2007-03-19, 19:58
Medlem
Jag hade bara tre fönster uppe. Dels MSN messenger, dels Microsoft Word samt även detta svensk engelska lexikon:
http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html

Hörde något i högtalaren som var på. La örat mot högtalaren och det lät som någon polsk/öststats radioreklam, knappt hörbart ens med högst volym på. Nu låter det inget längre.

För några dagar sen har jag för mig att jag hörde något i högtalaren också, men trodde jag hörde fel och det lät lägre då. Vad kan det vara egentligen?
Citera
2007-03-19, 20:03
Medlem
bogarleffes avatar
Det kommer ifrån de två mörkmuskiga polacker som sitter i din källare och avlyssnar dn data/telefontrafik.

Ärligt talat vet jag inte. Jag har också varit med om det, fast på en gammal förstärkare kopplad till två högtalare. Man hörde en utländsk konversation väldigt svagt.
Citera
2007-03-19, 20:12
Medlem
Överstyrning. Gammal radioteknisk term.
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Kolla den här googlingen... http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ing+radio&meta=[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
http://www.esr.se/esraktiviteter/1te...torningtx.html

Du har väl märkt vad som händer med kassa datorhögtalare när din mobiltelefon ringer? Just det, mobiltelefonen stör högtalarna. Dom är i princip väldigt dåliga radiomottagare. Det är det som är överstyrning.

Tråden ligger förresten fel.
Citera
2007-03-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Överstyrning. Gammal radioteknisk term.
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Kolla den här googlingen... http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ing+radio&meta=[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
http://www.esr.se/esraktiviteter/1te...torningtx.html

Du har väl märkt vad som händer med kassa datorhögtalare när din mobiltelefon ringer? Just det, mobiltelefonen stör högtalarna. Dom är i princip väldigt dåliga radiomottagare. Det är det som är överstyrning.

Ok, tack för infon!

Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Tråden ligger förresten fel.

Förlåt Jag läste dock FAQ och uppfattade det som att jag borde posta såna här frågor i detta forum. Vilket ska den ligga i för övrigt?
Citera
2007-03-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sbsd
Ok, tack för infon!

Förlåt Jag läste dock FAQ och uppfattade det som att jag borde posta såna här frågor i detta forum. Vilket ska den ligga i för övrigt?

Fetstilade lite... fundera själv... ;-)

Punkt 4 i min förra länk förklarar vad som händer:

Citat:
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Fråga 4. Vad betyder LF-detektering och "immunitet"?[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Ett problem kallat LF-detektering eller genomslag uppstår i en utrustning, när dess funktion påverkas på ett oönskat sätt av något elektromagnetiskt fält i omgivningen. Det betyder att utrustningen i fråga inte är tillräckligt immun för signaler som den inte är avsedd för.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Alla radiosändare arbetar på upplåtna frekvenser. Radioamatörer sänder inom nationellt och internationellt upplåtna frekvensområden (amatörradioband). De tillåts inte att sända på några frekvenser som används för rundradio och TV.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2] Om t.ex. en radiosändare i närheten påverkar ljudet från högtalarna i en stereoanläggning, när det spelas upp en grammofonskiva, en CD eller ett magnetband, så kallas det ofta för LF-detektering. Stereosystemet tar då emot signaler som det inte är avsett att göra. Detta indikerar att immuniteten inte är tillräckligt bra.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Om en radiosändare påverkar bilden eller ljudet i en TV-mottagare i närheten och det inte är något fel på sändaren eller hur den användes, så kallas detta genomslag eller LF-detektering. En TV-mottagare bör endast ta emot den önskade TV-signalen. Immuniteten i TV-mottagaren är inte tillräcklig om den reagerar på en ovidkommande radiosändare i närheten.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='MS Mincho'][FONT=Verdana][SIZE=2]Förr konstruerades många typer av hemelektronik - radio, TV, video-recorders och annan utrustning med otillräckligt immunitet mot oönskade radiosignaler. Lyckligtvis har situationen förbättrats för nykonstruerad utrustning (se fråga 10 nedan).[/SIZE][/FONT][/FONT]

Snart ska jag rapportera en bugg till vBulletins utvecklare. Deras wysiwyg-editor suger getpung genom sugrör...
Citera
2007-03-19, 20:30
Medlem
har logitech 5,1 system med samma problem =). trodde jag va psykiskt sjuk först när jag hörde konstiga röster mitt på natten när datorn var avstängd haha. Var bor du?
Citera
2007-03-20, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinkeldonk
har logitech 5,1 system med samma problem =). trodde jag va psykiskt sjuk först när jag hörde konstiga röster mitt på natten när datorn var avstängd haha. Var bor du?

Det blir så om du tar för mycket lsd... då ska man tydligen höra en massa grejjer... :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in