Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-19, 00:01
Medlem
För knappt tio år sedan fick jag en receptfri medicin av en kompis som varit i USA. Jag mådde otroligt illa, huvudvärk och kände mig allmänt "influensa-ig". Kompisen frågade om jag ville prova detta allt-i-allo-förkylningspreparat när inga vanliga värktabletter hjälpte. Efter en halvtimme kände jag mig helt som ny, till och med illamåendet var borta. Min käre kompis minns inte vad tabletterna hette och jag är fortfarande otroligt nyfiken på vad det kunde vara för mirakelmedel. Jag är av naturen skeptisk mot medicin, så någon placeboeffekt kan det knappast ha varit.

Någon som hört talas om detta? Finns det sådan "potent" medicin fortfarande? Vad kan den innehålla eftersom den inte finns i Sverige i någon form (vad jag vet)?
Citera
2007-03-19, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
För knappt tio år sedan fick jag en receptfri medicin av en kompis som varit i USA. Jag mådde otroligt illa, huvudvärk och kände mig allmänt "influensa-ig". Kompisen frågade om jag ville prova detta allt-i-allo-förkylningspreparat när inga vanliga värktabletter hjälpte. Efter en halvtimme kände jag mig helt som ny, till och med illamåendet var borta. Min käre kompis minns inte vad tabletterna hette och jag är fortfarande otroligt nyfiken på vad det kunde vara för mirakelmedel. Jag är av naturen skeptisk mot medicin, så någon placeboeffekt kan det knappast ha varit.

Någon som hört talas om detta? Finns det sådan "potent" medicin fortfarande? Vad kan den innehålla eftersom den inte finns i Sverige i någon form (vad jag vet)?

Det finns receptfri förkylningsmedicin som innehåller efedrin där, antagligen var det nåt sånt du fick.
Citera
2007-03-19, 19:12
Medlem
jrgbgs avatar
För tio år sen var det säkert en hel del som var receptfritt.
Kan ha varit nån opioid, t.ex. Percocet (oxycodon + acetaminofen). lär ju få vem som helst att må bra =)
Citera
2007-03-19, 20:02
Medlem
Himmler!s avatar
Det finns en hel del rätt starka antihistaminer receptfritt i U.S.A det kan ha varit något sådant om du tycker att illamåendet försvann.
Citera
2007-03-19, 20:09
Medlem
Laroches avatar
I Thailand Tiffy Dey
Citera
2007-03-19, 20:26
Medlem
West-ens avatar
Är det jag som tänker konstigt eller kan det inte ha varit penicillin? Det tar ju idioterna där borta vid minsta småsak...
Citera
2007-03-19, 20:41
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Är det jag som tänker konstigt eller kan det inte ha varit penicillin? Det tar ju idioterna där borta vid minsta småsak...

Penicillin tar knappast bort symptomen så snabbt.
Citera
2007-03-19, 21:46
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Penicillin tar knappast bort symptomen så snabbt.
Ne knappast på en halvtimma...men annars rimmar det ganska bra! Förutom att förkylning är virus, men hon kan ju ha haft en bakteriell infektion eller någonting annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in