Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Jag var ifrösig bara där i 2 veckor, hälsade på en kompis där när jag ända var på genomresa. Hur ska jag kunna svara, Montevideo känns så västerländsk, känns som om man knappast lämnat europa och hamnat på nån Tysk storstad.
Arkitekturen slår dock nog de flesta storstäderna i Sydamerika, men inte helt.
Men om jag ska pressa ur det lilla roliga jag hade där kan jag nog dela med mig några tips. Jag kan börja med att Uruguay har otroligt vackra brudar, lite blandning mellan italiensk och sydamerikanskt (pussar fingrarna).
Strandpromenaden är väl fint om inte det blåser, även där passa på o käka Pizza, drömpizza må jag säga. Är du modeintresserad kommer du nog att hitta en väldigt många affärer, lite barcelona-stil, kläder för alla. Ska du ändå till Uruguay vore det kanske bäst om du spenderar mer tid i kusten än i montevideo, mycket mycket finare, då är det La Paloma du ska till.
Passa på o kolla lite Rugby matcher, du kommer att märka att Rugby´n är ganska stor där, kanske nästan större än fotboll. Reser du runt Uruguay blir det säkert minnesvärd, stannar du hela trippen i Montevideo kan du lika gärna åka till London. Jag vore du så skulle jag ta med mig lite extra pengar och även besöka södra Brasilien och norra Argentina.
Det låter som om du kanske var ute efter att festa, och då är nog Montevideo inte ideellt, det är dock Punta Del Este under högsäsong, där är det riktigt drag hela natten lång. Men är man lite kulturellt intresserad så är Montevideo ett paradis.
Att landet kändes västerländskt är inte så konstigt. Innan Uruguay blev självständigt så användes det flitigt utav Spanien och Portugal som en länk mellan Argentina och Brasilien. Sen under början av 1900-talet så bosatte sig ofantligt många italienare i Uruguay, därav de många italienska namnen och den italienska maten som syns överallt i Uruguay.
Och du, det du sa om att rugby kanske till och med är större än fotboll för Uruguayanerna

Uruguay är världens mest fotbollstokiga land, de slår England, Tyskland, Brasilien, Argentina, ja vilket land du än vill rabbla upp.