Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-23, 00:21
Medlem
Har ett rätt krångligt kök, och min "sista utväg" är att måla eller tapetsera luckorna. Går det att tapetsera? Är det någon speciell sort man ska använda?
Jag är tjej och har aldrig gjort något liknande förut, är den bästa lösningen att försöka sig på att fixa det själv eller ska man lämna in alltihop till någon firma, alt. muta några händiga killkompisar?

Helt enkelt: hur fan gör man?
Citera
2007-03-23, 00:43
Medlem
tjaboooos avatar
tapetsera tror jag inte går men kanske har fel.

men finns ju mönstrad plastfilm att köpa med lim på baksidan som kanske kan va nåt annars.

om det handlar om hyresrätt så skall arbetet va fackmannamässigt utfört annars blir du skyldig att återställa luckorna.
Citera
2007-03-23, 15:09
Bannlyst
Klart det går at tapetsera luckorna.... Tvätta dem med målartvätt och et fint sandpapper. Detta görs i båda fallen...

mvh
Citera
2007-03-23, 15:58
Medlem
Tjohildas avatar
Tycker det låter väldigt ohygieniskt - det blir väl bra flottigt efter ett tag? Måla är ju inte så svårt. Lyft av luckorna och lägg dem på skyddspapper först så blir det lättare. Slipa och ev spackla innan också förstås.
Citera
2007-03-23, 16:01
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Tycker det låter väldigt ohygieniskt - det blir väl bra flottigt efter ett tag?
ett lager lack eller 2 för att försegla tapeten kanske går om klistret tål det.
Citera
2007-03-23, 16:03
Bannlyst
Dom flesta tapeter går alldeles utmärkt att torka av med en trasa.
Så ohygieniskt forstår jag inte.....

mvh
Citera
2007-03-23, 16:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Tapetsera är dumt... det kommer släppa i kanterna. Lättast är att måla (att lämna in kostar ca. 300/luckan), och vill du nödvändigt ha tapet (vilket ej rekommenderas) så kan du måla kanterna, tapetsera en fyrkant 'i mitten'och limma en list över kanterna (för att dessa ej skall vika upp sig/släppa).
Citera
2007-03-23, 19:00
Medlem
klistra plastlaminat eller måla om luckorna!!!
Tapetserade luckor blir dyrt att åtgärda om du flyttar, och bor i en hyresrätt...
Garanterat kommer värden att påstå att det ej är "fackmannamässigt utfört"..

Mitt tips / camelix
Citera
2007-03-24, 14:24
Medlem
Oh, vad bra svar jag fick! Jag bor i bostadsrätt och anledningen till att jag funderade på att tapetsera är att jag tycker det ser så trist ut när det är målat - jag vill ha en lite mer "spejsad" look.

Har läst lite om tapeter som man målar över med lackfärg, i stil med sådana de har i taken på pubarna i London... någon som förstår vad jag menar?

Om tapetsering är uteslutet, finns det något lite fränare sätt att måla luckorna på? Värsta möjliga resultat för mig är om det ser ut som en, ja, vanlig målad jävla lucka. Lacka, spraya, vad som helst?
Citera
2007-03-24, 15:02
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasell
Oh, vad bra svar jag fick! Jag bor i bostadsrätt och anledningen till att jag funderade på att tapetsera är att jag tycker det ser så trist ut när det är målat - jag vill ha en lite mer "spejsad" look.

Har läst lite om tapeter som man målar över med lackfärg, i stil med sådana de har i taken på pubarna i London... någon som förstår vad jag menar?

Om tapetsering är uteslutet, finns det något lite fränare sätt att måla luckorna på? Värsta möjliga resultat för mig är om det ser ut som en, ja, vanlig målad jävla lucka. Lacka, spraya, vad som helst?

Det finns ett antal sätt att måla utan att det blir tråkigt, skriv ut på papper nån form som du har på datan sen klipp och måla ut kan bli riktigt nice
Citera
2007-03-24, 20:03
Medlem
zhypers avatar
Vart bor du? Kan ordna sprutmålning eller snickerimålning för minisumma i umeå, är målerielev serru Snyggaste är ju ådring men det är en helt annan nivå
Citera
2007-03-24, 20:07
Medlem
Tjohildas avatar
Sätt på lister med olikfärgade fält emellan, gör en Trompe L'oeil-målning, försök hitta roliga knoppar/handtag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in