2007-03-20, 08:34
Bannlyst
Bör kanske inleda med att beskriva datorns hårdvara;

CPU :: Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)
Systemminne :: 1024 MB
Grafikkort :: NVIDIA GeForce 7300 GT (256 MB)
Bildskärm :: Samsung SyncMaster 910N/912N/913N [19" LCD]
Moderkort :: Asrock p4i65g ( http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4i65G )
CPU fläkt :: AC4 Super silent ultra

På detta:

Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Ok, här kommer problemet.

Jag hade tidigare stora problem med att datorn titt som tätt stängde av sig själv och vägrade sättas på igen förräns den kände för det. Under denna tid hade jag dock alltid konstant 100 fps när jag spelade exempelvis CS. Iaf, Jag köpte ett nytt moderkort samt en ny cpu-fläkt. Detta åtgärdade problemet, datorn slutade stänga av sig själv.

Ett nytt problem dök upp när jag bestämde mig för att installera cs och spela lite med de nya komponenterna. Jag märkte att FPSen droppade nått så fruktansvärt (till omkring 20-30 fps). Jag gjorde i princip allt för att komma på vad detta berodde på (formatera, fixade andra drivrutiner and so on) men ingenting tycktes hjälpa. Till slut antog jag att det var graffikkortet (geforce 6800) som var kört och underpresterade - så jag köpte ett nytt (se ovan). Detta utan resultat, jag droppar fortfarande i princip lika mkt.

Så jag började undra om det var några andra komponenter som det kunde vara fel på. Efter att jag laddat ner Everest såg jag att CPU-temp låg på omkring 60-70 och så högt som 70-80 när jag var intabbad i cs. Så jag öppnade datorn, plockade isär cpufläkten osv och dammade av, utan resultat och samma höga temperatur.

jag har följande frågor:

- Är CPU-tempen verkligen för hög? Har nämligen hört att Prescott överlag har väldigt höga temperaturer.

- Kylpastan har, trots att det är runt 2-3 månader gammalt, inte stelnat utan är mjukt. är detta vanligt?

- Beror mina FPS-drops på den höga cpu-temperaturen?

- Vad bör jag göra för att åtgärda problemet (rekommendera gärna komponenter som passar moderkortet om så behövs)
Citera
2007-03-20, 10:50
Medlem
lewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeln
- Är CPU-tempen verkligen för hög? Har nämligen hört att Prescott överlag har väldigt höga temperaturer.
Jag tycker tempen ligger lite väl högt. Själv har jag en Intel Pentium 4 processor, och min temperatur ligger på ungefär 40°C. Prova att byta CPU-fläkt.

Citat:
- Kylpastan har, trots att det är runt 2-3 månader gammalt, inte stelnat utan är mjukt. är detta vanligt?
Yes, kylpastan ska vara mjuk.
Citera
2007-03-20, 11:02
Medlem
razcals avatar
Gör rent chassie fläktarna, smeta på mer kylpasta..ganska typiskt med fps droppar å låsningar vid för hög värme, konstigt men CS:S verkar vara känsligt för det...

Gör rent alla fläktar i maskinen och gå till elfa och köp en liten spruta kylpasta för typ 15:-..smeta på och voila dina problem kommer troligtvis vara lösta, hade samma problem..funkar inte det, kolla så att inget ligger i bakgrunden och suger massa kraft från processorn...men troligtvis...eller rättare sagt kan nästan garantera att det är värmen smo gör det.

edit: ja just processorfläkten är viktig osså..jag fick byta till en zalman feting på typ 500 g till min prescott...gjorde stooor skillnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in