Om du kan bygga in en kompressor någonstans kan du ju ta en pneumatisk cylinder (eller vad det nu heter) och sätta bakom dörren och styra det hela med ett knapptryck.
Jag skulle troligtvis kunna göra ett schema till det jag nyss skrev men jag vet inte hurvida korrekt det blir.... men jag kan prova om du vill.
Ok, här är en möjlighet
http://i96.photobucket.com/albums/l172/onemanarmy_02/drr.jpg
Den mörka bruna fyrkanten är dörren och det ljusare bruna området är väggen dörren åker in i.
Den röda fyrkanten är kompressorn som driver cylindern som är den svarta avlånga saken i mitten av bilden. Den gröna är "knappen" som kontrollerar cylindern. Det blåa är trycklut och slangarna den åker i.
Det hela går ut på: När kompressorn är uppladdad med luft används
"knappen" för att manöverera cylindern så att armen (det gråa som sitter fast i dörren). Dörren bör dock stå på någon lämplig skena för att kunna glida på ett bra sätt. Men det kan bli ganska dyrt med en så lång cylinder...
En annan variant är ju att montera ett kugghjul vid det ena övre hörnet av dörrkarmen och låta en motor driva det, men det kan bli svårt att kraft till kugghjulet såvida men inte sätter en motor vid dörrkarmen men det blir nog ganska fult. Men å andra sidan finns ju alltid risken att du inte kan få in en kompressor i väggen, men då kan du ju alltid ha den i nån skrubb och dra ett rör till dörren.