Citat:
Ursprungligen postat av sbsd
Ok, tack för infon!
Förlåt

Jag läste dock FAQ och uppfattade det som att jag borde posta såna här frågor i detta forum. Vilket ska den ligga i för
övrigt?
Fetstilade lite... fundera själv... ;-)
Punkt 4 i min förra länk förklarar vad som händer:
Citat:
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Fråga 4. Vad betyder LF-detektering och "immunitet"?[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Ett problem kallat LF-detektering eller genomslag uppstår i en utrustning, när dess funktion påverkas på ett oönskat sätt av något elektromagnetiskt fält i omgivningen. Det betyder att utrustningen i fråga inte är tillräckligt immun för signaler som den inte är avsedd för.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Alla radiosändare arbetar på upplåtna frekvenser. Radioamatörer sänder inom nationellt och internationellt upplåtna frekvensområden (amatörradioband). De tillåts inte att sända på några frekvenser som används för rundradio och TV.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2] Om t.ex. en radiosändare i närheten påverkar ljudet från högtalarna i en stereoanläggning, när det spelas upp en grammofonskiva, en CD eller ett magnetband, så kallas det ofta för LF-detektering. Stereosystemet tar då emot signaler som det inte är avsett att göra. Detta indikerar att immuniteten inte är tillräckligt bra.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Om en radiosändare påverkar bilden eller ljudet i en TV-mottagare i närheten och det inte är något fel på sändaren eller hur den användes, så kallas detta genomslag eller LF-detektering. En TV-mottagare bör endast ta emot den önskade TV-signalen. Immuniteten i TV-mottagaren är inte tillräcklig om den reagerar på en ovidkommande radiosändare i närheten.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Förr konstruerades många typer av hemelektronik - radio, TV, video-recorders och annan utrustning med otillräckligt immunitet mot oönskade radiosignaler. Lyckligtvis har situationen förbättrats för nykonstruerad utrustning (se fråga 10 nedan).[/SIZE][/FONT][/FONT]
Snart ska jag rapportera en bugg till vBulletins utvecklare. Deras wysiwyg-editor suger getpung genom sugrör...