2007-03-23, 01:14
Medlem
Trots att män är klart överrepresenterade bland medlemmarna på Flashback så finns det väldigt många kvinnor som är moderatorer. Faktum är att det känns som ca 50% av kvinnorna som regelbundet skriver på flashback är moderatorer.

Är kvinnor inkvoterade som moderatorer på flashback?
Krävs det lika hög kvalitet på inläggen för att en kvinna ska komma ifråga som moderator som en man?
Har flashback en ambition att vara ett föredöme avseende jämställdhet inom moderatorstaben?

Allmänna reflektioner om fenomenet är välkomna.
2007-03-23, 01:17
Medlem
LadyTieras avatar
Nej de är inte inkvoterade, det är absurt att välja in någon enbart pga kön. 2 av dom visste jag inte ens om att de var kvinnor innan de blev moderatorer
2007-03-23, 01:19
Medlem
Heinzes avatar
Kvotering och Flashback matchar inte direkt va?
2007-03-23, 01:29
Medlem
TheHawkss avatar
För att kunna låsa trådar som http://flashback.info/showthread.php?t=428569 där kvinnor kritiseras öppet så krävs det en mängd kvinnliga moderatorer som kan få förslaget om låsning att gå igenom...
2007-03-23, 01:33
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHawks
För att kunna låsa trådar som http://flashback.info/showthread.php?t=428569 där kvinnor kritiseras öppet så krävs det en mängd kvinnliga moderatorer som kan få förslaget om låsning att gå igenom...
Den tråden är inte topic här och senast jag kollade så moddade varken jag eller snövit med fittan, tvärtom tror jag att vi har större ballar än många killar på flashback ihop.

När en moderator väljs in är könet inte ens en diskussion, vi tittar på inlägg, antal tillsägelser (om några), aktivitet, intresse för forumet skötsel osv.
2007-03-23, 01:33
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLAKT
Trots att män är klart överrepresenterade bland medlemmarna på Flashback så finns det väldigt många kvinnor som är moderatorer. Faktum är att det känns som ca 50% av kvinnorna som regelbundet skriver på flashback är moderatorer.

Har du räknat på det? Kan du presentera någon statistik? Jag tror inte att du har rätt. Det är mindre än 10 % av moderatorerna som är kvinnor. Jag tror att det är mer än 10 % av användarna som är kvinnor.

Citat:

Om inte admin har en hidden agenda, så nej

Citat:
Krävs det lika hög kvalitet på inläggen för att en kvinna ska komma ifråga som moderator som en man?

Det är inte bara inläggens kvalité som avgör om man blir moderator. Det finns många andra saker som väger in, t ex hur hög närvaro man har.

Citat:
Har flashback en ambition att vara ett föredöme avseende jämställdhet inom moderatorstaben?

Ingen uttalad ambition som jag kännner till.

Citat:

Min uppfattning är att kvinnor inte kvoteras in, däremot kvoteras negrer in.
2007-03-23, 01:36
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:

Håller med dig faktiskt, känns som att det är 6 aktiva kvinnliga användare och 3 av dessa är moderatorer! Inte för att de skulle vara sämre på något sätt, men det verkar klart misstänkt.
2007-03-23, 01:38
Medlem
Skulle det nu vara så att andelen kvinnliga moderatorer överstiger andelen kvinnliga användare (i procent) så är jag inte förvånad...

Med tanke på att många nya users verkar vara killar i åldern 13-17 år så kan dessa knappast räkna med en moderatorpost?

Särskilt inte när 90% eller så fösrvinner inom en månad..

F.ö verkar det iaf på FB vara så att tjejerna har bättre omdöme än killarna..

Jag är säker på att jag kommer att tillrättavisas om jag har fel....
2007-03-23, 01:38
Moderator
impieteers avatar
Vissa av moderatorerna försöker ju byta kön ibland. Jag kommer ihåg när Pellenez en dag påstod att han var kvinna. Det höll i ungefär sjutton minuter innan någon hittat ett gammalt inlägg där han klagade över att han klämt pungen eller vad det var.
2007-03-23, 01:39
Medlem
LadyTieras avatar
Hade det ens varit tal om att kvotera in folk pga åsikter, kön, hudfärg eller liknande istället för att se på de kriterier vi brukar döma ev blivande moderatorer efter hade jag lämnat skutan för länge sedan, kvotering är ett jävla gissel som inte har någon plats i samhället eller på flashback.
2007-03-23, 01:44
Medlem
toMishs avatar
Hade det varit familjeliv det var frågan om hade jag kanske läst hela första inlägget, men frågeställningen är bara löjlig på det här forumet.
Jag vill inte vara den som säger "höhö, bara på flashback", men det här är den enda internetplatsen jag känner till som man faktiskt inte behöver oroa sig för könskvotering och sån skit.
2007-03-23, 01:52
Bannlyst
Jag tror snarare de går efter någon slags samhällsaktig bild på hur man ska bete sig. Kvinnor passar väldigt bra in på den bilden eftersom de tänker lite extra innan de säger något och undviker att säga vissa saker de tänker rätt ut. Detta har de blivit uppfostrade till att göra sen födseln, för kvinnor ska vara fina och killar kan va lite manligare och säga vad de tycker och tänker helt enkelt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in