Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-22, 20:08
Medlem
bonnlurks avatar
Tjenare ! har problem med datorn igen. Är en amd 64 4000+ med 250 gb sata disk. När jag ska köra program, öppna mappar och liknande så går det extremt långsamt. Msn, Internet o winamp tar några sekunder på sig att öppna upp, och de fastnar ofta " fryslaggar". Det är ju inte direkt något stort problem, men så extremt jobbigt när man vet att datorn inte presterar som den borde. Har fungerat klockrent tidigare men har börjat slöa ner sig nu. Spel och liknande fungerar dock ganska bra, inget frys där eller så.
Någon som har någon teori ? kan det bero på hårddisken eller kan det vara något annat ?

Mvh bonnlurken
Citera
2007-03-22, 20:12
Medlem
FlyingMachines avatar
Scannat datorn med anti-virus + anti-spyware?
Citera
2007-03-22, 20:22
Medlem
bonnlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Scannat datorn med anti-virus + anti-spyware?
Japp jag är rätt säker på att det inte är något software fel, utan att det är något maskinellt eftersom att jag har rebootat datorn en gång. Blir ju så jävla tjurig på den . När man har uppe t.ex internet explorer fönster och stänger ner det, så finns det inga ikoner på skrivbordet. Sedan kommer de fram en efter en. Öppnar jag en mapp så är det helt vitt, sen kommer ficklampan fram o börjar söka typ. Det känns lite som att hårddisken inte riktigt är med på noterna, om jag nu inte är helt ute o cyklar :P.
Citera
2007-03-22, 22:38
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnlurk
Japp jag är rätt säker på att det inte är något software fel, utan att det är något maskinellt eftersom att jag har rebootat datorn en gång. Blir ju så jävla tjurig på den . När man har uppe t.ex internet explorer fönster och stänger ner det, så finns det inga ikoner på skrivbordet. Sedan kommer de fram en efter en. Öppnar jag en mapp så är det helt vitt, sen kommer ficklampan fram o börjar söka typ. Det känns lite som att hårddisken inte riktigt är med på noterna, om jag nu inte är helt ute o cyklar :P.

Ett par saker du kan testa:

1: Starta processhanteraren eller vad den heter i svenska XP genom att trycka ctrl+alt+del
Gå in på fliken Processer och kolla om något i listan (förutom "systemets vänteprocess") ligger och drar mycket CPU. Om det är fallet, posta här vad processen heter så ska vi reda ut vad det är förnåt.

2: Gå in på startmenyn, välj Kör och knappra in devmgmt.msc och tryck enter. Leta upp nåt i listan som heter nåt i stil med IDE ATA/ATAPI controllers. Dubbelklicka på den så finns det några poster där som heter nåt i stil med "Primär IDE-kanal" och "Sekundär IDE-kanal" Dubbelklicka på dem, gå in på Avancerade inställningar-fliken och kolla så de inte står i PIO mode. Om de gör det, välj "DMA om möjligt" i rullgardinsmenyerna. Starta sedan om.
Citera
2007-03-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnlurk
Japp jag är rätt säker på att det inte är något software fel, utan att det är något maskinellt eftersom att jag har rebootat datorn en gång.

Du har alltså rebootat=startat om datorn...

Vilket antivirus och vilket antispywareprogram har du scannat med?

Kolla i tråden datasäkerhet om du har scannat efter virus och spyware utan problem och kör programmet HiJackThis enligt manualen i tråden som finns klistrad där...
Citera
2007-03-23, 19:08
Medlem
bonnlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ett par saker du kan testa:

1: Starta processhanteraren eller vad den heter i svenska XP genom att trycka ctrl+alt+del
Gå in på fliken Processer och kolla om något i listan (förutom "systemets vänteprocess") ligger och drar mycket CPU. Om det är fallet, posta här vad processen heter så ska vi reda ut vad det är förnåt.

2: Gå in på startmenyn, välj Kör och knappra in devmgmt.msc och tryck enter. Leta upp nåt i listan som heter nåt i stil med IDE ATA/ATAPI controllers. Dubbelklicka på den så finns det några poster där som heter nåt i stil med "Primär IDE-kanal" och "Sekundär IDE-kanal" Dubbelklicka på dem, gå in på Avancerade inställningar-fliken och kolla så de inte står i PIO mode. Om de gör det, välj "DMA om möjligt" i rullgardinsmenyerna. Starta sedan om.

Processerna verkar fungera bra. I enhetshanteraren så hittar jag 3 st IDE styrenheter. 1an så finns ingen master drive o ingen slave drive på varken första eller sekundära channelen. På 2an, som heter likadant som 1an "nvidia nforce 4 ADMA controller", så finns det en master drive på primary, men ingen slave. Secondary är det likadant på, en master men ingen slave.
På 3an så är det mina Dvd rom grejer som står, så antar att dem inte är intressanta. Några teorier om detta ?
Edit: hittade ingen avancerat flik. Ska även tilläga att min ena hårddisk(slave tror jag) inte är "inkopplad" dvs att den inte finns på den här datorn eller så. Hur gör jag för att datorn ska hitta den ?

Mvh bonnlurk
Citera
2007-03-23, 20:05
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnlurk
Processerna verkar fungera bra. I enhetshanteraren så hittar jag 3 st IDE styrenheter. 1an så finns ingen master drive o ingen slave drive på varken första eller sekundära channelen. På 2an, som heter likadant som 1an "nvidia nforce 4 ADMA controller", så finns det en master drive på primary, men ingen slave. Secondary är det likadant på, en master men ingen slave.
På 3an så är det mina Dvd rom grejer som står, så antar att dem inte är intressanta. Några teorier om detta ?
Edit: hittade ingen avancerat flik. Ska även tilläga att min ena hårddisk(slave tror jag) inte är "inkopplad" dvs att den inte finns på den här datorn eller så. Hur gör jag för att datorn ska hitta den ?

Mvh bonnlurk

Ah, att de inte hittar nåt där det inte finns nåt inkopplat är ju i sin ordning i alla fall. Men på de som finns, se till att de står i "DMA om tillgänligt" eller nåt sånt. "DMA if available" heter det i engelska XP iaf

Fliken kanske heter nåt annat än just "avancerat" då. Som sagt, vet inte exakt vad grejerna heter i svenska XP. Men du tycks ju ha hittat rätt flik i alla fall.

Hmm, har du testat att plugga ur den där hårddisken, den du kopplat in men datorn inte hittar alltså, och se om det hjälper?
Gör det, och passa på att kolla så du jumprat den rätt när du ändå håller på. Visar det sig att du jumprat båda drivarna som master eller nåt sånt så lär det nog vara det som är problemet.
Citera
2007-03-23, 20:18
Medlem
bonnlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ah, att de inte hittar nåt där det inte finns nåt inkopplat är ju i sin ordning i alla fall. Men på de som finns, se till att de står i "DMA om tillgänligt" eller nåt sånt. "DMA if available" heter det i engelska XP iaf

Fliken kanske heter nåt annat än just "avancerat" då. Som sagt, vet inte exakt vad grejerna heter i svenska XP. Men du tycks ju ha hittat rätt flik i alla fall.

Hmm, har du testat att plugga ur den där hårddisken, den du kopplat in men datorn inte hittar alltså, och se om det hjälper?
Gör det, och passa på att kolla så du jumprat den rätt när du ändå håller på. Visar det sig att du jumprat båda drivarna som master eller nåt sånt så lär det nog vara det som är problemet.

Ok man tackar för hjälpen. Undrar också en annan sak, blir det någon prestandaminskning om jag bara använder en av diskarna(den andra är IDE om det har nån betydelse), förutom att jag får mindre lagringsutrymme ?

Edit: Hmm, kanske var lite oklar angående den andra hårddisken. Den är alltså fysiskt inkopplad men jag kan inte se den på den här datorn. När jag går in i datornhanteringsfliken så hittar jag dock en disk0 som är Cfungerar) och sen en disk1 som det står "inte allokerat" på. vad innebär det ?

Mvh bonnlurk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in