Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Tjena jag begärde utträde ur Kommunal och A-kassan i förra veckan. Idag fick jag nya fakturor för Januari, Februari och Mars.
Såhär står det på deras hemsida
http://www.kommunal.se/Kommunal/Om-Kommunal/Stadgar/Kommunals-stadgar/-9-Uttrade/
Hur länge ska jag betala egentligen? 3 månaders uppsägningstid uppfattade jag det där som. Rätt eller fel? 3 månader från och med vilken dag i så fall?
Vad händer om jag skiter i inbetalningarna? Inkasso? Försäkringarna skiter jag fullständigt i.
Kan bara tala för a-kassan då alla kassor följer samma regler och gäller Kommunal så och har du begärt utträde under januari är det endast januari som du ska betala även om du begär utträde mitt i en månad måste du betala för hela månaden.
Enligt 40 § i LAK (1997:239) så får inte en medlems utträde begränsas dvs du kan få utträde från och med när din anmälan inkom till kassan. Anmälan måste även vara skriftlig vilket framgår av samma §.
Förmodligen har utträdet inte beslutats eller registrerats ännu och avierna gick nog iväg innan du ens skickade in anmälan om utträde så det bör inte vara några problem. Ring kommunal och prata med dem så ska du se att det löser sig.
Från och med när begärde du utträde och när skickade du brevet/blanketten till Kommunal?
Edit: Kassan kommer skicka fodran vidare till inkasso och KFM om det går så långt men som jag skrivit ovan så är det nog så att de inte registrerat utträdet och de skickat avier för ett kvartal framåt.