Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-20, 11:46
Medlem
Kan våra it-avd. kolla på mitt mail utan att dom loggar in som mig?
Vi har Exchange 2003 och vi har AD.

/B
Citera
2007-03-20, 12:20
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRussian
Kan våra it-avd. kolla på mitt mail utan att dom loggar in som mig?
Vi har Exchange 2003 och vi har AD.

/B

Japp, om de vill så kan de göra det. Du kommer inte ens att märka det.
Citera
2007-03-20, 20:36
Medlem
Hur gör dom det då?
Finns det ett admin-konto som kan öppna alla mailkonto?
Citera
2007-03-20, 20:37
Medlem
ischs avatar
Citat:
Hur gör dom det då?

Dom kan troligen kolla direkt mot exchange serven.
Citera
2007-03-20, 20:56
Medlem
Ett tips är att utgå från att allt du gör på din arbetsplats i form av mailande och surfande externt och internt går att spåra och spionera på om din arbetsgivare eller företagets IT-avdelning skulle vilja göra detta. Är man klok så fixar man sina tveksamma ärenden på nätet hemma i lugn och ro
Citera
2007-03-20, 21:01
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Hur gör dom det då?

Nu beror det lite på vad det är för svar du egentligen vill ha. Det korta svaret är ja - med adminkontot kan de öppna alla mailkonton.

Hur? Egentligen har adminkontot som default inga rättigheter att läsa andras mail, men eftersom admin är admin så kan man ge sig själv rättigheter som man vill. Admin ger sig själv (eller vem som helst faktiskt) rättigheter att läsa din mail. Sedan kan man öppna din mail som ytterligare en mailbox innifrån Outlook.

Det här är rätt vanligt att man gör för t ex chefer och deras sekreterare. Sekreteraren har då både sin och chefens mail samtidigt i Outlook så att hon (sekreterare är oftast en hon) kan sköta om chefens kalender och svara på tråkiga mail.
Citera
2007-03-20, 22:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kezella
Ett tips är att utgå från att allt du gör på din arbetsplats i form av mailande och surfande externt och internt går att spåra och spionera på om din arbetsgivare eller företagets IT-avdelning skulle vilja göra detta. Är man klok så fixar man sina tveksamma ärenden på nätet hemma i lugn och ro

Kan bara hålla med. Utgå från att allt du gör på ett datorsystem där andra människor är inblandat kan övervakas/spioneras på, även om det inte är tillåtet. Skriv inget du vill hålla hemligt från jobbet.
Citera
2007-03-21, 10:50
Medlem
bergsturks avatar
När "mailbox store" är monterad på servern så dyker det upp en virtuell disk där man kan gå in och se individuella meddelanden som filer i en katalogstruktur. Förutsättningen är att admin har gett sig själv rättigheter men det är ju inga problem. Admin behöver alltså inte ens använda outlook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in