2007-03-22, 21:26
Medlem
Tjippmunks avatar
facket och a-kassan är den nya maffian.

jag räknade ut igår när lönelappen kom att jag betalar sammanlagt 917:- i månaden för fack, a-kassa och mät-avgift (det har man inom byggbranchen). 11000:- om året!!

när jag precis började på mitt jobb och inte var med i facket å a-kassan så skickade löneavdelningen in pengar till dom iaf innan dom fick reda på de. och när dom skulle betala tillbaka det fick jag kanske 40% av vad dom tagit. jävla svin. ångrar bara att jag inte gick vidare med det
Citera
2007-03-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

Jag föreslår att du begär utträde ur facket och kvarstår i a-kassan.
Citera
2007-03-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

jag räknade ut igår när lönelappen kom att jag betalar sammanlagt 917:- i månaden för fack, a-kassa och mät-avgift (det har man inom byggbranchen). 11000:- om året!!

när jag precis började på mitt jobb och inte var med i facket å a-kassan så skickade löneavdelningen in pengar till dom iaf innan dom fick reda på de. och när dom skulle betala tillbaka det fick jag kanske 40% av vad dom tagit. jävla svin. ångrar bara att jag inte gick vidare med det

Att man har granskningsavgift i byggbranchen är en lögn. bygnads kräver det av sina medlemmar. om du går med i nån annan fackförening än byggnads slipper du dessa avgifter. om du slipper det när du är oorganiserad vet jag inte eftersom byggnads tolkar domen i Eu på sitt eget lilla vis.

mvh//jimmi
Citera
2007-03-24, 10:28
Bannlyst
Är inte avgiften en slags försäkring? Tex om man inte betalar hemförsäkringen innan förfallo datum så står man helt enkelt utan försäkring efter den dagen. Om det inte står något i stadgarna har jag svårt att se hur dom ska kunna kräva in något i efterhand pga av att man inte har skickat in det skrifligt?
Citera
2007-03-24, 11:48
Medlem
gorkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singsong
Är inte avgiften en slags försäkring? Tex om man inte betalar hemförsäkringen innan förfallo datum så står man helt enkelt utan försäkring efter den dagen. Om det inte står något i stadgarna har jag svårt att se hur dom ska kunna kräva in något i efterhand pga av att man inte har skickat in det skrifligt?

Det var det dom hävdade från början men nu använder dom det märkliga argumentet att pengarna ska betalas in eftersom så många gick ut samtidigt. Men som du säger är det frågan om inkasso kan kräva in en utebliven inbetalning för en försäkring.
Citera
2007-03-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkan
Det var det dom hävdade från början men nu använder dom det märkliga argumentet att pengarna ska betalas in eftersom så många gick ut samtidigt. Men som du säger är det frågan om inkasso kan kräva in en utebliven inbetalning för en försäkring.

Va? är det så? har inte betalat in skiten då jag tycker det är för högt, jobbar inte sverige,kommer inte bli arbetslös om jag själv inte vill.
Villka maffia fasoner. Facket va jag med under mitt första år i arbetslivet, kommer aldrig gå med där igen. Finns ingen verkan inom facket längre.
Citera
2007-03-24, 20:24
Medlem
Vad du inte får veta när du frågar facket....

Det florerar en massa olika uppgifter vad gäller a-kassa, medlemskap i facket och avgifter som följer av medlemskap i olika fackföreningar.

Ett mycket vanligt argument som gärna framhålls av facket på olika nivåer är att ”om du inte är med i facket så får du ingen a-kassa!” eller ”om du blir arbetslös får du ingen hjälp av facket” Fel, fel, fel. A-kassan och facket är två helt olika saker. Man behöver inte alls vara med i facket för att få a-kassa. Blir man felaktigt uppsagd finns det många skickliga jurister att vända sig till för att få hjälp.
A-kasseersättningen är en arbetslöshetsförsäkring. Den finansieras till största delen genom arbetsgivaravgiften och kallas för arbetsmarknadsavgift. Arbetsmarknadsavgiften är 2007 4.45%. Den regleras i två lagar, socialavgiftslagen och lag om fördelning av socialavgifter.
A-kassan är statlig. Staten har delegerat arbetet med utbetalningar, handläggning och administration av a-kassan till fackförbunden. Därför kallas det exempelvis Handels erkända arbetslöshetskassa. Det finns säkert många medlemmar här på Flashback som minns vilket ramaskri det blev när Alfa-kassan bildades. De som protesterade mest var fackförbunden och man undrar varför. Troligen för att argumentet ”om du inte är med i facket så får du ingen a-kassa!” inte blev så gångbart. Inget fackförbund fick vara med och bestämma hur denna kassa skulle skötas. Fackförbundens protester vid bildandet av Alfa-kassan visade hur hårt de identifierade sig med staten.
Villkor för att få a-kasseersättning regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring, 12 §. Villkoren för medlemskap och utträde i a-kassor regleras i lagen om arbetslöshetskassor. Rätten till medlemskap står i 34-36 §§, uteslutning i 37-39 §§ och rätt till utträde i 40 §, som hänvisar vidare till 45-46 §§.

Fack- och granskningsavgifter. I dag är det oftast så att fackavgiften är procentuell i förhållande till lönen efter skatt. Det innebär att många arbetande människor får betala enorma summor till fackförbunden. Förutom medlemsavgiften är det många fackförbund som har olika typer av andra avgifter, som dras på lönen innan skatt, se Tjippmunks inlägg. Den på senare tid mycket omtalade granskningsavgiften i byggbranschen är en sådan avgift. Dessa arvoden/avgifter lever kvar från 70-talet. På 70-talet var det mycket vanligt med ackordslön, som i vissa fall kunde vara krångliga att räkna ut. Av det skälet ansåg man att det kunde vara nödvändigt att syna lönerna och därför infördes det bland annat granskningsavgift i kollektivavtalet. Det är idag mycket få som har ackordslön.
Andra fackförbund som tar ut granskingsavgifter är Målare- och Elektrikerförbundet, Kommunal och Seko. Byggnads tar in ungefär 250-300 miljoner kronor om året enbart för granskningsarvoden. Till detta kommer den procentuella fackavgiften. Detta innebär att Byggnads ensamma håvar in ungefär 500 miljoner kronor per år på dessa två avgifter.
Det är inte svårt att förstå att i dag är det i stort sett endast fackförbundens egna ekonomiska intressen som styr.
Sverige fälldes i Europadomstolen på grund av Byggnads och deras märkliga förklaringar om deras rätt att ta ut granskningsavgifterna. Även här ser man hur hårt fackförbundet identifierar sig med staten.

Avslutningsvis. Om man är heltidsarbetande och medlem i både a-kassan och facket så kan man begära utträde ur facket. I samband med begäran om utträde ur facket begär man att få kvarstå i a-kassan och begär att få tillgodoräkna sig den tiden.
Citera
2011-01-12, 12:21
Medlem
raugers avatar
Tjena jag begärde utträde ur Kommunal och A-kassan i förra veckan. Idag fick jag nya fakturor för Januari, Februari och Mars.

Såhär står det på deras hemsida
http://www.kommunal.se/Kommunal/Om-Kommunal/Stadgar/Kommunals-stadgar/-9-Uttrade/

Hur länge ska jag betala egentligen? 3 månaders uppsägningstid uppfattade jag det där som. Rätt eller fel? 3 månader från och med vilken dag i så fall?

Vad händer om jag skiter i inbetalningarna? Inkasso? Försäkringarna skiter jag fullständigt i.
Citera
2011-01-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Tjena jag begärde utträde ur Kommunal och A-kassan i förra veckan. Idag fick jag nya fakturor för Januari, Februari och Mars.

Såhär står det på deras hemsida
http://www.kommunal.se/Kommunal/Om-Kommunal/Stadgar/Kommunals-stadgar/-9-Uttrade/

Hur länge ska jag betala egentligen? 3 månaders uppsägningstid uppfattade jag det där som. Rätt eller fel? 3 månader från och med vilken dag i så fall?

Vad händer om jag skiter i inbetalningarna? Inkasso? Försäkringarna skiter jag fullständigt i.

Kan bara tala för a-kassan då alla kassor följer samma regler och gäller Kommunal så och har du begärt utträde under januari är det endast januari som du ska betala även om du begär utträde mitt i en månad måste du betala för hela månaden.

Enligt 40 § i LAK (1997:239) så får inte en medlems utträde begränsas dvs du kan få utträde från och med när din anmälan inkom till kassan. Anmälan måste även vara skriftlig vilket framgår av samma §.

Förmodligen har utträdet inte beslutats eller registrerats ännu och avierna gick nog iväg innan du ens skickade in anmälan om utträde så det bör inte vara några problem. Ring kommunal och prata med dem så ska du se att det löser sig.

Från och med när begärde du utträde och när skickade du brevet/blanketten till Kommunal?

Edit: Kassan kommer skicka fodran vidare till inkasso och KFM om det går så långt men som jag skrivit ovan så är det nog så att de inte registrerat utträdet och de skickat avier för ett kvartal framåt.
Citera
2011-01-12, 17:11
Medlem
Två saker:

1. Det är en mycket dålig ide att bara sluta betala och tro att man automatiskt utesluts från akassan.

2. Alla (?) akassor och fack har väl rabatter för studenter? Är själv med i både fack och akassa (Unionen) och betalar 250 i månaden. Då ersätter också facket obligatorisk kursliteratur.

http://www.kollega.se/index.cfm?c=8255

Ibland kostar det mer när man är dumsnål.
Citera
2011-01-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Två saker:

1. Det är en mycket dålig ide att bara sluta betala och tro att man automatiskt utesluts från akassan.

2. Alla (?) akassor och fack har väl rabatter för studenter? Är själv med i både fack och akassa (Unionen) och betalar 250 i månaden. Då ersätter också facket obligatorisk kursliteratur.

http://www.kollega.se/index.cfm?c=8255

Ibland kostar det mer när man är dumsnål.

1. Om man har 3 månaders obetalda avgifter får man automatiskt ett utträde från a-kassan, men man måste ändå betala in avgiften för dessa månader så det är precis som du skriver en kass lösning att göra så.

2. A-kassorna har inte några rabatter för studenter, däremot kan man gå med i AEA, och det kostar bara 90 kr/månad, om man uppfyller:

"Akademikerkravet uppfyller du som har minst 180 högskolepoäng eller motsvarande (120 akademiska poäng i det gamla poängsystemet), eller om du studerar och har som mål att ta 180 högskolepoäng."

Se: http://www.aea.se/bli_medlem.aspx
Citera
2011-01-12, 19:10
Medlem
raugers avatar
Mjo det är lite billigare men finns ingen anledning att vara kvar eftersom jag inte har rätt till a-kassa ändå.

Kassamannen: Jag skickade brevet i fredags, så det kan mycket väl vara så att det inte hunnit registrerats än. Försöker in i det sista undvika att ringa eftersom det alltid är sån jävla kötid och de kopplar en hela tiden fram och tillbaka så får man vänta ännu längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in