2008-01-21, 18:01
Bannlyst
Hur är priserna i Uruguay generellt? Tex Öl, en middag osv. Visa regler osv är ochså sugen.
Citera
2008-02-06, 02:36
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Jag var ifrösig bara där i 2 veckor, hälsade på en kompis där när jag ända var på genomresa. Hur ska jag kunna svara, Montevideo känns så västerländsk, känns som om man knappast lämnat europa och hamnat på nån Tysk storstad.
Arkitekturen slår dock nog de flesta storstäderna i Sydamerika, men inte helt.
Men om jag ska pressa ur det lilla roliga jag hade där kan jag nog dela med mig några tips. Jag kan börja med att Uruguay har otroligt vackra brudar, lite blandning mellan italiensk och sydamerikanskt (pussar fingrarna).
Strandpromenaden är väl fint om inte det blåser, även där passa på o käka Pizza, drömpizza må jag säga. Är du modeintresserad kommer du nog att hitta en väldigt många affärer, lite barcelona-stil, kläder för alla. Ska du ändå till Uruguay vore det kanske bäst om du spenderar mer tid i kusten än i montevideo, mycket mycket finare, då är det La Paloma du ska till.
Passa på o kolla lite Rugby matcher, du kommer att märka att Rugby´n är ganska stor där, kanske nästan större än fotboll. Reser du runt Uruguay blir det säkert minnesvärd, stannar du hela trippen i Montevideo kan du lika gärna åka till London. Jag vore du så skulle jag ta med mig lite extra pengar och även besöka södra Brasilien och norra Argentina.

Det låter som om du kanske var ute efter att festa, och då är nog Montevideo inte ideellt, det är dock Punta Del Este under högsäsong, där är det riktigt drag hela natten lång. Men är man lite kulturellt intresserad så är Montevideo ett paradis.

Att landet kändes västerländskt är inte så konstigt. Innan Uruguay blev självständigt så användes det flitigt utav Spanien och Portugal som en länk mellan Argentina och Brasilien. Sen under början av 1900-talet så bosatte sig ofantligt många italienare i Uruguay, därav de många italienska namnen och den italienska maten som syns överallt i Uruguay.

Och du, det du sa om att rugby kanske till och med är större än fotboll för Uruguayanerna Uruguay är världens mest fotbollstokiga land, de slår England, Tyskland, Brasilien, Argentina, ja vilket land du än vill rabbla upp.
Citera
2008-02-06, 11:49
Medlem
Kojaks avatar
Fan, jag tänkte att Argentina skulle vara nästa mål i Sydamerika men Uruguay verkar ju grymt också. Hela jävla sydamerika är ju fantastiskt känns det som, förutom kommunisterna i Venezuela och knarkgalningsfarcjävlarna i Colombia.

Ge mig ett år att resa!
Citera
2008-02-06, 20:28
Medlem
jamesbondes avatar
Precis som i Paraguay är det en del inslag av "tyska hotell" ibland. Troligen gamla avdankade nazister som flytt. Skall jag rekommendera valfritt sydamerikanskt resmål så får det bli Equador, Peru, Argentina, Brasilien eller Bolivia.
Citera
2008-02-08, 01:39
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak
Fan, jag tänkte att Argentina skulle vara nästa mål i Sydamerika men Uruguay verkar ju grymt också. Hela jävla sydamerika är ju fantastiskt känns det som, förutom kommunisterna i Venezuela och knarkgalningsfarcjävlarna i Colombia.

Ge mig ett år att resa!

Då kanske vi ses där nere Planerar att åka ner dit i 3-4 veckor i November/December 2009, helst så att jag kan se när Uruguay möter Argentina i sista VM-kvalmatchen till VM 2010. Är (eller blir) Uruguay klara efter den matchen kan du ge dig fan på att det blir en fest utan dess like, i flera dagar.

Såg förresten i Chile tråden att du gillade maten där, du har inte sett något än, Uruguay är kända för deras goda kött (speciellt asado) till deras löjligt billiga priser. Oslagbart!
Citera
2008-04-08, 14:59
Medlem
zevens avatar
Farsan kommer därifrån, själv har jag inte varit där sedan jag var liten. Han säger att kriminaliteten och misären är rätt hög men att den är på nedgång, men det kanske inte är något man märker av om man turistar, vad vet jag. Skall också bege mig dit inom de närmsta åren, men då kanske av andra skäl än de ni nämner För övrigt måste man käka asado om man drar dit, grymt gott!
Citera
2008-04-09, 18:36
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Farsan kommer därifrån, själv har jag inte varit där sedan jag var liten. Han säger att kriminaliteten och misären är rätt hög men att den är på nedgång, men det kanske inte är något man märker av om man turistar, vad vet jag. Skall också bege mig dit inom de närmsta åren, men då kanske av andra skäl än de ni nämner För övrigt måste man käka asado om man drar dit, grymt gott!

Hög jämfört med vad? Uruguay är så vitt jag vet Sydamerikas säkraste land och Montevideo är världens 2:a säkraste huvudstad.
Citera
2008-04-09, 19:39
Medlem
Noonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
Hög jämfört med vad? Uruguay är så vitt jag vet Sydamerikas säkraste land och Montevideo är världens 2:a säkraste huvudstad.

Källa på det senare påståendet? Jag kan utan svårighet räkna upp två huvudstäder som otvivelaktigt är säkrare än Montevideo; Monaco och Luxemburg...
Citera
2008-04-09, 20:46
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonah
Källa på det senare påståendet? Jag kan utan svårighet räkna upp två huvudstäder som otvivelaktigt är säkrare än Montevideo; Monaco och Luxemburg...

Inte säker på vart jag läste det först, men är ganska säker på att det var då jag gjorde mitt projektarbete om landet för något år sedan. En snabb googling tog mig hit: http://www.linguaserviceworldwide.co...in_uruguay.htm

Citat:
Montevideo, has recently been declared as the second safest capital city in the world. Security is also complemented by the high standard of health in Uruguay, due to the good quality of its tap water, perfectly drinkable and its complete sanitation system.

http://www.answers.com/topic/montevideo?cat=travel

Citat:
It is among the 30 safest cities in the world [2] and the second safest capital city.

http://www.calgarysuite.com/uruguay.htm

Citat:
The population is only about two and a half million people, 97% literate (one million and a half live in Montevideo), stable government, nothing much happens... in fact, Montevideo has been ranked by some specialized magazines as the second safest Capital in the World, right after Kyoto

Etc, etc, etc...
Citera
2008-04-09, 21:07
Medlem
Uruguay är betydligt säkrare än alla andra sydamerikanska länder. Har sommarhus i Punta del Este, åker dit varje år. Montevideo känns som en sydeuropeisk stad. Det finns självklart områden man ska undvika men man behöver inte ta sig dit.

Om någon utan uruguayanska bekanta är på väg dit skulle jag rekommendera att bo i Pocitos eller Punta Carretas och undvika downtown på kvällen. I Ciudad Vieja ska man vara på sin vakt men det brukar inte hända något.
Citera
2008-04-09, 22:23
Medlem
Noonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
The population is only about two and a half million people, 97% literate (one million and a half live in Montevideo), stable government, nothing much happens... in fact, Montevideo has been ranked by some specialized magazines as the second safest Capital in the World, right after Kyoto

Måste vara en redigt virrig undersökning, Kyoto har inte varit Japans huvudstad sen 1868. Men vi kan väl komma överens om att det verkar säkrare i Montevideo än många andra städer i Sydamerika, det går jag med på :)
Citera
2008-04-09, 23:03
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonah
Måste vara en redigt virrig undersökning, Kyoto har inte varit Japans huvudstad sen 1868. Men vi kan väl komma överens om att det verkar säkrare i Montevideo än många andra städer i Sydamerika, det går jag med på

Haha, förmodligen var personen i fråga aningen dyslektisk. Exakt samma bokstäver i städernas namn, exakt samma mängd bokstäver etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in