2011-01-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Mjo det är lite billigare men finns ingen anledning att vara kvar eftersom jag inte har rätt till a-kassa ändå.

Kassamannen: Jag skickade brevet i fredags, så det kan mycket väl vara så att det inte hunnit registrerats än. Försöker in i det sista undvika att ringa eftersom det alltid är sån jävla kötid och de kopplar en hela tiden fram och tillbaka så får man vänta ännu längre

Utan att ens jobba på Kommunal så vågar jag nästan lova att du inte fått beslut om du skickade det i fredags

Så länge det kommer fram till kassan senast 31 januari så är detta sista månaden du behöver betala, även om beslutet tas i februari. Vet att det kan vara rätt långa kötider till vissa kassor och kanske är lite extra om det är många som blivit arbetslösa efter årsskiftet och nu söker ersättning, testa skicka ett mejl bara för att få bekräftelse att den kommit fram.

Vis av erfarenhet vet jag att medlemmar vackert fått pröjsa en extra månad då det inte kommit fram och medlemmen trott detta och fått begära utträde en gång till månaden efter.
Citera
2011-06-16, 17:40
Medlem
shaktas avatar
Jag gick ur Facket och A-Kassan Oktober 2008 pga höjning samt att jag studerade och skulle betala ca 300:-. Idag fick jag en räkning på 915:- nästan 3 år efter som dom vill kräva in.

Dock ingen ränta eller så men jag tycker det kunde dom väl ha fodrat 3 år tidigare. Dom har verkligen taskigt med pengar när dom gör så här. Och förut vad jag minns så när man sa upp sig så sluta man betala helt enkelt. Enda som stog var om du inte betalar avgifter utesluts du från A-Kassan och facket.
Citera
2011-06-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Jag gick ur Facket och A-Kassan Oktober 2008 pga höjning samt att jag studerade och skulle betala ca 300:-. Idag fick jag en räkning på 915:- nästan 3 år efter som dom vill kräva in.

Dock ingen ränta eller så men jag tycker det kunde dom väl ha fodrat 3 år tidigare. Dom har verkligen taskigt med pengar när dom gör så här. Och förut vad jag minns så när man sa upp sig så sluta man betala helt enkelt. Enda som stog var om du inte betalar avgifter utesluts du från A-Kassan och facket.

Kan hålla med om att de bör ha krävt dessa pengar tidigare men har du varit medlem så måste du betala, även om du får ett utträde på grund av bristande betalning (vilket man får om man slutar betala).
Citera
2011-07-20, 22:41
Medlem
Zkylars avatar
Är skogstokig på dessa jävla fackliga sekter som man blev indragen i när man jobbade på ica!

Jag ringde dem och frågade om jag kunde gå ur i december 2007, ja sa de! Vi fixar det här! Sedan kom det avier för Januari, februari och mars 2008. Tanten jag snackade med sa inget om någon skriftlig anmälan! Jag kastade dem och fick ingen påminnelse!

Nu, 3,5 år senare kräver de mig när jag är på semester på ca 1050 kr. Jag kommer hem och har även hunnit få en inkassofaktura med 160 kr extra att betala! Hur fan kan man vänta nästan 4år samt skicka under semestertider????? Tänk folk som är borta hela sommaren?? Vad kommer man hem till då? kronofogden???

Dessutom finns det väl en lag som säger att har de inte krävt något inom 3 år så ska väl räkningen preskriberas?

Så här säger konsumentverket, men antar att det är andra regler för facket? Vad säger ni?

" Hur lång tid efter ett köp kan näringsidkaren kräva mig på pengar?

Preskriptionstiden på så kallade konsumentfodringar är 3 år. Det innebär att från det datumet du köper varan eller tjänsten kan näringsidkaren vänta med att kräva dig på pengar upp till 3 år. Du måste alltså betala en faktura som kommer även om det är upp till 3 år sedan köpet gjordes. "
Citera
2011-07-20, 22:44
Medlem
Zkylars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkylar
Är skogstokig på dessa jävla fackliga sekter som man blev indragen i när man jobbade på ica!

Jag ringde dem och frågade om jag kunde gå ur i december 2007, ja sa de! Vi fixar det här! Sedan kom det avier för Januari, februari och mars 2008. Tanten jag snackade med sa inget om någon skriftlig anmälan! Jag kastade dem och fick ingen påminnelse!

Nu, 3,5 år senare kräver de mig när jag är på semester på ca 1050 kr. Jag kommer hem och har även hunnit få en inkassofaktura med 160 kr extra att betala! Hur fan kan man vänta nästan 4år samt skicka under semestertider????? Tänk folk som är borta hela sommaren?? Vad kommer man hem till då? kronofogden???

Dessutom finns det väl en lag som säger att har de inte krävt något inom 3 år så ska väl räkningen preskriberas?

Så här säger konsumentverket, men antar att det är andra regler för facket? Vad säger ni?

" Hur lång tid efter ett köp kan näringsidkaren kräva mig på pengar?

Preskriptionstiden på så kallade konsumentfodringar är 3 år. Det innebär att från det datumet du köper varan eller tjänsten kan näringsidkaren vänta med att kräva dig på pengar upp till 3 år. Du måste alltså betala en faktura som kommer även om det är upp till 3 år sedan köpet gjordes. "

EDIT: Hittade detta på en frågesida.

Hej! Fackföreningar är vanligtvis ideella föreningar och de räknas då inte som näringsidkare. Jag skulle tro att även det här fackförbundet är det vilket tyvärr betyder att det är 10 års preskription på skulden. Med vänlig hälsning
Citera
2014-02-11, 14:33
Medlem
Emerains avatar
Juridik är inte en plats för gissningar om någon kommer gå vidare med skuldindrivning eller inte. Det räknas som off topic.

//mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in