2007-03-19, 17:44
Medlem
Har blivit inblandad i ett par bolag som antingen håller på att startas upp på allvar, alternativt behöver ta nästa steg till att bli lite större. Nu håller vi på att kika på finansieringsvarianter som är smidiga - sannolikt att helt enkelt göra nyemissioner och ta in diverse investerare. Så, har ni trevliga tips på var dessa gömmer sig?
Ett bolag inom IT, ett inom energi och ett inom infrastruktur.
Citera
2007-03-19, 17:52
Medlem
Drows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betelgeuze
Har blivit inblandad i ett par bolag som antingen håller på att startas upp på allvar, alternativt behöver ta nästa steg till att bli lite större. Nu håller vi på att kika på finansieringsvarianter som är smidiga - sannolikt att helt enkelt göra nyemissioner och ta in diverse investerare. Så, har ni trevliga tips på var dessa gömmer sig?
Ett bolag inom IT, ett inom energi och ett inom infrastruktur.

www.bolagsplatsen.se
www.onoterat.se
www.nyemissioner.se
Citera
2007-03-19, 17:57
Medlem
Deannas avatar
Rent spontant känns det som ganska potentiella företag för riskkapitalister/affärsänglar, i synnerhet företagen i energi- och ITbranschen.
Private equity-investerare brukar investera i företag som passerat tidiga utvecklingsfaser, investeringen är tidsbegränad och ägarengagemanget oftast ganska stort. (i tidigare utvecklingsfaser brukar finansieringen kallas Venture Capital)

Svenska Riskkapitalföreningen har en sökfunktion med riskkapitalister.. Kanske vore den en idé att söka där..
http://www.svca.se/home/index.asp?sid=337&mid=1
Sen finns en hel del lokala nätverk för riskkaplitalister, de hittar du ofta på internet, dessa brukar dyka upp i "Science parks" eler inkubatorer, och vara knutna till tex universitet/högskolor.
Citera
2007-03-19, 18:15
Medlem
xceLs avatar
Det var ju ett annonshäfte som hette "Riskkaptial - en tidning från svenska riskkaptialsföreningen" som följde med DI i veckan. Denna annons var full av reklam från olika bolag, Så på rakt arm, har ni pratat med ALMI?

andra:
www.innkap.se
www.vestrapartnet.se
www.satilaholding.se
www.seb.se/foretagsinvest
www.svca.se

First north finns ju också, citerar ur tidningen:
Citat:
First North är den Nordiska Börsens alternativa marknadsplats, anpassad för mindre och växande bolag...
www.omxgroup.com/nordicexchange/firstnorth

Var en rätt stor artikel om "affärsänglar", privatpersoner som investerar kapital i onoterade bolag med tillväxtpotensial, och dessutom tillför kunskap (se svca.se)
Citera
2007-03-20, 09:40
Medlem
Tack för tips... Rapporterar hur det går.
Citera
2007-03-20, 10:05
Medlem
Kan du posta lite mer information om vilka företag det gäller?
Citera
2007-03-20, 15:48
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Kan du posta lite mer information om vilka företag det gäller?

Nice try. Han är sannolikt smart och man ska inte underskatta överraskningseffekten. Självklart håller han klaffen tills de har en färdig prototyp/business/whatever.
Citera
2007-03-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Nice try. Han är sannolikt smart och man ska inte underskatta överraskningseffekten. Självklart håller han klaffen tills de har en färdig prototyp/business/whatever.

Dude, han är uppenbarligen på jakt efter investerare. Jag har pengar. Jag är nyfiken. Capische?
Citera
2007-03-20, 16:27
Medlem
Seriösa aktörer kan få se prospekt, sjävfallet. Prototyper etc finns, utvarbetet klart. Marknad finns. Kapital behövs för att lyfta ordentligt. :-)
Man kan ju tänka sig utbyte av mer info i pm.
Citera
2007-03-21, 09:49
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Dude, han är uppenbarligen på jakt efter investerare. Jag har pengar. Jag är nyfiken. Capische?

Oavsett vem du är tror jag inte Flashback är rätta forumet för att berätta i detalj om en fantastisk affärsidé. Är det en riktigt bra idé vill man att folk skriver på en NDA innan man babblar.

Länkarna ovan är mycket bra. Utnyttja dem. Jag har positiv erfarenhet av den lokala ALMI-gruppen. Kontakta ALMI. De är seriösa. Även om de inte vill investera cash så kan de säkert slussa dig vidare till rätt personer.
Citera
2007-03-21, 13:56
Medlem
Deannas avatar
Har jag förstått det rätt så handlar det om etablerade företag som vill expandera..
Håller med Lyckholmn, Almi är hyffsat bra om man söker riskkapital men då väl oftast såddkapital (vid start ups).. Connect Sverige är också en förening som du kan höra av dig till, de har lokala nätverk och annat som kan vara till hjälp..
http://www.connectsverige.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in