2007-03-22, 23:25
Bannlyst
Är det bara jag som upplever att det är så eller är det någon mer som känner igen sig? Moderatorerna här på flashback går efter sina egna åsikter istället för att följa reglerna som klart och tydligt står här: http://flashback.info/rules/ Kan ta den här tråden t.ex. http://flashback.info/showthread.php?t=428569 som låstes av en viss moderator och när jag via PM frågar varför och klart och tydligt frågar vilken regel h*n har som grund för låsningen så får jag svaret "Den är för tramsig.". Jag ser inget regelbrott fast det finns kanske någon annan som kan förtydliga vilken regel h*n kan ha syftat på. Allt som står i reglerna, så som jag tolkar dom, talar istället FÖR att den ska vara öppen.

Aja, tråden handlar inte om just den tråden utan om mods som hittar på regler höger och vänster för att de tycker att trådar verkar tramsiga, eller inte passar ihop med deras egen verklighetsbild. Är det inte bättre att skriva om reglerna så att de kan följas så som modsen tycker, än att sitta och hitta på helt andra anledningar varför en tråd ska låsas?

Sätt in en regel där det klart och tydligt står att "Trams är inte tillåtet på Flashback" t.ex. Jag skulle helt och hållet vara emot att den regeln ska finnas, då folk kan uttrycka saker på olika sätt och humor eller ironi inte kunde användas, men det skulle vara bättre än att modsen hittade på egna regler och styrde flashback efter hur just de ser på världen.
2007-03-22, 23:33
Bannlyst

Detta är ju bara för pinsamt löjligt... 279 inlägg och NU har tråden gjort sitt.
That's Flashback for ya.

Jag har en känsla av att vissa moderatorer vänder kappan efter vinden här.
Förr fanns t ex trådar startade av vissa moderatorer själva som var ack så tramsiga men de fick vara kvar...

(Idag är jag irriterad för att t o m moddar själva försöker få de små under 18 att försäga sig så att de ska bli avstängda.
Är det nån som tycker att det är för livat på FB eller? Jag tycker det känns heldött ibland.)
2007-03-22, 23:37
Medlem
ischs avatar
Alla tolkar reglerna på sitt sätt och självklart gäller det även oss moderatorer vilket gör att vi även diskuterar olika trådar emellan oss när det är trådar och inlägg där man är osäker på hur man skall tolka reglerna. Dock skall man inte agera efter egen smak så tycker du att en moderator gör det så tar det över PM och går inte det så ta det med Admin. Jag har inte tittat på tråden i fråga som jag håller mig utanför diskussionen om den.
2007-03-22, 23:40
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly

Detta är ju bara för pinsamt löjligt... 279 inlägg och NU har tråden gjort sitt.
That's Flashback for ya.

Jag har en känsla av att vissa moderatorer vänder kappan efter vinden här.
Förr fanns t ex trådar startade av vissa moderatorer själva som var ack så tramsiga men de fick vara kvar...

(Idag är jag irriterad för att t o m moddar själva försöker få de små under 18 att försäga sig så att de ska bli avstängda.
Är det nån som tycker att det är för livat på FB eller? Jag tycker det känns heldött ibland.)

Jag måste säga att jag tycker att det är bättre än på riktigt länge i de forumen jag hänger i. Mycket bra trådar och jag är extra glad att vi fått in massa gamla rävar i graffitiforumet. Massa härliga trådar om gamla målningar
2007-03-22, 23:43
Medlem
illums avatar
Sakfråga ett, tråden som låses av Snövit, är egentligen inget jag ser som konstigt. När ämnet för en tråd bedöms uttömt eller ha gått över i enbart trams så låses den. Det är rutin och knappast något nytt.

Vad gäller sakfråga två, att moderatorer hittar på egna regler, så håller jag mig hellre till exempel och fakta än svepande klyschor eller ogrundade påståenden. Jag håller med om att det finns luckor och oklarheter i reglerna, men de förbättras också ständigt. Har du förslag så lägg fram dem, men att dra till med att moderatorer hittar på egna regler känns inte överdrivet genomtänkt.
2007-03-23, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Sakfråga ett, tråden som låses av Snövit, är egentligen inget jag ser som konstigt. När ämnet för en tråd bedöms uttömt eller ha gått över i enbart trams så låses den. Det är rutin och knappast något nytt.

Vad gäller sakfråga två, att moderatorer hittar på egna regler, så håller jag mig hellre till exempel och fakta än svepande klyschor eller ogrundade påståenden. Jag håller med om att det finns luckor och oklarheter i reglerna, men de förbättras också ständigt. Har du förslag så lägg fram dem, men att dra till med att moderatorer hittar på egna regler känns inte överdrivet genomtänkt.
Ok, lite felformulerat kanske, ändrade om till "vissa moderatorer" istället.

Reglerna finns där för att upprätthålla att man kan diskutera fritt men ändå slippa en polisanmälan på flashback som med piratkorten, alla finns där för någon slags anledning.

Detta gäller även sveriges lagar där de av någon anledning finns för att göra det bättre. Men hur skulle det se ut om domstolarna började döma efter fall till fall och utveckla fallen så att det blev strängare och strängare ju mer fall det va? Helt plötsligt kanske man kan bli dömd för något som man inte hade en aning om va möjligt bara för att en domare t.ex. tycker att "porr är fel". Sätt reglerna först så man vet vad man får och inte får skriva, lås sedan trådarna när reglerna är satta.
2007-03-23, 00:06
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
Ok, lite felformulerat kanske, ändrade om till "vissa moderatorer" istället.

Reglerna finns där för att upprätthålla att man kan diskutera fritt men ändå slippa en polisanmälan på flashback som med piratkorten, alla finns där för någon slags anledning.

Detta gäller även sveriges lagar där de av någon anledning finns för att göra det bättre. Men hur skulle det se ut om domstolarna började döma efter fall till fall och utveckla fallen så att det blev strängare och strängare ju mer fall det va? Helt plötsligt kanske man kan bli dömd för något som man inte hade en aning om va möjligt bara för att en domare t.ex. tycker att "porr är fel". Sätt reglerna först så man vet vad man får och inte får skriva, lås sedan trådarna när reglerna är satta.
Absolut anser jag rättsprincipen "utan lagbrott, inget straff" vara bra. Konkret då, vilka gråzoner anser du det finns idag, som du skulle vilja föreslå ändring på?
2007-03-23, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Absolut anser jag rättsprincipen "utan lagbrott, inget straff" vara bra. Konkret då, vilka gråzoner anser du det finns idag, som du skulle vilja föreslå ändring på?
Jag vill inte ändra på några av reglerna utan förlitar mig på att admin, modsen tillsammans med användarna, kan utveckla dom till det bästa.

Meningen med tråden är inte att jag vill ändra på några regler överhuvudtaget utan jag vill säga att jag tycker det är fel att moderera med regler som inte finns. Samtidigt vill jag få andras syn på saken. Är det bara jag som tycker att det är så här?
2007-03-23, 00:27
Medlem
Snövits avatar
Angående tråden nämnd i ursprungsinlägget så ska den inte tas upp här i flashbackdelen alls. Jag har fått åsikter om dess låsning under kvällen ikväll och har tagit upp frågan med mina medmoderatorer i berört forum. Man kan inte skicka ett klagomål och inte ens vänta ett dygn innan man börjar ta upp trådarna här i flashbackdelen.
2007-03-23, 00:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
Jag vill inte ändra på några av reglerna utan förlitar mig på att admin, modsen tillsammans med användarna, kan utveckla dom till det bästa.

Meningen med tråden är inte att jag vill ändra på några regler överhuvudtaget utan jag vill säga att jag tycker det är fel att moderera med regler som inte finns. Samtidigt vill jag få andras syn på saken. Är det bara jag som tycker att det är så här?
Vad sägs om det som står i reglerna under Kvalitet före kvantitet: "Flashback Forum ställer krav på kvalitet och läsvärde."?
Den aktuella tråden var inte mer än ett skämtsamt chattande som kanske hade nått tillräcklig nivå för att passa i Laidback, men eftersom den var i erotik och sexualitet låstes den. Jag ser inget som helst konstigt med det.
2007-03-23, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Angående tråden nämnd i ursprungsinlägget så ska den inte tas upp här i flashbackdelen alls. Jag har fått åsikter om dess låsning under kvällen ikväll och har tagit upp frågan med mina medmoderatorer i berört forum. Man kan inte skicka ett klagomål och inte ens vänta ett dygn innan man börjar ta upp trådarna här i flashbackdelen.
Nu handlar inte den här tråden bara om den tråden utan om andra trådar också. Jag här fått en känsla av att en del trådar bara låses för trams, men det finns ingen regel som säger att man inte får tramsa.

Moderatorerna ska se till att reglerna följs, inget annat. Om det nu är så att trams är ett stort problem, att man måste låsa en helt tråd för det, så borde det väl iaf finnas en regel för det.
2007-03-23, 00:40
Bannlyst
Jag håller med Ztla här. Har inte skrivit i tråden ifråga men tycker att det bara finns 2 alternativ här:

1 - tråden stängd pga fel anledning, finns ingen regel mot "för tramsig"

2 - tråden flyttas till Laidback eller vad sjutton ni kallar den där "övrigt"-avdelningen så att den kan fortsätta leva.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in