2007-03-20, 16:38
Medlem
zterners avatar
Tjabba tjena hallå!
Jo de är så att jag hade en diskussion med några arbetskamrater idag om hur många kombinationer det finns på registreringsskyltar på bilar. Vi räknade bara på hur många bokstavskombinationer de finns men hur fan vi änn vred å vände på saken kom ingen fram till nå vettigt.
Därför undrar jag om nån smart jävel skulle kunna berätta hur fan man går till väga?

Tacksam för svar....
Citera
2007-03-20, 16:46
Medlem
evolutes avatar
I Sverige har ju 29 bokstäver i alfabetet och det finns 10 olika ental. Dock är O, I och W inte tillåtna då de är förväxlingsbara med Q, J och W, och Å, Ä, och Ö är inte tillåtna då de kan förväxlas med A och O i andra länder. Antalet kombinationer ges därför av

23*23*23*10*10*10 = 12167000,

alltså ca 12.2 miljoner st.

Förklaring

Tänk dig hur många gånger du kan välja första bokstaven. Det finns 23 olika så alltså 23 sätt. För varje av dessa kan nu man välja 23 olika andrabokstäver. Totala antalet kombinationer blir alltså

23 + 23 + 23 + .. + 23 = 23*23.

Fortsätter du nu resonera så här kommer du fram till att du helt enkelt multiplicerar antalet kombinationer för varje "position" i registreringsnumret för att få totala antelt möjliga registeringnummer.
Citera
2007-03-20, 16:52
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
I Sverige har ju 29 bokstäver i alfabetet och det finns 10 olika ental. Dock är O, I och W inte tillåtna då de är förväxlingsbara med Q, J och W, och Å, Ä, och Ö är inte tillåtna då de kan förväxlas med A och O i andra länder. Antalet kombinationer ges därför av

23*23*23*10*10*10 = 12167000,

alltså ca 12.2 miljoner st.

Stämmer rätt bra på ett ungefär. Minus ord som k*k osv. Låt säg i runda slängar 12 miljoner kombinationer totalt sett. För varje år finns det väl en viss bokstav börjar? Har inte 2004or U som begynnelsebokstav liknande? Har inte koll på det där riktigt.
Citera
2007-03-20, 17:15
Medlem
zterners avatar
Tack så mycket för svaret... jag hajar nästan, men det beror nog på att jag är jävligt trött.... Men ja litar på att du har rätt.
Citera
2007-03-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
För varje år finns det väl en viss bokstav börjar? Har inte 2004or U som begynnelsebokstav liknande? Har inte koll på det där riktigt.

Tror inte att det har något med årtal att göra, nästa bokstav börjar när föregående tagit slut. Aftonbladet eller någon annan tidning hade en artikel om registreringsskyltar, ska försöka leta upp den
Citera
2007-03-20, 20:46
Medlem
angelos avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in