för någon dag sedan på stan. Sönderrökt, nedgången morsa.
2007-03-27, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
WT är som så mycket anant här i samhället folks subjektiva bedömning. Det finns massa trådar här som difinierar olika användares syn på vad som är WT läs dem. Man kan jämföra fenomenet med tex Brat, vad är en Brat enligt vem?

En del anser att WT enbart är trailor trash från USA medans andra har en annan uppfattning.

Allt är inte subjektivt bara för att någon har en annorlunda åsikt om något! Då kan det vara så att man inte längre talar om samma sak! White Trash är inte att åka omkring i Ferrari´s och hänga på Sture krogar, oavsett om jag tycker att det är det för mig!
Citat:
Ursprungligen postat av memnok
Peter, Karl, Oscar, Tomas, Anna, Emma och David borde väl också funka?
Absolut funkar de namnen, men vissa människor tycker också att det är ganska tråkiga namn! Alla har inte samma smak! Och det betyder inte att alla som inte gillar vanliga namn per automatik är WT!
2007-03-27, 23:04
Bannlyst
Citat:
"KÄÄÄVIIIN", hörde jag senast för någon dag sedan på stan. Sönderrökt, nedgången morsa.
Och du har aldrig hört något annat namn skrikas utav en sönderrökt nedgången kärring? Kan det vara så att du minns detta just nu pga denna diskussion och kanske inte hade lagt märke till denna vackra varelse i annat fall?
2007-03-27, 23:07
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyström
18-åriga småbarnsföräldrar med små "kevins" som skriker och har sig? Vart bor du egentligen? Är det i något trailerpark område dessa små kloner för oväsen? Det finns en Kevin och sen min Cevin i det område jag bor i, och totalt så bor det väl cirka 250 barn fördelat på cirka 150 hus. Så speciellt vanligt är det inte, inte här i alla fall! Men sen bor jag inte i ett WT område heller så där kanske förklaringen finns!

Lite fakta:

Citat:
Det finns 108 män som har förnamnet Cevin. Av dessa har 99 namnet Cevin som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 9241 män som har förnamnet Kevin. Av dessa har 7806 namnet Kevin som tilltalsnamn/förstanamn.

Källa: www.scb.se

Citat:
KEVIN

Placering på namntoppen: 29

Kevin är en av 90-talets stora kometer på pojknamnens himmel. Det finns bara tio män över 30 som heter Kevin men det finns flera tusen pojkar under tio som bär namnet. De senaste åren har trenden dock börjat plana ut så Kevin blir nog inte populärare i Sverige än i USA där det ligger på 20-i-topp.

Stavningsvarianter:
Kewin
Cevin
Kévin

Källa: www.svenskanamn.se
2007-03-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyström
Och du har aldrig hört något annat namn skrikas utav en sönderrökt nedgången kärring? Kan det vara så att du minns detta just nu pga denna diskussion och kanske inte hade lagt märke till denna vackra varelse i annat fall?

Det har jag gjort, men Kevin är klart överrepresenterad. Kolla gärna i tråden om WT-kvinnors hemsidor. Var och varannan har en liten Kevin, Danny eller Melissa. Jag vet inte varför men de amerikanska namnen är dominerande. Dansar med vargar, sydstatare som WT ofta dyrkar med flaggor, amerikanska skräpserier, är väl kanske några saker som lett till det. Men det verkar vara en liten nedgång nu bland yngre WT. Där är namn som Walker, Metallica, Destiny, Hades, Athena och Zeus på uppgång.
2007-03-27, 23:09
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit

Jag gör mig inte dummare än vad jag är. Jag ställer helt legitima frågor. Att du sedan har ett visst motstånd till att svara på dessa kan väl inte jag klandras för?

Etymologin kring ordet White Trash stämmer helt och fullt in på ditt påstående att det skulle vara trailer trash från de södra staterna i USA. Det användes för att definiera en viss kategori folk som inte hade den ekonomiska möjligheten att bo på annat sätt än i de mobila hem som är vanliga i USA. Man definierade deras levnadsätt, hur de åt, hur de bodde, hur de jobbade, eller inte jobbade, vad de jobbade med.

Att kategorisera ett namn som WT är ju endast för att man vill klanka ner på detta namn. Man vill förlöjliga namnet och därmed också den person som bär namnet samt den persons omedelbara familj. Man gör detta endast för att förhärliga sig själv och för att man vill må bättre på någon annans bekostnad.
2007-03-27, 23:11
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Nu svarar jag också

White Trash för mig handlar mer om livsstil än om ekonomi. Att försöka vara någon man inte är. Att göra sig till för att verka modern. Ansvarslöshet. Primitivt tänkande, att inte kunna resonera logiskt eller tänka klart utan att styras av sina inskränkta åsikter. Sådant är White trash för mig.Ett bra exempel kan till exempel vara den 18-åriga modern som hoppade av gymnasiet och nu slasar runt med en Melissa på stans fik och gnäller över att borgarna "gör de rika rikare".

Detta borde ju innebära att du är villig att acceptera att en mamma döper sitt barn till Melissa om mamman tilhör samhällsklasser över arbetarklass. Eller har jag tolkat dig fel?
2007-03-27, 23:16
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Att kategorisera ett namn som WT är ju endast för att man vill klanka ner på detta namn. Man vill förlöjliga namnet och därmed också den person som bär namnet samt den persons omedelbara familj. Man gör detta endast för att förhärliga sig själv och för att man vill må bättre på någon annans bekostnad.

Nej det är det inte. Det är en iaktagelse att människor man anser passa i den klassen döper sina barn till just de namnen. Om många människor gör den iaktagelsen och drar de slutsatserna blir det oavsett om du vill det eller inte mer sant än falskt då det blir den almänna uppfattningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in