2007-03-19, 16:46
Medlem
kexofils avatar
Min netgear router strular något, den tappar anslutningen med jämna mellanrum och jag behöver ganska ofta uppdatera portinställningarna för att de ska funka, det verkar som om routern släpper inställningarna, detta sker ett par gånger i veckan.

Jag undrar nu om det finns något bra operativssytem som är gjort för routrar, som jag kan installera för att få den att fungera bättre.

Jag använder mig av upnp, eftersom routern helt slutade svara ibland när jag använde port forwarding, och upnp fungerar sådär enligt min uppfattning... Kom gärna med konfigurationstips om det är så att inget annat operativsystem finnes.

Tack på förhand!
Citera
2007-03-19, 17:12
Medlem
micaeles avatar
Det är inte ovanligt att just UPnP får routrar att hänga sig och behöva kalla omstarter. Att det skulle vara tvärtom på din router är för mig något nytt, men har du letat på Netgear's hemsida efter uppdateringar?
Citera
2007-03-19, 17:38
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är inte ovanligt att just UPnP får routrar att hänga sig och behöva kalla omstarter. Att det skulle vara tvärtom på din router är för mig något nytt, men har du letat på Netgear's hemsida efter uppdateringar?

Jag skulle aldrig posta här annars

Senaste updateringen kom i september 2004 enligt vad routern säger, updaterade den senast idag oh det visade sig vara samma version.
Citera
2007-03-20, 07:30
Medlem
Kikade på http://dd-wrt.com men de har inte stöd för netgear. Kanske dags att byta ut routern? Min gamla dlink började precis som din men efter någon månad eller två så gav den upp helt.
Citera
2007-03-20, 15:32
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Kikade på http://dd-wrt.com men de har inte stöd för netgear. Kanske dags att byta ut routern? Min gamla dlink började precis som din men efter någon månad eller två så gav den upp helt.

Haft den snart ett år så det vore ju jävligt dåligt isf..

D-link vet jag har problem med att de blir varma och lägger av, kanske har samma problem i min router. Det suger. Synd på operativsystemet men tack ändå
Citera
2007-03-23, 11:45
Medlem
Megaforces avatar
Det finns ett problem som förekommer i vissa routrar och som har med att det uppstår minnesbrist i någon dataarea.

En lösning kan vara att man innan man gör en uppdatering/ombränning av firmware raderar all konfiguration som finns lagrat och helst gör en reset till defaultinställningarna. När man sen bränner in firmware igen så blir det tillräckligt med minne för att lagra inställningar mm eftersom man slipper fragmenteringen av minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in