2007-03-21, 12:18
Medlem
RedXs avatar
Hejsan!

Jag skulle behöva några kloka hjärnors hjälp för att avgöra en lite smålöjlig diskussion jag haft med en polare angående diskmedel och hur man maximerar dess effektivitet (vid handdisk).

Min polare försöker alltid se till så att det skummar rejält när han fyller vasken med vatten+diskmedel - medan jag inte bryr mig så mycket om det där. Han menar att diskmedlet inte fungerar lika effektivt om det inte skummar. Jag har svårt att se någon praktisk skillnad mellan en skummande diskho och en icke-skummande sådan (allt annat lika).

Men, ärligt talat, jag har ingen aning om huruvida mitt resonemang egentligen är klokare än hans (och jag är tämligen övertygad om att han inte heller har någon större kompetens inom det aktuella området). Är det någon av er som har ett svar på frågan om "skummandet" i diskhon har någonting att göra med diskmedlets effektivitet?
Citera
2007-03-21, 12:26
Medlem
Gabrieluss avatar
Du har alldeles rätt i frågan. Diskmedel fungerar tack vare tensider (amfifiler, surfaktanter, ytaktiva ämnen, eller vad du nu vill kalla det, allt är namn på samma sak) och deras effektivitet påverkas inte det ringaste av huruvida skumbildning förekommer eller ej. Tensiderna hjälper till att lösa fettet tack vare att de har både hydrofila och lipofila genskaper, enkelt sett kan du se det som att fettet löser sig i tensiderna, som sedan i sin tur löser sig i vattnet. Skubildning är ett naturligt fenomen för tensiderna, men mer skum betyder på intet sätt bättre diskegenskaper.
Citera
2007-03-21, 12:39
Medlem
RedXs avatar
Tack för snabbt svar!
Citera
2007-03-21, 18:33
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Hmmm... Om det blir en massa skum blir det ju massor av diskmedel som binds upp i skummet och blir svårare att använda som diskmedel. Det blir ju dessutom svårare att se vad man gör om man har ett skumtäcke över vattnet. Således borde diskningen alltså bli sämre om man håller på och löddrar och har sig. Men skillnaden är nog marginell.
Citera
2007-03-21, 22:29
Medlem
Gabrieluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Hmmm... Om det blir en massa skum blir det ju massor av diskmedel som binds upp i skummet och blir svårare att använda som diskmedel. Det blir ju dessutom svårare att se vad man gör om man har ett skumtäcke över vattnet. Således borde diskningen alltså bli sämre om man håller på och löddrar och har sig. Men skillnaden är nog marginell.

Jo du, nu går vi verkligen in på att diskutera marginella effekter, men inte ens då tror jag att du har rätt. Koncentrationen tensid är densamma i skummet som i lösningen. Man brukar visserligen förenklat beskriva CMC utifrån att när "ytan är full på tensid och de inte längre får plats så bildar de miceller för att trivas i vattnet", men det är nog lika sant som att atomen ser ut som en liten boll.
Citera
2007-03-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Min polare försöker alltid se till så att det skummar rejält när han fyller vasken med vatten+diskmedel - medan jag inte bryr mig så mycket om det där. Han menar att diskmedlet inte fungerar lika effektivt om det inte skummar. Jag har svårt att se någon praktisk skillnad mellan en skummande diskho och en icke-skummande sådan (allt annat lika).

Jag tycker mig märka att skummet är en effekt av överblivet diskmedel, fast det är lättare att notera när det gäller t.ex. hårschampo. Om man har fett hår och duschar så skummar det väldigt lite vid första schamponeringen trots att man tar ganska mycket schampo, men andra schamponeringen ger upphov till stora mängder skum trots att man tar ganska lite. Min tolkning är att håret efter den första schamponeringen är ganska rent och att det mesta av schampot därefter binds upp som skum.
Citera
2007-03-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag tycker mig märka att skummet är en effekt av överblivet diskmedel, fast det är lättare att notera när det gäller t.ex. hårschampo. Om man har fett hår och duschar så skummar det väldigt lite vid första schamponeringen trots att man tar ganska mycket schampo, men andra schamponeringen ger upphov till stora mängder skum trots att man tar ganska lite. Min tolkning är att håret efter den första schamponeringen är ganska rent och att det mesta av schampot därefter binds upp som skum.
Jag har gjort samma iakttagelse.
Citera
2007-03-22, 15:16
Medlem
negerbarns avatar
Ifall det är skum betyder det i alla fall att diskmedlet är heöt utblandat i vattnet, vilket kanske inte är fallet om man häller i det först efter man har spolat upp, och inte "rör om" eller nåt.

Då kanske din kompis har rätt. Men han kanske inte tänkte så långt. Själva skummet i sig har inget med hur effektivt man diskar. det kanske är psykologiskt? Han kanske inte kan diska utan skum?
Citera
2008-01-15, 00:13
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ifall det är skum betyder det i alla fall att diskmedlet är heöt utblandat i vattnet, vilket kanske inte är fallet om man häller i det först efter man har spolat upp, och inte "rör om" eller nåt.

Då kanske din kompis har rätt. Men han kanske inte tänkte så långt. Själva skummet i sig har inget med hur effektivt man diskar. det kanske är psykologiskt? Han kanske inte kan diska utan skum?

hehe helt sant det du skriver. För mig behövs det skum bara för att känna att man uppnår den där reningen av allting. Är ju såklart psykiskt, att man verkligen behöver se skum för att finna sig i en renande effekt
Citera
2008-01-17, 03:25
Medlem
GN'Rs avatar
Men när vi ändå diskuterar marginella skillnader: Fungerar inte dom små bubblorna som slipmedel? I garaget har vi en "bytta" som man sätter skitiga motordelar i byttan är fylld med avfettning. Sedan slår du på en knapp och det börjar komma bubblor från byttans botten. Bubblorna stöter in i motordelen och slipar på så sätt den.

Obs: Maskinen heter inte bytta men kommer inte på vad den heter nu
Citera
2008-01-17, 07:48
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GN'R
Men när vi ändå diskuterar marginella skillnader: Fungerar inte dom små bubblorna som slipmedel? I garaget har vi en "bytta" som man sätter skitiga motordelar i byttan är fylld med avfettning. Sedan slår du på en knapp och det börjar komma bubblor från byttans botten. Bubblorna stöter in i motordelen och slipar på så sätt den.

Obs: Maskinen heter inte bytta men kommer inte på vad den heter nu

Det är väl ett ultraljudsbad va? Bubblorna är ett resultat av vattenmolekylernas häftiga rörelser och det är inte bubblorna som gör rent, det är vattnet.

Är det fettbaserad avfettning så är bubblorna till för att orsaka rörelser i vattnet, och fungerar egentligen i all enkelhet som en visp. Då finns inte heller något ultraljud i mojängen.
Citera
2008-01-17, 12:32
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det är väl ett ultraljudsbad va? Bubblorna är ett resultat av vattenmolekylernas häftiga rörelser och det är inte bubblorna som gör rent, det är vattnet.

Är det fettbaserad avfettning så är bubblorna till för att orsaka rörelser i vattnet, och fungerar egentligen i all enkelhet som en visp. Då finns inte heller något ultraljud i mojängen.

Mycket möjligt att det hette så, då kan ni ju bortse från mitt inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in